Tallinna Tehnikaülikool

Robot Temi suudab TalTechi raamatukogus aidata leida vajaliku riiuli, laenutusautomaadi, printeri, raamatute müügileti ning tutvustab raamatukogu kohviku menüüd.

6. septembril toimus TalTechi linnakupidu, mille raames avati ülikooli raamatukogu väiksem pop-up versioon. Suure raamatukogu ees toimunud pop-up ürituse üheks staariks sai eesti ja inglise keeles raamatusoovitusi jagav robotassistent Temi V3, mille on selle töö jaoks ette valmistanud TalTechi IT Kolledži didaktika uurimisrühm, eesotsas nooremteadur Kristel Marmoriga.

Marmor uurib oma teadustöös, milline peab olema robotite kehakeel, et inimestel nendega meeldiv suhelda oleks. “Sotsiaalsete suhtlusrobotite eesmärk ei ole inimestelt töökohti ära võtta, vaid pigem vabastada raamatukogutöötajad korduvatest tegevustest ja muuta raamatukogu külastus põnevamaks ja lihtsamaks,” kommenteeris nooremteadur.

Mida robot raamatukogus teha suudab, sõltub ühest küljest roboti tehnilisest võimekusest ja teisest küljest raamatukogutöötajate ja teadlase ühise koostöö tulemusena sündinud käitumis-stsenaariumitest. “Stsenaariumid on spetsiaalselt arendatud rakendused, mis juhivad roboti käitumist,” selgitas IT Kolledži robotilabori assistent Leo Benjamin Leoste.

Täna suudab Temi aidata leida vajaliku riiuli, laenutusautomaadi, printeri, raamatute müügileti ning tutvustab isegi raamatukogu kohviku menüüd. IT didaktika uurimisrühma juhi, nooremprofessor Janika Leoste sõnul on võtmeküsimuseks, kuidas nii töötajad kui külastajad robotteenindaja vastu võtavad.

Mõnikord on abiks ka lihtsad meelelahutust pakkuvad tegevused. Näiteks on roboti menüüsse lisatud funktsioon, mis teeb oletusi külastaja soo ja vanuse kohta, pakkudes sellega palju elevust.  
 
“Temi on olnud raamatukogus tegev kogu suve ning tagasiside on olnud positiivne. Robot on võimeline iseseisvalt navigeerima ja külastajatega suhtlema, pakkudes võimalust tema juhendamisel olulised kohad raamatukogus üles leida,” nentis rahulolevalt raamatukogu teeninduskeskuse juhataja Maris Nool.

Noole kinnitusel jätkab Temi lugejate abistamist raamatukogus ka uuel õppeaastal. “Otsime võimalusi arendada ka uusi funktsioone, mis hõlbustavad raamatukoguhoidjate tööd, näiteks kogude kontrolli tegemine.“

Teenindusrobotid, nagu Temi, on tänapäeval laialdaselt kasutusel erinevates teenindusvaldkondades aidates inimestel leida vajalikke tooteid või teenuseid. Robootika ja tehisintellekti areng on viinud selleni, et robotid suudavad täita keerulisi ülesandeid, sealhulgas inimeste juhendamist ja otsuste tegemist reaalajas. Temi on üks näide sellest, kuidas robootikat saab edukalt kasutada avalikes teenustes, parandades kasutajakogemust ja optimeerides tööprotsesse. 

Külastaja lõbusas meeleolus pop-up raamatukogus
Lõbusas meeleolus pop-up raamatukogu külastaja suhtlemas robot Temiga.