Tallinna Tehnikaülikool

Kui Euroopa tipptehnikaülikoolid viie aasta eest visioneerisid ühist inseneriharidust, oli suureks eesmärgiks Euroopa tööstuse konkurentsivõime tõstmine. Ei Euroopa riigid ega ülikoolid omaette suuda mängida suurt mängu maailmaturul, kuid just nagu Euroopa Liit suudab seda ühtse majandusena, suudavad Euroopa ülikoolid seda ühtses võrgustikus. Nii sündis 2020. aastal EuroTeQ Engineering University võrgustik.

Sel sügisel tähistas EuroTeQ viiendat aastapäeva. Eindhovenisse kogunesid nii algatuse eestvedajad, visionäärid, tudengite esindajad kui ka tänased ja homsed juhid. Kolm oktoobripäeva olid tihkelt täis mõttetalguid, ajurünnakuid ja töörühmade kohtumisi, kuid see oli ka hea hetk kokkuvõtete tegemiseks: millega on viie aasta jooksul hakkama saadud ja millised on järgmised plaanid?

TalTechi delegatsioon
TalTechi delegatsioon EuroTeQi partnerite suurkohtumisel (pildilt puudu tudengite esindajad).

Ühised kursused digitaalses kampuses

Partnerid on „digitaalses kampuses“ kokku pannud ühise kursusekataloogi. See tähendab, et kõik partnerülikoolide tudengid saavad veebi- või põimitud ainekursuseid valida kõikide ülikoolide hulgast. Partnerkooli saab minna ka kohapeale semestriõppesse.

Kursusekataloogi võimalust on kasutanud üle 5000 tudengi, kevadsemestril tehti üle tuhande avalduse. TalTechi mobiilsuskeskuse juhataja Riina Potter nendib, et valitud aine lõpetanud ja eksami positiivselt läbinute protsent võiks aga olla suurem. Takistusi taolisel koostööl aga jagub. Näiteks üliõpilaste tunniplaan koduülikoolis – huvi kursuste vastu on, kuid kui kodus on kohustuslik aine samal ajal, valitakse muidugi see. Arvestada tuleb ka ajavahega. Tuleb ette, et kursusel osalemine on küll võimalik, kuid eksamisessioonid on nihkes. Tudengid peavad ainesse registreerumisel ja aines osalemisel suutma jälgida ka erinevate partnerite süsteeme (TalTechis Moodle ja ÕIS). „Kui ühel semestril valitakse aineid näiteks kolmest erinevast partnerkoolist, võib see kujuneda parajaks väljakutseks,“ märgib Potter. Ta lisab, et see on siiski suurepärane võimalus võtta tasuta Euroopa tippülikoolide aineid – ka selliseid, mida kodus ei õpetata. „See on ka hea proov enne võimalikku vahetussemestrit – saab kodust lahkumata teada, kuidas on õppida inglise keeles ja rahvusvahelises seltskonnas,“ julgustab Potter. Praegu käib töö selle nimel, et valitud ainekursuste info ja tulemused liiguvad kursusekataloogi ja partnerite andmebaaside vahel automaatselt.

TalTechi esindasid tudengid Sirely Veri ja Mark Toomsalu
EuroTeQi juubelikohtumisel Eindhovenis olid ka tudengite esindajad, TalTechist Sirely Veri ja Mark Toomsalu.

Ainekursuseid on viie aasta jooksul pakutud enam kui 800. Nende hulgas on nii loenguid kui ka praktilisemaid kursusi, küündides kohaliku keele ja kultuuri kursustest spetsiifiliste TI- ja inseneeriateemadeni. Tudengite nõukoja liige märkis juubelikohtumise suure ringi arutelul, et isegi kui koduülikool näiteks keelekursuse eest ainepunkte ei anna, tasub osaleda, sest teadmisi saab ju ikka. Tarkvarateadus, IT ja tehisintellekt on siiski kõige populaarsemad valdkonnad, kus partnerülikoolide kursuseid võetakse.

