Tallinna Tehnikaülikool

Terviserakenduste hindaja loodi selleks, et patsientidel ja tervishoiutöötajatel oleks informeeritud ülevaade Eestis kasutatavatest tervise- ja tervisekäitumise mobiilirakendustest. Iga selline rakendus omab rohkem või vähem mõju tervisele ning enamasti töötlevad need ka terviseandmeid. Terviserakenduste hindaja annab Eestis loodud ja kasutatavate terviserakenduste kohta ülevaatlikku infot kõigis kategooriates, mis võivad potentsiaalselt kasutajaid mõjutada.

Rakenduste hindaja vaatamiseks on mugavam kasutada arvuti veebilehitsejat.

Terviserakenduste hindaja kaks peamist sihtrühma:

  1. INIMESED, kes soovivad rohkem infot terviserakenduste kohta, mida nad on hakanud kasutama tervise hoidmiseks iseseisvalt või tervishoiutöötaja soovitusel.
  2. TERVISHOIUTÖÖTAJAD, kes tahavad terviserakendusi oma patsientidele soovitada ning soovivad enne nende kohta saada süsteemset ülevaadet ja hinnangut.

Terviserakenduse hindajas on kaardistatud iga rakenduse kohta järgnevad infokategooriad:

  • üldinfo ja eesmärk, sh kellele on rakendus loodud, kes seda saavad kasutada, mis on rakenduse eesmärk ning millised funktsioonid rakendusel on.
  • turvalisus ja privaatsus, sh kas rakendus vastab andmekaitse nõuetele ning kas rakenduse looja on võtnud kasutusele asjakohased turvameetmed.
  • kasutaja- ja kliiniliste uuringute tase, sh kas rakenduse looja on mõõtnud rakenduse mõju, kas sarnaste rakenduste mõju on mujal maailmas hinnatud, kas on uuritud mõju kasutajatele või kasutajate rahulolu ning kas rakenduse mõju on hinnatud piisavalt lähtuvalt konkreetse rakenduse eesmärgist ja standardist.
  • koosvõime ja liidestuvus, sh kas rakenduse looja on hinnanud vajadust andmeid edastada või mitte edastada teistesse tervishoiu infosüsteemidesse, kas andmete käitlemisel kasutatakse levinud tervishoiu standardeid.

Hinnatud rakendused

HOIA

HOIA

HOIA mobiilirakendus annab sulle kiiresti teada võimalikust lähikontaktist COVID-19 nakatunuga, võimaldades sul astuda samme enda ja teiste tervise kaitseks.

HOIA

Hoia - hinnangute lühikokkuvõte

HOIA rakenduse privaatsuse ja turvalisuse tase on hinnatud väga kõrgeks, kuivõrd rakenduse puhul on pandud väga palju rõhku privaatsusele ja turvalisusele ning samuti on HOIA rakendusel selge koosvõime ja liidestuvuse strateegia ning toimiv liidestus. HOIA kliinlise tõendatuse tase on keskmine, kuivõrd rakendus on uudne, sarnaste lahenduste kohta pole palju uuringuid publitseeritud ning konkreetse rakenduse kohta pole uuringuid tehtud ega koguta ka patsiendi jooksvat tagasisidet.

Triumfland Saga

Triumfland Saga

Laste jaoks välja töötatud mänguline rakendus, mis pakub tõenduspõhist tervisekäitumisega seonduvat hariduslikku sisu. Rakendus on välja töötatud koostöös sidusrühmaga (lapsed, lapsevanemad ja tervisevaldkonna eksperdid).

Triumfland Saga

Triumfland Saga - hinnangute lühikokkuvõte

Triumfland Saga rakenduse puhul on tootja poolt rakendusele seatud eesmärgile vastav kliinilise tõendatuse tase kõrge - rakenduse väljatöötamisel on tehtud mitu kliinilist uuringut, mis on avaldatud või avaldamisel. Rakenduse kohta kogutakse kasutajatelt pidevalt tagasisidet. Triumfland Saga turvalisuse ja privaatsuse tase on kõrge - rakendus katab kõiki GDPRi ja turvalisuse nõudeid. Rakenduse eesmärk ei näe ette teiste infosüsteemidega liidestumist, mistõttu liidestumise kategooria ei kohaldu.

