Tallinna Tehnikaülikoolis kaitsti kevadel bakalaureusetöö, mille eesmärgiks oli arendada ja testida lennuvälja teenindussõidukite jälgimise tarkvara, et tagada parem olukorrateadlikkus lennuliiklusalas. Töö võitis ka TalTechi IT innovatsioonifestivali riistvara ja süsteemide kategoorias esimese koha.
Lennujuhtimine on iga lennuvälja toimimiseks hädavajalik element, mille ülesandeks on piloodi juhendamine. Lennujuhi ülesandeks on ka maapealne lennujuhtimine, kus lisaks õhusõidukitele tuleb tegeleda ka maapealsete teenindussõidukitega. Selle töö otsustusprotsessi üks kriitilisematest elementidest on olukorrateadlikkus. Statistika näitab, et paljud ohujuhtumid lennuväljal on tingitud ebapiisavast informatsioonist. Lennujuht peab alati teadma, kus asuvad teenindussõidukid, et vältida õhu- ja teenindussõiduki kokkupõrget.
Seetõttu vajavad lennuväljade haldajad tarkvara, mis on võimeline reaalajas edastama informatsiooni lennuvälja liiklusalas asuvate sõidukite kohta (nt asukoht, kiirus, kutsung, liikumissuund). See annab lennujuhile paremad tingimused teenindussõidukite jälgimiseks ja vähendab lennujuhtimise vea tõenäosust.
Bakalaureusetudeng asus probleemi lahendama
Seda problemaatikat uuris Jevgeni Družkov oma Tallinna Tehnikaülikoolis (TalTech) kaitstud bakalaureusetöös, mis võitis TalTechi IT innovatsioonifestivali riistvara ja süsteemide kategoorias esimese koha. Tema töö eesmärgiks oli arendada ja testida lennuvälja teenindussõidukite jälgimise tarkvara, et tagada parem olukorrateadlikkus lennuliiklusalas.
Družkov kirjutas, et paljudel lennuväljadel juhitakse lennuliiklust peamiselt raadioside abil ja nähtavuse piires kasutatakse optilisi seadmeid. Suure pindala tõttu on võimatu visuaalselt kontrollida liiklust täies ulatuses, mistõttu tuleb arvestada peamiselt raadiosaatja teel edastatud informatsiooniga. Kirjeldatud olukord põhjustab lennujuhtidel suurt psühholoogilist ja intellektuaalset pinget, mis kasvatab vea tekkimise tõenäosust.
Töö tulemusena valmis peamiselt lennujuhtidele mõeldud moodul, mida on võimalik kasutada ka teistes lennujaama üksustes, nagu rajameistrid, päästeteenistus ja lennuohutusüksus. Lennujuhi vajadusi arvestavas moodulis näeb aktiivsete sõidukite asukoha andmeid, väljavõtteid logidest ja telemeetria andmeid. Lisaks visuaalsele monitooringule on võimalik luua sõidukiga häälsidet ning liidest saab kasutada erinevates infosüsteemides.
IT süsteemide arenduse õppekava lõpetanud Jevgeni Družkovi hinnangul võimaldab arendatud tarkvara saada parema ülevaate lennuvälja maapealse liikluse kohta ning lennujuht suudab lennuohutusriske maandades teha kiiremaid otsuseid. Lisaks saadakse kvaliteetsem lennuohutusjärelevalve ja parem lennujuhtide koolitusprotsess.