Collider: väljakutsepõhine intensiivõpe parimate partneritega

Üks EuroTeQ-i lipulaevu on Collider: reaalsete kohalike väljakutsete lahendamisele keskenduv projektõppe kursus, mis algab tudengitiimide jaoks koduülikoolis ja kestab läbi terve semestri. Kevadel valib eri sihtrühmade esindajatest (tudeng, ettevõte, ülikool, startup’is tegutsev vilistlane) koosnev žürii igas ülikoolis (TalTechis on selle ürituse nimi TalTech Sustainable Futures) kolm suurima potentsiaaliga tiimi, kes kohtuvad juunikuus teiste ülikoolide parimatega EuroTeQaThonil. Alates 2024. aastast jätkub EuroTeQa­Thoni võitjate teekond Ignite Bootcampis – see on äriinkubaator ja mentorprogramm Barcelonas IESE Ärikoolis. Collider on ühenduslüli ettevõtete, avalike asutuste ja ülikoolide vahel, andes tudengitele kuldaväärt kontakte ja kogemusi tiimitööst, äriidee esitlusest ja arendamisest, turu vajadustest, skaleerimisest jpm, ühiskonnale aga lahendusi kõikvõimalikele probleemidele. Viie aastaga on 1700 tudengit ette võtnud enam kui 300 päriselu probleemi lahendamise.

TalTechi õppearenduse peaspetsialist Ethel Praks kiidab, et TalTechi tudengitel on Collideris läinud väga hästi – kahel korral on toodud koju põhikategooria (linnad, energia) võit ja ühel korral publiku lemmiku tiitel. „Kuid võitmine on selle ürituse juures ainult üks eduelamustest, sellest olulisem on kogemus ise – vahetada mõtteid teiste partnerülikoolide Collideri parimatega, arendada oma ideed ja pitch’i edasi ning tähistada üheskoos väljakutsepõhise õppe vilju – lahendusi, mis panustavad jätkusuutlikumasse maailma,“ selgitab Praks.

Kõige suuremaks õnnestumiseks loeb ta aga seda, et TalTechis on loodud üleülikooliline Collideri valikaine Green Deal Collider: Sustainable Futures, mis nüüd jaanuaris toimub juba mitmendat korda põimitud intensiivõppe (BIP) formaadis. Ja esmakordselt on meie partneriteks kaks EuroTeQ-i tippu: Eindhoveni Tehnikaülikool ja Müncheni Tehnikaülikool. Praks selgitab: „Kursus on meie enda hea näide interdistsiplinaarsest ja multikultuursest väljakutsepõhisest õppest. Oleme suutnud selle, milleks EuroTeQ Collider loodi, päriselt ellu rakendada – partnerülikoolide osapooled panustavad ja töötavad koos, et luua tähenduslikke õppimiskogemusi endale, väljakutsete partneritele ja eelkõige tudengitele. 

Väljakutseid jagub muidugi siingi. Suurim neist on inimressurss: erinevate Collideri osapoolte, eriti potentsiaalsete väljakutsete partnerite (ettevõtted, uurimisrühmad) nn pardalesaamine ja nende ootuste juhtimine. „See nõuab süsteemset partnerluse ehitamist nii kesksel kui konkreetse aine tasandil, just seda partnerit kõnetava väärtuspakkumise loomist jms. On harjutud, et tudengid käivad ettevõtetes praktikal, saavad neilt lõputööde teemasid ja kaasjuhendajaid, tehakse külastusi ettevõtetesse ja aines käib mõnikord külalis­esinejaid – kuid peagi tahaks seda rivi loomuomaselt jätkata: „ja osaleb väljakutsepõhises õppes partnerina“,“ räägib Praks.

Programmijuht ja lektor Karl-Erik Karu lisab, et kitsaskohaks on ka TalTechi õppejõudude tagasihoidlik huvi ning aktiivsus. „Oleme küll loonud tugeva ja toimiva kogukonna aktiivsematest huvilistest, kes jagavad omavahel teadmisi ja kogemusi ning korraldavad töötube, kuid uute õppeainete ja õppejõudude kaasamine on olnud aeg-ajalt kitsaskohaks,“ tunnistab ta.

Võidavad ka õppejõud, täiendõppurid ja ettevõtjad

Nagu iga ülikooli jaoks, on ka EuroTeQ-i virtuaalse tehnikaülikooli jaoks oluline elukestev õpe. Partnerülikoolide nn avatud ülikoolid on selleks kokku pannud ka ettevõtjatele ja spetsialistidele mõeldud virtuaalse täiendõppe kursusekataloogi ja mikrokraadid. Ühtse kvaliteedi tagamine nõuab partneritelt märkimisväärset õppejõudude panust. Partnerülikoolidel on ka väga erinevad elukestva õppe profiilid, nii nõuab esialgu pingutust ka ühise ambitsiooni kujundamine.