Migrevention

Migrevention

Digitaalne migreeni- ja peavalupäevik, mis aitab kasutajal salvestada peavaluhooge ja jälgida peavalu mõjutavaid tegureid.

Triumfland Saga

Migrevention - hinnangute lühikokkuvõte

Migrevention rakenduse puhul on tootja poolt rakendusele seatud eesmärgile vastav kliinilise tõendatuse tase kõrge - rakenduse väljatöötamisel on tehtud kliiniline uuring, mis on avaldamisel. Rakenduse kohta kogutakse kasutajatelt pidevalt tagasisidet. Migrevention turvalisuse ja privaatsuse tase on kõrge - rakendus katab kõiki GDPRi ja turvalisuse nõudeid. Rakenduse eesmärk ei näe ette teiste infosüsteemidega liidestumist, mistõttu liidestumise kategooria ei kohaldu.

Kõneravi.ee

Kõneravi.ee

Kõneravi.ee on koostöös kogenud logopeedidega loodud enam kui 150 interaktiivse harjutusega veebikeskkond kõikidele, kes soovivad arendada oma kõnet. Harjutusi saab teha nii koostöös spetsialistiga (logopeed, eripedagoog või õpetaja) kui ka iseseisvalt. Kõneravi.ee muudab laste ja patsientide jaoks teraapia mitmekesiseks ning huvitavaks. Spetsialistidele on Kõneravi.ee toetav töövahend, mis aitab koostada personaliseeritud harjutuskavasid, monitoorida progressi ning luua uusi harjutusi.

Rohkem infot

Kõneravi

Kõneravi - hinnangute lühikokkuvõte

Kõneravi.ee rakenduse turvalisuse ja privaatuse tase on kõrge - rakendus katab kõiki GDPR-i ja turvalisuse nõudeid. Kõneravi.ee kasutaja- ja kliiniliste uuringute tase on keskmine. Kõneravi.ee rakendus on haridusliku eesmärgiga, toetades laste kõne arengut, kuid seda kasutavad toetava töövahendina ka kõne arendamist toetavad spetsialistid (logopeedid, eripedagoogid, pedagoogid). Rakendus on arendatud koostöös valdkonna organisatsioonide ja erialaspetsialistidega ning kogub regulaarselt kasutajate tagasisidet. Hetkel pole rakendus mõeldud ühegi spetsiifilise haigusseisundi või kõnehäire jaoks ega toetu rakenduse endaga läbiviidud uuringutele. Sarnaseid rakendusi on aga maailmas hinnatud ning nende tulemused näitavad, et digitaalsed teraapialahendused võivad omada kliinilist efekti erinevate kõnehäirete puhul. Kui rakendusele soovitakse omistada ka kliinline eesmärk, siis on oluline enne läbi viia kliiniline uuring, mis hindaks rakenduse sobivust ka kindlate kõnearenguhäiretega tegelemisel. Rakenduse eesmärk ei näe ette teiste tervishoiu infosüsteemidega liidestumist, mistõttu liidestumise kategooria ei kohaldu.

HOIA - Üldinfo

iOS versioon ja hindamise aeg

iOS versioon 1.3.4/veebruar 2021

Android versioon ja hindamise aeg

Android versioon 1.0.9/veebruar 2021

Platvorm

Google Play Store, Apple App Store

iOS seadme või tarkvara miinimumnõuded

Viimase viie aasta jooksul toodetud telefon (alates iPhone 6S), mis toetab iOS 13.5 operatsioonisüsteemi.

Android seadme või tarkvara miinimumnõuded

Viimase viie aasta jooksul toodetud telefon, mis toetab Android 6.0 operatsioonisüsteemi.

Kas rakendus vajab toimimiseks välist meditsiinilist või mittemeditsiinilist seadet?

Ei

Andmete hoiustamise asukoht - riik, serveri pakkuja

Rakendus (ja server) on Eesti riigipilves, mida haldab TEHIK. Serverid asuvad Eestis.

