Tallinna Tehnikaülikool

Tehisintellekt (TI) on jõudnud ülikoolidesse sama pöördumatult kui omal ajal internet. Küsimus ei ole enam selles, kas ja millal, vaid kuidas tehisintellekti arendada ja rakendada. Selleks on Tehnikaülikoolil valmimas tehisintellekti teekaart.

Kristel Kriisa ja Ingrid Pappel
Kristel Kriisa (vasakul) ja Ingrid Pappel.

TalTechi kui tehnikaülikooli mõjutavad viimase aja kiired arengud TI valdkonnas eriti tugevalt, sest lisaks sellele, et TI on olnud meie jaoks aastaid oluline teadus- ja arendusvaldkond, on TalTech ka tuleviku inseneride, IT-ekspertide, ettevõtjate ja innovatsiooniliidrite kasvulava. Meie ambitsioon on olla teerajaja ja suunanäitaja ning liider. Eesti majanduse mootori rollis on tehisintellekti arukas rakendamine vältimatu osa edasiliikumisest. TalTechi tehisintellekti teekaart aastateks 2025–2030 aitab mõtestada, kuhu soovime jõuda ja kuidas tagada, et ülikool kasutaks tehisintellekti targalt, eetiliselt ja mõjusalt ning panustaks maksimaalselt Eesti tuleviku kujundamisse. 

Paari aasta pärast jõuavad ülikoolidesse TI-hüppe programmis osalenud noored, kes on gümnaasiumist saanud kogemuse, kuidas tehisintellekti kasutada, ning harjunud katsetama ja otsima vastuseid koos digitaalse abilisega. See põlvkond ootab ülikoolilt sama paindlikku ja uuenduslikku õppimiskogemust. TalTechil tuleb ootustele vastata ja pakkuda keskkonda, kus tehisintellektil on üha kasvav roll õppeprotsessis ja tuleviku töömaailmas. Soovime, et kõik talendid jõuaksid meie juurde. Selleks peame olema valmis nii nüüdisaegsete õpikeskkondade, tugevate õpilaborite kui ka teadlike, tehnoloogia arenguga kaasas käivate õppejõudude kaudu. 

TalTech läheneb TI kasutuselevõtule terviklikult, arvestades kogu ülikooliperega: tudengite, õppejõudude, teadlaste, tugipersonali ja juhtidega. Tehisintellektil on potentsiaali luua väärtust nii õppimises, õpetamises, teaduses, juhtimises kui ka tööprotsessides. 

Õpetamises ja õppimises aitab tehisintellekt muuta õpikogemuse personaalsemaks ja sisukamaks, võimaldades õppijal keskenduda analüüsile ja loovusele. Teaduses toetab see andmemahukate probleemide lahendamist ning uute seoste avastamist, pakkudes teadlastele rohkem võimalusi innovatsiooniks. Juhtimises annab TI võimaluse teha andmepõhiseid otsuseid ja prognoose kogu olemasoleva andmestiku põhjal, võimaldades langetada paremaid otsuseid ja hoida strateegilist pilku tulevikule. Tugiprotsessides suurendab efektiivsust, kiirendades rutiinsete ülesannete täitmist ning andes inimestele rohkem aega sisuliseks ja loovaks tööks. 

Tehisintellekti tulevik ülikoolis ei tähenda inimeste asendamist, vaid nende võimestamist. Tehisintellekti rakendamine ei ole ainult tehniline uuendus, vaid ka kultuurimuutus, mis eeldab uusi oskusi, avatud mõtlemist ja valmisolekut õppida kogu organisatsioonis. Samal ajal võimaldab see inimestel ise areneda, võtta rohkem vastutust ja teha isiklikke arenguhüppeid.

Teekaart 2025–2030 on alles algus, kuid juba täna on näha, et muutus on alanud. Ülikool, kus tehisintellekt on loomulik osa mõtlemisest, õpetamisest ja juhtimisest, on tugevam, paindlikum ja valmis tuleviku väljakutseteks. Suuname tegevusi teadlikult ja sihikindlalt, nii et tehnoloogia teeniks inimest, mitte vastupidi.

TI teekaart: neli fookusvaldkonda ja meeskonnatöö

Teadlikkus ja oskused 

Eesmärk on tõsta kogu Tal­Techi liikmeskonna teadlikkust ja TI-kirjaoskust. Selleks loodi veebileht ai.taltech.ee ja veebipõhised baaskoolitused tudengitele ja õppejõududele. Lisaks on käivitunud tehisaru tšempionite koolitusprogramm, mis pakub inspiratsiooni ja aitab mõista tehisintellekti võimalusi ja riske. Huvi info ja koolituste vastu on olnud väga suur, mis näitab, et TalTechi inimesed soovivad õppida ja katsetada, mitte pelgalt pealt vaadata. 

Tehisintellekti rakendamine 

TI potentsiaali kasutatakse üha enam nii õppetöös, teaduses, juhtimises kui ka tugiprotsessides. Lähiaja üks olulisemaid samme on ChatGPT Edu platvormi kasutuselevõtt, mis loob turvalise ja kontrollitud keskkonna õpetamiseks ja igapäevatööks. 

Eetika ja vastutus 

TalTech tegeleb akadeemilise aususe, privaatsuse, andmekaitse ja vastutuse teemadega ning on koostanud juhised nii õppejõududele kui ka tudengitele. Elame aga kiiresti muutuval ajal, kus iga olukorda ei ole võimalik täpselt ära reguleerida. Nii on TalTechi eesmärk kasvatada kogukonna teadlikkust nii TI võimalustest kui ka riskidest.

TI arendamine ja panus ühiskonda 

TalTech panustab aktiivselt teadus- ja arendustegevusse erinevates olulistes valdkondades. Koostöö Eesti ülikoolide, HPC-keskuse, AIRE, EuroTeQ-i ülikoolide ja paljude teiste partneritega aitab viia teadustulemused praktikasse ning tugevdada Eesti ja Euroopa innovatsioonivõimekust. 

TI nõukoda ja töörühmad

Tehisintellekti teekaardi elluviimine on meeskonnatöö. Selleks on TalTechis loodud tehisintellekti nõukoda, mis juhib ja koordineerib kogu ülikooli TI-tegevusi. Nõukoja töös osalevad kõik teaduskonnad ja erinevad tugiüksused, et otsused sünniksid koostöös ning kataksid kogu ülikooli. 

Nõukojale lisaks tegutsevad erinevad töörühmad, mille fookuses on nii praktilised sammud – näiteks koolitustegevused, kommunikatsioon, TI-lahenduste piloteerimine ja ChatGPT Edu keskkonna kasutuselevõtt – kui ka põhimõttelised arutelud selle üle, kuidas jääda innovatsiooni kõrval inimkeskseks.

Artikkel ilmus Tehnikaülikooli ajakirjas Mente et Manu.