Tallinna Tehnikaülikooli õppimise ja õpetamise hea tava tutvustamiseks toome esile 12 inspireerivat õppejõudu, kelle head õpetamist on üliõpilased kõrgelt hinnanud. Üks nendest on inseneriteaduskonnast Ergo Pikas.

TalTechi ehituse ja arhitektuuri instituudi abiprofessor Ergo Pikas peab end raamatu- ja spordihuviliseks ning teadmishimuliseks ehitusinseneriks. Kuigi ta oleks võinud õppida ka geenitehnoloogiat või psühholoogiat, tundus ehitus tema jaoks loomulik valik. Täna on ta üks neist õppejõududest, kes seob õpetamise ja teaduse filosoofilise mõtlemisega ning näeb õppimises palju enamat kui lihtsalt teadmiste omandamist.
Õpetamine loob keskkonna õppimiseks
Pikase jaoks on õppimine ennekõike vabaduse allikas. "Õppimine annab sulle võimaluse valida - võimaluse tegutseda erinevates kontekstides ja olla ühiskonnale kasulik. See loob ruumi teha teadlikke otsuseid, mitte olla piiratud juhuste või teadmatusest tulenevate valikutega," ütleb ta.
Tema arvates ei saa kedagi sundida õppima. Õppejõu roll on luua võimalikult palju erinevaid olukordi, kus õppijal tekib võimalus kogeda, katsetada ja avastada. "Õpetamine on eelkõige keskkonna kujundamine, kus õppimine saab juhtuda," sõnastab Pikas oma põhimõtte. Ta püüab oma ainetes luua elulisi ja praktilisi stsenaariume, kus tudengid saavad lahendada pärisprobleeme.
Pikas kirjeldab õppimise kogemust kui väikest sähvatust, mis toob kaasa arusaamise ja rahulolu. "See hetk, kui keeruline asi saab selgeks ja tekib arusaamise tunne - see ongi õppimise nauding. Seda kogemust otsin ma ise iga päev ja püüan seda pakkuda ka tudengitele," ütleb ta.
Õppejõuna näeb ta aga paraku, et tudengid kipuvad õpingute kõrvalt liiga vara ja liiga palju töötama, mistõttu nihkub fookus koolilt tööle. "Töökogemus on väga väärtuslik, kuid esmane prioriteet peaks olema haridusel. Tasakaalu leidmine on enesejuhtimise üks olulisemaid oskusi," rõhutab ta.
Üldpädevused - koostöö ja keskkonnateadlikkus esikohal
Enda kui õppejõu iseloomustamiseks valib ta kolm märksõna: inspireeriv, sest ta soovib tudengitele süstida siirast huvi teadmiste vastu; terviklik, sest ta aitab mõista seoseid ja suuremat pilti; ning vaba, aga nõudlik, sest suhtleb tudengitega vabalt, kuid ootab ka pühendumust ja pingutust.
TalTechi üldpädevustest peab Pikas olulisemaks eelkõige koostööoskust. Tema sõnul on ehitusvaldkond seni liiga sageli põhinenud vastandumisel ja kontrollil, kuid tegelikult peaks koostöö tuginema usaldusele. Oma kursustel, näiteks juhtimisstrateegiate simulatsioonis, paneb ta tudengid tööle päris tellijate ja mentoritega, harjutades nii koostööd kui suhtlemisoskust.
Oluliseks peab ta ka keskkonnateadlikkust - mitte ainult tehniliste lahenduste tasandil, vaid ka hoiakuna. "See peab olema osa meie DNA-st - mõtlemine ressursside, looduse ja inimeste austamise kaudu," ütleb ta. Samuti peab ta vältimatuteks kriitilist mõtlemist ja vastutuse võtmist, eriti teadustöös ja lõputööde juhendamisel.
Inspiratsiooni allikad ja eeskujud
Pikas on oma akadeemilisel teel alati otsinud inspiratsiooni inimestest, mitte ülikooli nimest. Ta toob esile näiteks professor Rafael Sacksi ja professor Lauri Koskela, kes on tema mõtlemist ja õpetamist mõjutanud. "Eeskujud on need, kes panevad sind nägema suuremat pilti ja mõtlema teisiti," ütleb ta.
Pikase unistus on, et TalTechi õpe oleks tulevikus veelgi enam inspireeriv ja teaduspõhine ning tugineks vastastikusel usaldusel ja koostööl. "Ükski suur ehitusprojekt ei sünni üksi, vaid koostöös. Sama kehtib õppimise kohta - me kõik õpime koos, jagades kogemusi ja teadmisi," ütleb ta.
Tutvu hea õppimise ja õpetamise kohta lähemalt: taltech.ee/õppimine