Mis on rakenduse eesmärk? Teavitada kiiresti võimalikust lähikontaktist COVID-19 nakatunuga, võimaldades inimesel seeläbi astuda samme enda ja teiste tervise kaitseks ning potentsiaalselt vähendada nakkuste arvu Eestis.
Rakenduse sihtrühm Eestis viibivad inimesed.
Kas rakendus on mõeldud kasutamiseks kindla terviseprobleemi korral? Ei
Terviseprobleemid, mille puhul rakendus sobib
  1. COVID-19 viiruse levikupiirkonnas elamine
  2. COVID-19 viirusega nakatumine
Kas rakendus on mõeldud kasutamiseks kindla terviseriski puhul? Jah
Kui palju on spetsiifilisi unikaalseid funktsionaalsusi, mis täidavad rakenduse põhieesmärki? 2
Rakenduse põhifunktsioonide loetelu
  1. Teavitused kasutajale kui tema telefon on olnud teatud aja jooksul COVID-19 positiivse kasutaja telefoni lähedal
  2. Enda nakatumisest teavitamine
Kui palju on rakendusel lisafunktsionaalsusi, mis pole vajalikud rakenduse põhieesmärkide täitmiseks? 0

Kasutusjuhis

  1. Android versiooni allalaadimine

  2. Nakatumisest teavitamine

  3. Lähikontaktse teavitamine

Pakkuja veebilehe viide

https://www.hoia.me

Hind

Tasuta

Keeled

  1. Eesti

  2. Inglise

  3. Vene

Millise eriala spetsialistid kirjutavad rakendust välja?

Ei kohaldu

Kas rakenduse kasutamisel on piiranguid (vanus, kindel terviseprobleem jne)?

Alla 13-aastastel ei ole võimalik end HOIA rakenduses haigeks märkida.

Missugused ametlikud organisatsioonid (nt riiklikud organisatsioonid või meditsiinilised erialaühendused) rakendust soovitavad?

Terviseamet

Meditsiiniseadme riskiklass (kui kohaldub)

Ei kohaldu

Kas rakendus on meditsiiniseadmena registreeritud?

Ei

Kas rakenduse puhul kohaldub Euroopa Liidu meditsiiniseadmete määrus?

Ei. Tootja põhjendus: Rakenduse peamine funktsioon on tuvastada tagantjärele kasutaja lähikontakti COVID-19 nakatanud isikuga. HOIA ei mõjuta kasutaja diagnoosi ega paku ravisoovitusi.

HOIA - Privaatsus ja turvalisus

Kas rakendusel on privaatsuspoliitika (privaatsustingimuste teavitus)? Jah
Kas privaatsuspoliitika sisaldab nõutud informatsiooni (põhineb GDPR-il)? Jah
Kas privaatsuspoliitika on rakenduses registreerimise ja kasutamise ajal ligipääsetav? Jah
Kas rakendus kogub isikuandmeid? Ei
Kas rakendus kogub eriliigilisi isikuandmeid (nt terviseandmed)? Ei
Kas ettevõte on endale määranud andmekaitsespetsialisti? Ei

Kas kasutajalt küsitakse andmete töötlemiseks nõusolek?

Jah

Kas antud nõusolek on vabatahtlik, konkreetne, teadlik ja ühemõtteline?

Jah

Kas kasutaja saab nõusoleku tagasi võtta?

