Kui soovid toiduvalmistamisele läheneda teaduspõhiselt, mis tuleb kasuks nii restorani menüüde arendamisel ja tipptaseme saavutamisel kui ka võistlustel, on see mikrokraadikava just Sulle sobiv!
Mikrokraadikava tutvustus
Koostöös Eesti tippülikoolidega – Tallinna Tehnikaülikooli, Tallinna Ülikooli ja Pärnu kolledžiga - oleme välja töötanud professionaalse mikrokraadiprogrammi, mis pakub unikaalset võimalust õppida ja arendada oma oskusi toidutehnoloogia ja disaini vallas.
Mikrokraadiprogrammi soovitavad Eesti Peakokkade Ühenduse liikmed, peakokad Rudolf Visnapuu, Rene Uusmees ja Herkki Ruubel.
Kuula lisaks põnevat intervjuud TÜ Pärnu kolledži turismiteenuste kaasprofessoriga Anne Roosipõld (PhD) kokkade akadeemia teemal siin.
Oluline info
ÕPPEKAVA
- Kava juht: Katrin Laos
- Teaduskond: loodusteaduskond
- Haridusnõue: keskharidus
- Õppemaht: 17 EAP
ÕPPEAINED
- Toidu sensoorne analüüs / kevadsemester/ 6 EAP (TalTech)
- Toidukeemia avaldumine praktikas / kevadsemester/ 6 EAP (TLÜ)
- Toitlustusteenuste disain ja arendus / kevadsemester/ 5 EAP (TÜ Pärnu kolledž)
ÕPPEKORRALDUS
- Keel ja vorm: eesti keeles, kahepäevane tsükliõpe 2 korda kuus
- Maksumus: 1870 €
Intervjuud õppejõu ja õppuriga
Miks olete pakkunud välja nimelt sellise mikrokraadikava?
Pakume välja sellise mikrokraadikava, kuna praegu puudub erialane kõrgharidus toitlustusjuhtidele, peakokkadele ja ka teistele inimestele, kes tegelevad või soovivad alustada toitlustusettevõtlusega. TalTechi õppekavas on küll eriala toidu-ja biotehnoloogia, Tartu Ülikooli Pärnu kolledžis on võimalik õppida turismi- ja hotelliettevõtlust, kus on mingil määral sees ka toitlustusega seotud ained nagu toitlustusprotsesside juhtimine, toiduturism ja veinietikett. Tallinna Ülikoolis on võimalik kokkadel-peakokkadel õppida kutsepedagoogikat, kuna paljud peakokad on ka koolitajad kutsekoolides ja töökohtadel. Kõik need teadmised on toitlustussektoris töötavatele inimestele vajalikud, ent iga eelpool väljatoodud õppekava on siiski liiga kitsa spetsialiseerumisega. Mikrokraadis on aga ühendatud nii toidukeemia kui sensoorika teenusedisainiga, mis võimaldab õppijal aru saada toitlustusettevõttest kui ühtsest terviklikust süsteemist, kus on ühendatud nii teaduslik toiduvalmistamine kui menüüdisain koos teenusedisainiga laiemalt.
Mida ainulaadset mikrokraadi läbija saab?
Ainulaadsus seisneb selles, et õppija saab kohe pärast teoreetilise osa läbimist järgi proovida, kuidas toimivad protsessid praktikas. Näiteks pärast toidukeemia loengut valkudest, rasvadest ja süsivesikutest on praktiline tund teadusköögis, kus kogetakse, kuidas see kõik välja näeb toiduvalmistamise protsessis. Pärast teoreetilise teenusedisaini mudeli tutvustamist käiakse praktikute juures külas erinevates toitlustuskohtades ja uuritakse, millised on olnud nende kogemused teenuste disainimisel. Sensoorika teooriale järgneb taas praktika – katsed toiduainete sensoorsel hindamisel. Õpitakse tundma, kuidas kasutada kliendi erinevaid meeli teenuste loomisel.
Mida toredat tooksite välja kokkade akadeemia I aastast?
Kindlasti tooksin esile just õppijaid, kes olid väga erinevatest valdkondadest: alates klassikalise a`la carte restorani peakokast koolitoitlustuse ja Kaitsejõudude esindajani välja. Õppijate vahel tekkis tore sünergia. Väga toredad olid ka ühiskülastused Fotografiska restorani, Paju Villa restorani, IKEA restorani ja Taju restorani ning kohtumised tuntud peakokkadega, nagu näiteks Angelica Udeküll ja Peeter Pihel.