EuroTeQ-i õppejõudude võrgustiku ülesandeks on tuua kokku õppejõude ja õppejõudude arendajaid, et toetada meie õppejõudude professionaalset arengut ja koostööd. Just selle eest vastutab EuroTeQ-is Tallinna Tehnikaülikooli majandusteaduskonna arendusjuht Anneli Kalm. Edukaks peab Kalm toimiva õppejõudude arendajate võrgustiku loomist ning koosloomes õppejõudude kevadkooli formaadi väljatöötamist ja traditsiooniks muutmist. Töötada tuleb veel selle nimel, et võrgustiku eri partnerite vahel kujundada välja ühised standardid ja formaadid.

Sellest sügisest on Tehnikaülikooli EuroTeQ-i projektijuht Henri Suomalainen, kes aitab tuua EuroTeQ-i põhimõtted ülikooli igapäevatöösse ja strateegilistesse arengutesse. Tema töö keskmes on muutuste eestvedamine ning inimeste ühendamine – suurimate õnnestumiste hulgas nimetab ta tugevaid koostöösuhteid, sõbralikku töökultuuri ning töötajate ja tudengite kasvavat kaasatust, mis on kogu projekti vedav jõud.

Suomalaineni sõnul on järgnevatel aastatel TalTechi eesmärk süvendada koostööd Euroopa tipptehnika- ja majandusülikoolidega, arendada oma innovatsiooni ökosüsteemi ning tuua väljakutsepõhine ja interdistsiplinaarne õpetamine senisest tugevamalt õppekavadesse. Inspiratsiooni pakuvad partnerülikoolide praktikad, mis toetavad ettevõtete toomist ülikoolile lähemale, tudengite aktiivset kaasamist ning uute ideede, prototüüpide ja tehnoloogiate loomist. „TalTech soovib võrgustikku panustada ka oma tugevustega, nagu ühiskursuste arendamine, TI-õppe laiendamine ja rahvusvahelise koostöö süvendamine, mis kõik aitavad liikuda eesmärgi poole koolitada ettevõtlikke, laia silmaringiga, rahvusvahelise kogemusega ja koostöövalmis tulevikuinsenere,“ sõnab Suomalainen.

Artikkel ilmus Tehnikaülikooli ajakirjas Mente et Manu.

Üks kuuekümne viiest: EuroTeQ

European Universities all tegutseb 65 võrgustikku, mis toob kokku 570 kõrgkooli. Ühenduste hulgas on näiteks pealinnades või regioonides tegutsevad kõrgkoolid, kunsti- või filmiharidust andvad kõrgkoolid jne. Eestis kuulub kokku kuus ülikooli kuude eri võrgustikku.

EuroTeQ ühendab kaheksa tipptehnikaülikooli ja majanduskooli: Müncheni Tehnikaülikool (TUM), Taani Tehnikaülikool (DTU), Eindhoveni Tehnikaülikool (TU/e, Holland), École Polytechnique (L’X, Prantsusmaa), Tšehhi Tehnikaülikool Prahas (CTU), IESE Ärikool Barcelonas, HEC Paris ja Tallinna Tehnikaülikool. Lisaks assotsieerunud partnerid, teiste hulgas The École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL, Šveits) ja Technion (Iisrael). Ülikoolide kõrval kuuluvad liidu juurde ka Euroopa juhtivad teadus- ja tehnoloogiaettevõtted.

Igal valdkonnal on partnerite hulgas oma eestvedaja ja vastutaja, kuid töögruppides tehakse tihedat koostööd. Ühise kursusekataloogi eest vastutab DTU, täiend- ja elukestva õppe võimaluste eest L’X, projektipõhise õppe EuroTeQ Collideri eest TU/e. IESE korraldab Collideri parimatele tudengitiimide ideedele äriinkubaatori (BootCamp) ja tiimidele mentorluse. Tallinna Tehnikaülikool töötab selle nimel, et haridusinnovatsioon jõuaks kõikide partnerülikoolide õppejõududeni. CTU vastutab selle eest, et sõnumid EuroTeQ-i võimalustest ja kampaaniatest jõuaksid iga tudengi, õppejõu ja potentsiaalse partnerini.

Kogu projekti strateegiat kujundavad aga ühiselt partnerülikoolide õppeprorektorid ja rektorid / presidendid. TalTechist oli üks algsetest visionääridest õppeprorektor Hendrik Voll, kes oli esimesel viiel aastal ka eestvedajate hulgas. Tänavu sügisel võttis teatepulga üle Ingrid Pappel.

Ingrid Pappel saab mikrofoni
Ingrid Pappel võtmas mikrofoni TU/e magistriõppe prorektorilt Paul Koenraadilt; tema kõrval Henri Suomalainen.