Jah

Kas kasutajal on ligipääs isikuandmetele? Rakenduses puudub ligipääs isiklikuandmetele. Nakkuse kinnitamise protsessi käigus suunatakse kasutaja patsiendiportaali, mille kaudu on võimalik pääseda ligi isiklikuandmetele.
Kas kasutaja saab isikuandmeid muuta? HOIA ei kogu isikuandmeid (nimi, e-mail, telefoninumber või muud muudetavad andmed), mistõttu antud nõue rakendusele ei kohaldu.
Kas kasutaja saab nõuda (või alla laadida) isikuandmeid? HOIA ei kogu isikuandmeid (nimi, e-mail, telefoninumber või muud ligipääsetavad andmed), mistõttu antud nõue rakendusele ei kohaldu.
Kas kasutaja saab isikuandmeid kustutada? HOIA kogub lähikontaktsete ja nakatunute personaliseerimata koode, mida säilitatakse andmelogis ning mida on võimalik kasutajal rakenduse kaudu kustutada.
Kas rakendus jagab isikuandmeid? Ei, ainult isikustamata koode.
Kas isikuandmed liiguvad välismaale? Ei
Kas rakendus kasutab küpsised või sarnaseid tehnoloogiaid? Ei
Kas rakendus kasutab küpsiseid või sarnaseid tehnoloogiaid korrektselt? Ei kohaldu
Kas rakendust kasutavad alaealised? Jah
Kas rakendus nõuab täiskasvanu (hooldaja) nõusolekut? Ei
Kas rakendus kontrollib kasutaja vanust? Alla 13-aastased ei saa ennast rakenduses haigeks märkida. Vanuse kontroll toimub patsiendiportaali sisselogimisel.
Kas rakendus kasutab opt-in turundusvõimalusi? Ei
Kas rakendus teavitab korrektsete tehniliste ja organisatoorsete meetmete rakendamisest, et kaitsta isikuandmeid? Jah
Kas kasutaja autentimine on turvaline (rakendatud paroolipoliitika, kaheastmeline autentimine, PIN)? Jah
Kas rakendus kasutab Mobiil-ID-d, Smart-ID-d või sarnast eID autentimislahendust? Juhul kui kasutaja haigestub, võimaldab HOIA end rakenduses haigeks märkida ning patsiendiportaalis sisse logida. Sisselogimine toimub väljaspool HOIA rakendust.
Kas rakenduse privaatsuspoliitikas on välja toodud, kus andmeid hoiustatakse? Jah
Kas rakenduse privaatsuspoliitikas on välja toodud, kui kaua andmeid hoiustatakse? Jah
Kas kasutaja kustutatakse pärast kindlat inaktiivsuse perioodi? Registreeritud kasutajaid rakenduses ei eksisteeri.
Kas on olnud teateid andmeturvalisuse rikkumisest? Ei

HOIA - Kasutaja- ja kliiniliste uuringute tase

Kas rakenduse loomisesse on kaasatud raviasutusi ja/või riiklikke organisatsioone? Jah, Terviseamet ning Sotsiaalministeerium.
Kas rakenduse sisuloomesse on kaasatud tervishoiutöötajaid? Jah
Kas rakenduse sisuloomesse on kaasatud sihtrühma kuuluvaid inimesi/patsiente? Jah
Mis on rakenduse kliinilised eesmärgid? Tuvastada potentsiaalset inimese kokkupuudet COVID-19 viirusega.
Kas tõestus, et rakendus suudab selliseid kliinilisi eesmärke täita, põhineb varasematel (rahvusvahelistel) sarnase tehnoloogia/sarnase eesmärgiga lahenduste uuringutel? Jah, uudne DP-3T lähikontaktsete tuvastamise süsteem, millel HOIA rakendus enamjaolt põhineb, arendati Šveitsis EPFL ülikoolis ning avalikustati aprillis 2020. Nimetatud süsteemi toimivuse kohta on teostatud mitmeid uuringuid, millest kõik ei olnud rakenduse hindamise hetkel veel avalikustatud.
Missuguseid uuringuid on läbi viidud ja mida tulemused näitavad?
  1. Oxfordi Ülikooli teadlased on teinud digitaalse  lähikontaktsete tuvastamise rakenduse kohta simulatsiooniuuringu, mis näitas, et süsteemil võib olla tugev, elupäästev mõju COVID-19 levikule. Mõju võib olla uute nakatumiste arvule, haiglasse sissekirjutamiste arvule, internsiivravi kasutusele ja suremusele ning karantiinis olevate inimeste arvule ja ühes päevas tehtavate testide arvule.
  2. Zürichis läbiviidud SARS-CoV-2 kohortuuringu raames uuriti, kas Swiss CovidApp on efektiivne lähikontaktsete teavitamisel ning varasemal karantiini suunamisel. Leiti, et samasse leibkonda mitte kuuluvad inimesed, kes said rakenduse kaudu teavituse lähikontaktseks olemise kohta, jäid 1 päev varem karantiini kui inimesed, kes teavitust ei saanud.
  3. Inglismaal ja Walesis kasutusel oleva NHS Covid-19 rakenduse mõju hindamise uuringus kasutati matemaatilist mudeldamist ja erinevate piirkondade statistilise võrdluse meetodit. Leiti, et kui vähemalt 15% populatsioonist kasutab rakendust, siis iga järgneva 1% rakenduse kasutajate lisadumisel võib viirusesse nakatumiste arv väheneda 0.8-2.3% võrra. 
Kas ja milliseid mõõtmisi rakenduses tehakse? Rakendus mõõdab kahe seadme omavahelist kaugust ning sellel kaugusel viibimise aega. 
Kas rakenduse mõõtmiste täpsust on varasemalt sarnase tehnoloogiaga lahenduste puhul hinnatud?

