TalTechi tudengite loodud Charry on Eesti annetamismaastikule toonud üllatavalt lihtsa lahenduse. Äpp lubab annetada anonüümselt ja ilma ühegi lisatasuta, mis tähendab, et iga euro jõuab otse abivajajani. Kuigi Charryt saab kasutada igal ajal, muutub see detsembris eriti aktuaalseks, sest pühade eel tahavad paljud midagi head teha, kuid otsivad selleks lihtsat ja kindlat viisi. Platvormiga on juba liitunud kümme tuntud heategevusorganisatsiooni ning kasutajate arv kasvab stabiilselt.
Heategu mõne klikiga - idee, mis sündis duši all
Charry looja Robert Hütti sõnul tekkis äpi mõte 2025. aasta märtsis Valencias välisõpingute ajal. „Tajusin, et enamik annetuskeskkondi on vanamoodsad veebilehed. Need täidavad küll oma eesmärki, aga ei paku kasutajale kogemust, mis tekitaks soovi annetada ka siis, kui sul on paar minutit aega ja paar eurot taskus,“ selgitas ta. Duši all mõeldud ideest kasvas välja eesmärk muuta annetamine sama lihtsaks ja loomulikuks kui igapäevased telefonitegevused.
Miks Charryt vaja on?
Hütti sõnul on annetamine tihti seotud kurbade lugudega, mis tekitavad inimestes pigem ebamugavust kui jätkusuutlikku soovi panustada. „Annetamine võis tunduda igav ja kurvameelne. Me tahtsime pakkuda teistsugust tunnet, et heategu oleks positiivne kogemus,“ ütles ta. Charry lahendab ka ühe levinud stereotüübi, et väikest annetust teha pole mõtet. Äpi keskmine annetus on praegu 5,36 eurot ehk pea kümme korda väiksem kui Eesti keskmine annetus. Ometi nagu ka investeerimisel loovad just väikesed, aga regulaarsed panused pikaajalist mõju.
Heategevusorganisatsioonid olid ettevaatlikud, kuid nägid potentsiaali
Enne kui Charry üldse kasutajateni jõudis, testis Hütti ideed otse nende peal, kellele platvorm loodud on - heategevusorganisatsioonidel. Ta saatis kirjelduse uuest annetamisäpist ligi 50 Eesti mittetulundusühingule, et mõista, kas selline lahendus võiks kõnetada. Esimesed reaktsioonid olid pigem ettevaatlikud, kuid valdavalt positiivsed.
„Väga väärt algatus! Olen ammu mõelnud, et keegi võiks teha annetuste äpi, mis aitaks annetamist kiiremaks ja mugavamaks muuta,“ kirjutas üks organisatsioon. Teine märkis, et kuigi turul on varasemalt olnud sarnaseid platvorme, tundus Charry lahendus uuenduslikum ja ägedam.
Pärast küsimustele vastamist ja lahenduse tutvustamist otsustasid esimesed kümme heategevusorganisatsiooni Charryga liituda. See oli tiimi jaoks märgiline hetk, sest MTÜ-d, kes igapäevaselt annetustega töötavad, nägid tudengitiimi loodud platvormis midagi, mis võib päriselt muuta annetamise harjumuspärasemaks.
Noored tegijad ja TalTechi toetus: keskkond, kus ideed kasvavad
Charry taga on seitsmeliikmeline, noor ja mitmekülgne meeskond, kelle tehnilist võimekust on kujundanud TalTechi IT-süsteemide arenduse õppekava praktiline suunitlus. Nende arengule ja nähtavusele on omakorda hoogu andnud TalTechi uusettevõtluskeskus (Startup Centre), mis pakub tudengitele toetavat keskkonda, mentorlust ja võimalusi oma ideid testida.
Uusettevõtluse keskuse juht Rasmus Kalep sõnas, et Charry on hea näide sellest, kuidas tudengid loovad lahendusi, mis panustavad ühiskonda. „TalTechis on sageli fookuses tehnoloogilised läbimurded, aga sotsiaalsetel algatustel on sama oluline roll. Seetõttu oli eriti südantsoojendav näha Charry tiimi - nad tõestavad, et ka sotsiaalsetel algatustel on ülioluline roll ning TalTechis toetame igat head ideed, sõltumata valdkonnast,“ ütles Kalep.
Komisjonitasu puudub, kuidas äpp elus püsib?
Äppi kasutab praegu ligi 170 inimest, kellest paljud on juba teinud ka korduvaid annetusi. Kasutaja saab annetada konto loomisega või ilma. Kõik platvormil olevad MTÜ-d on seotud oma pangakontoga ning Maksekeskus AS suunab annetused otse neile.
Ühe ülekandega saab annetada korraga mitmele organisatsioonile ning peagi lisanduvad Apple Pay ja Google Pay lahendused. Minimaalne annetussumma on vaid 1 euro: „Iga euro loeb ja annetamine ei pea olema koormav, ka tudengitele mitte.“
Charry ei võta annetustelt teenustasu ning 100% summast jõuab abivajajani. Äpi püsimist toetab vabatahtlik teenustasu - väikene summa, mille annetaja saab soovi korral lisada. „Umbes 95% inimestest on otsustanud meie teenustasu katta,“ ütleb Hütti. See katab Maksekeskuse ja Google’i kulud, ülejäänut finantseerib tiim oma vahenditest.
Visuaalne tagasiside ja mängulisus muudavad annetamise harjumuseks
Erinevalt teistest platvormidest pakub Charry MTÜ-dele kohta, kus nad saavad annetajatele näidata, mida annetuste eest tehti. „Annetajal on õigus teada ja näha, kuidas tema panus päriselt mõjule pääses,“ selgitas Hütti. Tagasiside võib olla pilt, video või lühike selgitus ning kuna kõigil organisatsioonidel pole ressurssi seda ise toota, aitab Charry tiim vajadusel ka kohapeal filmida või pildistada.
Eesmärki, et muuta annetamine millekski, kuhu tahetakse tagasi tulla, toetab ka mängustamine. Charry kasutajad teenivad oma heategude eest medaleid, mille on käsitsi joonistanud disainer Kaisa Uik. „Kui annetamine tekitab positiivseid emotsioone, jõuab inimene siia tagasi,“ ütles Hütti. Peagi lisanduvad ka ettevõtete heategevusväljakutsed: täidad heateo ja saad tänutäheks sümboolse preemia, näiteks tasuta kohvi. Kujuta ette, hommikul annetad paar eurot loomade varjupaigale ja õhtul lähed oma lemmikusse kohvikusse tasuta kohvi nautima.
Jõulud: mitte ainult tippaeg, vaid harjumuse algus
Detsember on traditsiooniliselt annetamistipphooaeg, kuid Hütti sõnul pole see MTÜ-dele alati lihtne. „Kui enamik annetusi tuleb ühel lühikesel perioodil, on ülejäänud aasta planeerimine keeruline,“ selgitas ta. Charry soovib olla platvorm, mis innustab inimesi annetama mitte ainult pühade ajal, vaid läbi aasta. Detsembris lansseerib Charry ka jõulu-uuenduse ja erilise väljakutse, kus kasutajatel tuleb sulatada äpi maskott suurest jäätükist välja.