Tallinna Tehnikaülikool

Globaalne meretransport on pidevas arengus ning tehnoloogiliste lahenduste täiendamine võimaldab optimeerida kulusid, tõsta ohutust ja vähendada keskkonnamõjusid. Üheks kriitiliseks valdkonnaks on vedellasti vedavad laevad ehk tankerid, mis transpordivad toornaftat, naftasaadusi, vedeldatud maagaasi (LNG) ja muid keemilisi aineid. Mihhail, kolledži vilistlane ja endine programmijuht, kes töötab Taani andmeanalüüsi ettevõttes Vessel Performance Solutions (VPS), jagas tudengitele oma kogemusi laevanduse optimeerimisest ja selle füüsikalistest ning insenertehnilistest aspektidest.

Vedellasti transport ja füüsikalised väljakutsed

pilt
Kuressaare kolledž

Mihhail rääkis tankerite ehitusest ja sellest, kuidas LNG meretransport on muutunud üha olulisemaks poliitiliste ja majanduslike tegurite tõttu. Vedeldatud maagaasi transpordi keerukus tuleneb füüsikalistest omadustest: „Maagaas jahutatakse vedelikuks, kuid selle vedelal kujul hoidmine on keeruline, sest temperatuuri tõus põhjustab aurustumist ja kasvavat rõhku mahutile.”

Vedeldatud gaasi hoidmiseks kasutatakse spetsiaalseid kerakujulisi tanke. Mihhail selgitas: „Hea disain jaotab pingeid ühtlaselt, muutes konstruktsiooni vastupidavamaks.” Kõige suurem kerakujulise disaini eelis on minimaalne välispindala, läbi mille saaks soojus mahutisse siseneda.

Tanki soojenemine on soovimatu, kuna „iga protsent aurustunud gaasi tähendab tohutut rahalist kadu. Seetõttu kasutatakse isolatsiooniks spetsiaalseid komposiitpaneele, mis sisaldavad õhuga täidetud kambreid ning aitavad säilitada madalat temperatuuri.”

Andmeanalüüsi roll laevanduses

pilt
Kuressaare kolledž

Laevade opereerimise ja kütusekulu optimeerimise peamine tööriist on andmeanalüüs. VPS keskendub kütusekulu analüüsile ja ennustusele. Emaettevõtte, GTT, teised osad keskenduvad aga näiteks teekonna optimeerimisele.

„Iga protsent kokku hoitud kütust on oluline,” märkis Mihhail. „Tõhus analüüs tugineb laevade ajaloolistele andmetele, sealhulgas kütusekulule, ilmastikutingimustele ja laeva tehnilisele seisukorrale. Näiteks, kui laev peab minema Manchesterist New Yorki ja teele jääb torm, peab operaator kaaluma, kas otsetee läbi tormi või kaarega ümber minemine on majanduslikult kasulikum.”

Mihhail tõi välja, et laevaoperaatorid on sageli dilemma ees, kas valida marsruut, mis on lühem, kuid kulutab rohkem kütust, või pikem tee, kus on paremad ilmaolud. Optimaalne lahendus sõltub erinevatest teguritest: „Kapten vastutab ohutuse eest, kuid tellijad tahavad võimalikult suurt kokkuhoidu. Meie ülesanne on leida tasakaal nende kahe vahel.”

Tulevikuprognoosid ja hooldusstrateegiad

Laevade hoolduse optimeerimine on samuti oluline kulu vähendamise aspekt. Laeva kerele kogunev bioloogiline saaste suurendab takistust ja kütusekulu. Mihhail selgitas: „Kui laeva takistus suureneb, tõuseb ka kütusekulu. Kuid liiga sagedane hooldus on kallis. Käitlusanalüütikute töö on leida optimaalne hetk hoolduseks, et tasakaalustada kulud ja kütusekulu sääst.”

Näiteks sõukruvide hooldus võib oluliselt mõjutada kütusekulu. „Sõukruvide poleerimine võib vähendada takistust ja suurendada efektiivsust. Täpsed mudelid aitavad ettevõtetel otsustada, millal on õige aeg hoolduseks.”

Tulevikule lisaks ka minevikku vaatamine

Meretranspordi tulevik sõltub järjest enam täpsest andmeanalüüsist ja füüsikapõhistest insenertehnilistest lahendustest. Optimaalne laevakujundus, marsruutide analüüs ja hoolduse planeerimine aitavad vähendada kulusid ning suurendada efektiivsust. Mihhaili kogemus andmeanalüüsi ja laevanduse optimeerimise valdkonnas näitab, kuidas teadus ja tehnoloogia aitavad lahendada keerulisi globaalseid logistikaprobleeme.

Mihhaili töö VPS juures toob esile ka selle, kui oluline on täpne andmeanalüüs laevanduses. Suurte LNG tankerite ehitus, hooldus ja opereerimine on keeruline inseneriprobleem, kus füüsika, materjaliteadus ja majandus peavad koos toimima. Andmeanalüütikud aitavad ettevõtetel optimeerida laevade kütusekulu, planeerida hooldust ja ennustada tulevasi logistilisi vajadusi. See mitte ainult ei säästa raha, vaid aitab ka vähendada keskkonnamõjusid, kuna tõhusam laevandus tähendab väiksemat kütusekulu ja vähem heitmeid.