Tallinna Tehnikaülikool

Tippspetsialistiks ei saada juhuslikult – see on teadlik ja koostöine protsess, eeskätt üliõpilaste ja õppejõudude vahel. Seda koostööd raamivad nii tööandjate ootused kui ka teadustulemused. TalTechis kehtib ühiselt kokkulepitud õppimise ja õpetamise hea tava, mis määrab, kuidas toetame üliõpilaste arengut ning väärtustame head õpetamist.   

Õppeprorektor Ingrid Pappeli hinnangul annab hea tava ülikoolile tööriista, et iga TalTechi lõpetaja oleks oma eriala tippspetsialist, aga samas ka vastutustundlik ja loov mõtleja, kes oskab näha seoseid ja luua väärtust ühiskonnale. See on TalTechi lubadus nii tudengitele, tööandjatele kui ka iseendale.

„Õppimise ja õpetamise hea tava on meie ühine kokkulepe, mis aitab hoida fookust sellel, mis on tõeliselt oluline – üliõpilaste arengul ja kvaliteetsel kõrgharidusel. See on kultuuri osa, mille kaudu me ütleme: õppimine ei sünni üksi ega iseenesest. See on dialoog, kus õppejõud loob keskkonna ja annab suuna, aga õppija võtab vastutuse ja pingutab,“ selgitab Pappel.

„Meie eesmärk ei ole ainult teadmiste edasiandmine, vaid oskuste ja hoiakute kujundamine, mis aitavad toime tulla kiiresti muutuvas maailmas. Selleks peame me kõik – üliõpilased, õppejõud ja ülikool tervikuna – olema valmis koostööks, ausaks tagasisideks ja pidevaks enesetäiendamiseks,“ lisab Pappel.

Hea tava neli põhimõtet

Iga lõpetaja peab TalTechis omandama tulevikukindlad pädevused (future-proof skills) – teadmised, oskused ja hoiakud, mis aitavad toime tulla kiiresti muutuvas maailmas. Need hõlmavad nii erialaseid kui ka üldpädevusi: enesejuhtimist, kriitilist ja loovat mõtlemist, koostöö- ja suhtlemisoskust ning eetikat.

Karolina Kudelina
Karolina Kudelina.

Hea tavaga on ülikoolipere kokku leppinud neli põhimõtet.

  • Õppimine on koostöö. See sünnib üliõpilase ja õppejõu dialoogist, mitte ainult loengus osalemisest. „Õpetamine ei ole monoloog ega pelgalt teadmiste edastamine – see on suhtlus ja koostöö,“ ütleb TalTechi Virumaa kolledži teadur Karolina Kudelina. Tema tunnid on elavad protsessid, kus küsimused, arutelud ja tagasiside on sama olulised kui õppejõu seletused.
  • Õppejõud on suunaja ja väärtuste kandja. Ta loob õppimiseks soodsa keskkonna, toetab ettevõtlikkust ja probleemilahendusoskust, annab arengut toetavat tagasisidet ning kujundab väärtusi. „Nii kaua, kuni mina loengus räägin ja tudeng Facebookis scroll’ib, õppimist ei toimu. Õppimine algab siis, kui mina jään vait ja tudeng hakkab mõtlema, kuidas ta ülesande lahendab,“ ütleb mehaanika ja tööstus­tehnika instituudi projekti assistent Karl Läll. Tema põhimõte on „mine eest ära“ – tuleb anda tudengile võimalus ise avastada ja eksida ning sekkuda vaid siis, kui takistus on ületamatu.
  • Õppija on oma arengu arhitekt. Teda kannavad kriitiline ja loov mõtlemine, eetiline tegutsemine ning ettevõtlik vaim. Majandusteaduskonna ärikorralduse instituudi vanemlektor Paavo Siimanni sõnul kehtivad tema loengutes tähtajad kõigile ühtemoodi ja kõik tudengid on võrdsed. „Nad peavad võtma vastutuse iseenda arengu ees. Minu eesmärk õppejõuna ei ole tudengitele „meeldida“, vaid olla neile kasulik,“ räägib Siimann.
  • Teaduspõhisus ja vastutus. Õpetamise keskmes on teaduspõhisus, õppimise keskmes süvitsi minek ja uute lahenduste loomine. TalTechi tervisetehnoloogiate instituudi professor Ivo Fridolini arvates on õppimine protsess, kus pingutus, kordus ja järjekindlus viivad uute seoste loomiseni ja sügavama mõistmiseni. Ta võrdleb õpetajat arstiga: arst ei tee inimest otseselt terveks, vaid loob tingimused, et keha saaks paraneda. Sama on õppimisega: õppejõud saab pakkuda teadmisi, kogemusi ja juhiseid, kuid õppija peab ise töö ära tegema. „Tarkust ei saa kulbiga pähe valada. Õppejõu ülesanne on inspireerida ja motiveerida, kuid vastutus lasub tudengil endal,“ märgib Fridolin.

Karl Läll
Karl Läll

Akadeemiline kultuur – vastutus, mis ulatub klassiruumist kaugemale

Rektor Tiit Landi sõnul tähendab TalTechi akadeemiline kultuur eelkõige dialoogi, vastastikust austust, selgeid ootusi, pidevat tagasi­sidet ning innukat vaimset tööd, mis ulatub läbi auditooriumite ja laborite päriseluni.

„Me oleme heal kursil. Meie seas on taas tunda ühtsuse ja koostegutsemise vaimu – see on hindamatu. Meil on kokkulepe heaks õppimiseks ja õpetamiseks, nähtav nii tegudes kui sõnades. Meil on rekordiliselt palju uusi tudengeid – see on usalduse märk. Ja just nüüd on aeg selle usalduse vääriliselt tegutseda,“ lisab rektor Land.

TalTechi õppimise ja õpetamise hea tava annab sellele ühtsuse ja koostegutsemise vaimule kindla raami. See on kokkulepe, mis teeb meid tugevamaks nii ülikoolipere sees kui ka väljaspool – näidates, et meie lõpetajad on tippspetsialistid, kes suudavad ühendada teadmised vastutuse, loovuse ja eetiliste väärtustega. Hea tava aitab hoida kurssi, kus iga loeng, labor ja koostööprojekt toetab mitte ainult individuaalset arengut, vaid ka TalTechi missiooni luua teadmisi ja lahendusi, mis jõuavad päriselus edasi viivate tegudeni.