Mõõtmiste täpsust uuritakse rakenduse hindamise hetkel EPFL ülikoolis Šveitsis ning tehnoloogiat kalibreeritakse ka tehnoloogiapakkujate (Apple, Google) poolt. 

Missuguseid uuringuid on konkreetselt mõõtmiste täpsuse osas läbi viidud ja mida tulemused näitavad? Ei kohaldu
Kas tõestus, et rakendus suudab oma kliinilisi eesmärke täita, põhineb selle konkreetse rakendusega tehtud uuringutel? Ei
Missuguseid uuringuid konkreetse rakendusega on läbi viidud ja mida tulemused näitavad? Ei kohaldu
Kas konkreetse rakenduse kliinilise olulisuse/tõestatuse kohta on avaldatud teadusartikleid? Ei
Missugustes ajakirjades on konkreetse rakenduse kohta artiklid avaldatud? Ei kohaldu
Kas rakenduse tootja küsib kasutajatelt perioodiliselt tagasisidet mõne metoodika alusel (nimetada sagedus ja metoodika)? Ei
Millisesse NICE digitaalsete tervisetehnoloogiate hindamisraamistiku tõenduse tasemele rakendus kuulub? Tase 2, rakendus klassifitseerub info pakkumise funktsionaalsuse alla.

Kas rakendusele kohaldub minimaalne või parima tava efektiivsuse tõenduse standard?

Minimaalne efektiivsuse tõenduse standard.
Kas rakendus vastab sellele kohalduvale tasemele ja vastavale efektiivsuse tõenduse standardile? Vastab pea kõigile nõuetele, välja arvatud kasutajate rahulolu hindamine.

HOIA - Koosvõime ja andmekvaliteet

Kas rakendus kasutab andmete kogumisel standard-terminoloogiaid (ICD-10, SNOMED, HPO, ATC, jne)? Rakendus ei kasuta ega kogu andmeid, kuid HOIA taustal tehtavad päringud kasutavad patsiendiportaalis LOINC-i ja SNOMED-i terminoloogiaid.
Kas rakendus kasutab standardseid kliinilisi andmemudeleid (nt OpenEHR, OpenClinica)? Ei
Kas rakendus pakub API-t teiste rakendustega andmevahetuseks? Jah, süsteemi arhitektuur põhineb detsentraliseeritud Google/Apple API-l.
Kas rakendus ühildub andmete vahetamiseks teiste juhtmevabade seadmetega (Bluetooth, NFC, GSM)? Jah, Bluetooth.
Kas rakendus on võimeline vahetama sõnumeid HL7 V2, 3 ja FHIR formaadis? Ei
Kas rakendus toetab andmete automaatsisestust läbi otse-impordi (csv, CDISC, json, xml), API, SFTP, IHE, HL7? Ei
Kas rakendus on implementeerinud mõne standard- või IHE töövoo? Ei
Kas rakendus töötab CDA, C-CDA dokumentidega (XML põhinev HL7)? Ei
Kas rakendusest saab andmeid standard-formaadis eksportida (XML, CSV, CDISC, jne)? Ei
Kas rakendus kasutab andmete hoiustamiseks GDPR nõuetele vastavat pilveteenust? Jah
Kas rakendus vahetab teiste rakendustega andmeid? Jah, kasutaja nõusolekul.
Kas rakendusel on koosvõime ja liidestumise strateegia teiste tervishoiu infosüsteemidega (sh riiklikud süsteemid) liidestumiseks? Jah, rakenduse arendajatel on kriteeriumid, mille alusel liidestusi tehakse. Patsiendiportaaliga on liidestus juba tehtud. On analüüsitud võimalusi teiste Euroopa Liidus kasutatavate sarnaste rakendustega koosvõime loomiseks.