Palun tutvustage end ja oma töist positsiooni lühidalt.
Olen ettevõtluses uute radade looja – ÖKO-SPA, tervisedenduskeskus, lisaks eralasteaed, mis toetub Käisile, rahvatraditsoonidele ja pärimustoidule (mahe). Tunnen vastutust keskkonna ja inimeste kultuurist mõjutatud tervisekäitumise pärast. Seega on minu ettevõtlustegevuse fookus suunatud mitte otseselt suurele kasumile, vaid huvitavale ja arendavale elurännakule erinevaid võimalusi pakkuvas Eesti majandus- ja kultuurikeskkonnas.
Milline on olnud Teie senine haridustee?
Olen elukestev õppija. Nõukogude aja lõpus paar aastat toidukeemiat TPI-s, milleeniumi vahetuse ajal erakõrgkool (disainis BA ja kunstiteaduses MA), siis taas tasulisel õppel TLÜ-s (ca 200 AP kultuuriteaduses ja pedagoogikas), rakenduskõrgharidus TLÜ terviseedenduses ja toitumisnõustamises, viimati TÜ MA kultuuriteoorias ja semiootikas (spetsialiseerunud toidusemiootikale). Lisaks olen läbinud hulgaliselt kursusi jmt (TÜ mikrokraade geenitenoloogiast religiooniuuringuteni, pärimusmeditsiin, Hiina meditsiin, kosmeetiku eriala, jne).
Kuidas tekkis huvi (soov/vajadus) lisahariduse järele?
Teadus areneb, juba 10 aastaga muutuvad paljud seisukohad. Kuna olen teaduspõhise teadmise entusiast, jälgin huviga, kuidas traditsioonide tarkused teadusesse integreeritakse (püüan seda jõudumööda ka ise teha). Just ülikoolidel on see teadmusbaas, mis on väärt jagamist – nii paraneb kogu Eesti majandus ja tugeveb kultuur, kui tegijad on teadusliku teadmisega mugavalt varustatud (mugavus on mikrokraadi märksõna – ei pea ise mööda teadusartiklite portaale jahti pidama, vaid parim laotakse kandikul ette). Ning erilalase kogemusega inimesed on viljakas pinnas uusimate teadmiste praktikasse juurutamisel.
Miks otsustasite nüüd edasiõppimiseks kasutada just mikrokraadi lahendust?
Mikrokraadikava on piisavalt väikeses mahus, et töiste kohustustega sobitada. Saab valida huvipakkuvaid teemasid.
Olete esimene „mikrokraadurite“ lend. Millised on senised kogemused?
Kogemus on suurepärane – otse teadusallikast uusim info, kusjuures targad teadlased-õppejõud hindasid ka praktikute tagasisidet. Win-win!
Kui raske selline töö kõrvalt õppimine on?
Valikute küsimus – huvipakkuv ja luksuslikult liual serveeritud teaduslik teadmine fastsineerib rohkem kui sisutühi olmemeedia. Teadusartikkel on parem ka kehvast teatritükist – lisaks uuele teadmisele loob terve suhtevõrgustiku senise maailmapildi uueks positioneerimiseks.
Kas soovitate sõbrale, kaalute ka edaspidi mõnes ülikoolis mikrokraadidel õppimist?
Kindlasti soovitan! See aitab vähendada “ebateaduse” levikut ja tõhusamalt orienteeruda maailma asjades. Saab kohtuda “eikellegimaal” sama eriala või huviga kolleegidega.
Palun nimetage üks üllatus, mis on mikrokraadiõppurina ette tulnud.
Positiivne üllatus – sain taas ligipääsu maailma parimate ülikoolide andmekogudele läbi Moodle kasutajatunnuse. Ning rõõmustasid ka ägedad oma ala entusiastidest kaasõppijad, kellega kogemuste vahetamisel oli suur väärtus.
Küsi lisa
Avatud õppe vastuvõtu spetsialist
oskab vastata vastuvõtutingimusi puudutavatele küsimustele:
620 3600; 620 3601
mikrokraadid@taltech.ee
Kavajuht
oskab vastata mikrokraadi sisu ja karjäärivõimalusi puudutavatele küsimustele:
Katrin Laos
katrin.laos@taltech.ee