Võib kuulda arvamusi, et laevanduses pole enam suuri kasumeid võimalik teenida. Professor Ulla Pirita Tapaninen Tallinna Tehnikaülikooli Eesti Mereakadeemiast lükkab selle väite ümber, väites, et vastupidi – laevandus on jätkuvalt tööstusharu, kus ärijulgus ja ettenägelikkus saavad helde tasu. Tapanineni sõnul pole põnevad ajad merenduses sugugi möödas, vaid alles ees.
Võib kuulda arvamusi, et laevanduses ei ole võimalik enam suuri kasumeid teenida. Vastupidi! See on maailmas jätkuvalt üks tööstusharu, kus ärijulgust ja ettenägelikkust premeeritakse üsna heldelt. Julgen isegi öelda, et põnevad ajad ei ole merenduses sugugi möödas, vaid alles ees!
Teismelisena lugesin pakse raamatuid saja aasta tagustest mereseiklustest, kuidas vaprad meresõitjad vallutasid ookeanilaevadel maailma. Eriti põnev tundus mulle Inglise telesari "The Onedin Line" (võib-olla nägid seda ka Soome televisiooni vaadanud põhjaeestlased?), kus laevafirma omanikust kapten James Onedin aastatel 1860–1886 kordamööda rikastus ja siis jälle kaotas kõik. Tema laevafirma Onedin Line vedas purjelaevadel kaupa Aasiast Euroopasse ja tagasi – mõnikord purunesid laevad ja laevafirma kaotas palju raha, kuid enamasti teenis ta vapustavat kasumit.
James Onedin on küll ilukirjanduslik tegelane, aga sel ajal oli laevanduses tõepoolest käimas revolutsioon, sest töökindlad ja sujuvad aurulaevad vahetasid välja tuulest sõltuvad purjelaevad. Teisest küljest olid aurulaevad tänu oma tehnoloogiale ka altid riketele ja sõltusid kivisöest. James Onedin oskas ette näha, et söetööliste streigi tõttu kivisöe hind tõuseb ja kättesaadavus väheneb, mistõttu sai just siis purjelaevadega teenida suuri kasumeid.
Lihtne oleks arvata, et see põnev aeg on kaugel seljataga – et laevanduses ei saa enam suurt kasumit või kahjumit teenida. Ütleksin vastupidi, et laevandus on endiselt haru, mis näitab suuri kasumeid (ja ka kahjumeid), ja kus ärijulgust ja ettenägelikkust premeeritakse.
Juba Tallink näitas, et julge hundi rind on rasvane
Näiteid julgetest ja edukatest laevafirmade juhtidest on palju. Kõik mäletavad, kuidas Tallink vallutas suurt riski võttes traditsioonilise Soome laevafirma Silja Line. Praegusel ajal saab jälgida, kuidas Viking on juba ostnud olulise osa Eckerö laevafirmast. Milleni see viib ja mida kaasa toob, me veel ei tea.