TRIUMFLAND SAGA- Üldinfo

iOS versioon ja hindamise aeg Versioon 1.2.8.8/veebruar-märts 2021
Android versioon ja hindamise aeg Versioon 1.2.8.8/veebruar-märts 2021
Platvorm Google Play Store, Apple App Store
iOS seadme või tarkvara miinimumnõuded  

Rakenduvad Apple App Store miinimumnõuded.

Android seadme või tarkvara miinimumnõuded

Rakenduvad Google Play miinimumnõuded. Rakendus on optimeeritud seadmele ​Samsung S7 Edge​.

Kas rakendus vajab toimimiseks välist meditsiinilist või mittemeditsiinilist seadet? Ei
Andmete hoiustamise asukoht - riik, serveri pakkuja

Server asub Euroopa Liidus (Google Firebase​).

Mis on rakenduse eesmärk?  

Laste tervisehariduse parandamine ja vaimse tervise toetamine mänguliselt.

Rakenduse sihtrühm

Lapsed vanuses 7-14 aastat.

Kas rakendus on mõeldud kasutamiseks kindla terviseprobleemi korral? Ei
Terviseprobleemid, mille puhul rakendus sobib Ei kohaldu
Kas rakendus on mõeldud kasutamiseks kindla terviseriski puhul? Ei
Kui palju on spetsiifilisi unikaalseid funktsionaalsusi, mis täidavad rakenduse põhieesmärki?

11

Rakenduse põhifunktsioonide loetelu
  1. Probleemilahendusoskuste edendamine läbi Triumflandi linnaelanike murede lahendamise
  2. Erinevad igapäevased missioonid rutiini toetamiseks
  3. Linnaelanike tervise toetamine (vedelikutarbimine, tervislik toit)
  4. Tervise ja heaoluga seotud hariduslik komponent (sisaldab mitut taset ja kontrollküsimusi)
  5. Viktoriin tervise ja heaoluga seotud küsimustega (õpitu kinnistamiseks)
  6. Liikumisaktiivsuse edendamist soodustavad minimängud (takistusraja läbimine, jooksmine, jalgpall)
  7. Tervislikku toitumist toetav minimäng “Toidu valikud”, kus kasulikumad toidud tuleb eraldada vähem kasulikest
  8. Rahustavad minimängud ärevuse vähendamiseks (värviraamat, mullimäng)
  9. Kognitiivseid võimeid toetavad minimängud (pusle ja mälumäng, kus tuleb leida kaks ühesugust paarilist)
  10. Vaimse tervise toetamine läbi virtuaalse kaaslase poolt pakutava psühhohariva sisu vastavalt tugevustele ja nõrkustele
  11. Igapäevane emotsionaalse seisundi,  aktiivsustaseme ja une kvaliteedi hindamine
Kui palju on rakendusel lisafunktsionaalsusi, mis pole vajalikud rakenduse põhieesmärkide täitmiseks?

10

Kasutusjuhis

Jah, kasutusjuhis on allalaaditav SIIT.

Pakkuja veebilehe viide
https://triumf.health/eesti
Hind

Tavahind 29,90€ (ühekordne tasu). Ajutiselt on ligipääs rakendusele sponsoreeritud ning seetõttu hetkel tasuta.

Keeled
  1. Eesti
  2. Vene
  3. Inglise
Millise eriala spetsialistid kirjutavad rakendust välja?

Ei kohaldu

Kas rakenduse kasutamisel on piiranguid (vanus, kindel terviseprobleem jne)? Sobib vanusele 7-14 eluaastat.
Missugused ametlikud organisatsioonid (nt riiklikud organisatsioonid või meditsiinilised erialaühendused) rakendust soovitavad? Ei kohaldu
Meditsiiniseadme riskiklass (kui kohaldub) Ei kohaldu
Kas rakendus on meditsiiniseadmena registreeritud? Ei
Kas rakenduse puhul kohaldub Euroopa Liidu meditsiiniseadmete määrus? Ei. Tootja põhjendus: Rakendus on ette nähtud ainult kasutaja andmete salvestamiseks ja vajadusel alla laadimiseks.

