Tarkvarateaduse instituudi doktorant, Andrew James Roberts kaitseb 25. juunil 2025. a algusega kl 16:00 (UTC +3 / Eastern European Time (EEST)) oma doktoritööd ”Autonoomse sõiduki juhtimistarkvara küberturvalisuse testimine ja rünnakute leviku analüüs” (“Cybersecurity Testing and Attack Propagation Analysis of Autonomous Driving Software”), juhendajad prof Olaf Manuel Maennel, dr Mohammad Hamad, prof Raivo Sell. Kaitsmine toimub Tallinna Tehnikaülikooli infotehnoloogia maja ruumis ICT-701 (Akadeemia tee 15a) ning on jälgitav veebirakenduse Zoom vahendusel.
Käesoleva uurimistöö eesmärgiks on välja töötada uued meetodid autonoomse sõiduki juhtimistarkvara küberturvalisuse testimiseks. See sisaldab uusi lähenemisviise testimisele ja hindamisele, rünnakutele reageerimisele ja testimisvahendite disainile.
Andrew James Roberts alustab oma uurimistööd kombineeritud ohutuse ja küberturvalisuse testimise metoodika väljatöötamisest. Metoodika sisaldab ohutusmõõdikuid, küberturvalisuse parameetreid ja ohutuse valideerimise analüüsi, et kindlaks teha küberrünnakute mõju autonoomse sõiduki juhtimistarkvarale. Kasutades seda lähenemisviisi eksperimentide läbiviimiseks testimisprotsessis, mis koosneb digitaalse kaksiku simulatsiooni keskkonnast ja reaalse maailma simulatsiooni keskkonnast, leiti haavatavused planeerimismoodulis ja lokaliseerimismoodulis. Stsenaariumipõhine testimine, mis keskendub möödasõidu stsenaariumile, näitas, et planeerimismoodul oli haavatav anduri manipulatsioonile. Anduri manipulatsioon põhjustab autonoomse sõiduki avarii. EMI rünnakuid testiti ka hübriid-testkeskkonnas. EMI rünnakute analüüs näitas, et planeerimismoodulil olid haavatavused. Rünnakud lokaliseerimistarkvarale, paljastasid haavatavused lokaliseerimismooduli disainis. GPS signaali segamise rünnaku ajal kaotas autonoomne sõiduk GPS asukoha andmed. Sellest rünnakust lähtudes töötati välja ADAssure metoodika, mis kasutab tõrke algpõhjuse väljaselgitamiseks "alt üles" meetodit. ADAssure’i meetod hõlmab sõiduki andmete analüüsi, et töötada välja reeglid rünnatava süsteemi kohta. GPS-signaali segamise rünnaku analüüsi kaudu leiti 3 reeglit. Reegleid saab kasutada sõiduki turvalisemaks muutmiseks.
Doktoritöö ”Autonoomse sõiduki juhtimistarkvara küberturvalisuse testimine ja rünnakute leviku analüüs” on avaldatud Tehnikaülikooli raamatukogu digikogus.
Juhendaja: prof Olaf Manuel Maennel (TalTech)
Kaasjuhendajad: dr Mohammad Hamad (Technical University of Munich, Saksamaa), prof Raivo Sell (TalTech)
Oponendid:
- prof Iain Phillips, Loughborough University, Suurbritannia;
- prof Monowar Hasan, Washington State University, USA.
Jälgi avalikku kaitsmist zoomis
Meeting ID: 959 7501 0463
Passcode: 061691