TRIUMFLAND SAGA - Privaatsus ja turvalisus

Kas rakendusel on privaatsuspoliitika (privaatsustingimuste teavitus)? Jah
Kas privaatsuspoliitika sisaldab nõutud informatsiooni (põhineb GDPR-il)? Jah
Kas privaatsuspoliitika on rakenduses registreerimise ja kasutamise ajal ligipääsetav? Jah
Kas rakendus kogub isikuandmeid? Jah
Kas rakendus kogub eriliigilisi isikuandmeid (nt terviseandmed)? Jah
Kas ettevõte on endale määranud andmekaitsespetsialisti? Ei
Kas kasutajalt küsitakse andmete töötlemiseks nõusolek? Jah
Kas antud nõusolek on vabatahtlik, konkreetne, teadlik ja ühemõtteline? Jah
Kas kasutaja saab nõusoleku tagasi võtta? Jah
Kas kasutajal on ligipääs isikuandmetele? Jah, kuid ligipääsu saamiseks peab saatma e-maili.
Kas kasutaja saab isikuandmeid muuta? Jah, kuid muudatuste tegemiseks peab saatma e-maili.
Kas kasutaja saab nõuda (või alla laadida) isikuandmeid? Jah, kuid selleks tuleb saata e-mail.
Kas kasutaja saab isikuandmeid kustutada? Jah, kuid selleks tuleb saata e-mail.
Kas rakendus jagab isikuandmeid? Ei
Kas isikuandmed liiguvad välismaale? Jah, andmete hoiustamiseks Google Firebase serverisse Euroopa Liidu piirides.
Kas rakendus kasutab küpsised või sarnaseid tehnoloogiaid? Jah
Kas rakendus kasutab küpsiseid või sarnaseid tehnoloogiaid korrektselt? Jah
Kas rakendust kasutavad alaealised? Jah
Kas rakendus nõuab täiskasvanu (hooldaja) nõusolekut? Ei
Kas rakendus kontrollib kasutaja vanust? Ei
Kas rakendus kasutab opt-in turundusvõimalusi? Ei
Kas rakendus teavitab korrektsete tehniliste ja organisatoorsete meetmete rakendamisest, et kaitsta isikuandmeid? Jah
Kas kasutaja autentimine on turvaline (rakendatud paroolipoliitika, kaheastmeline autentimine, PIN)? Jah
Kas rakendus kasutab mobiil-ID-d, Smart-ID-d või sarnast eID autentimislahendust?  Ei
Kas rakenduse privaatsuspoliitikas on välja toodud, kus andmeid hoiustatakse? Jah
Kas rakenduse privaatsuspoliitikas on välja toodud, kui kaua andmeid hoiustatakse? Jah
Kas kasutaja kustutatakse pärast kindlat inaktiivsuse perioodi? Jah

.

Kas on olnud teateid andmeturvalisuse rikkumisest? Ei

TRIUMFLAND SAGA- Kasutaja- ja kliiniliste uuringute tase

Kas rakenduse loomisesse on kaasatud raviasutusi ja/või riiklikke organisatsioone? Jah, Tartu Ülikooli Kliinikum, SA Tallinna Lastehaigla, Helsingi Ülikooli Haigla, Põhja-Eesti Regionaalhaigla, Uppsala Ülikool, Tampere Ülikool, Singapuri Riiklik Ülikool.
Kas rakenduse sisuloomesse on kaasatud tervishoiutöötajaid? Jah
Kas rakenduse sisuloomesse on kaasatud sihtrühma kuuluvaid inimesi/patsiente? Jah
Mis on rakenduse kliinilised eesmärgid?

Rakendusel on hariduslik eesmärk ehk see jagab tervisega seotud informatsiooni ja toetab seeläbi tervisekäitumist.

Kas tõestus, et rakendus suudab selliseid funktsionaalsusi täita, põhineb varasematel (rahvusvahelistel) sarnase tehnoloogia/sarnase eesmärgiga lahenduste uuringutel?

Tõestus põhineb peamiselt sama tehnoloogiaga ent erineva sihtrühma puhul kasutatava Triumfland Hero rakenduse põhjal läbi viidud ja/või käimasolevatel uuringutel erinevate patsiedigruppide seas: vähihaiged lapsed, esimest tüüpi diabeediga lapsed ja kirurgilist sekkumist vajavad lapsed.

Missuguseid uuringuid on läbi viidud ja mida tulemused näitavad?

Rakenduse hindamise hetkel avaldatud uuringute tulemused näitavad, et rakendus pakub pediaatrilistele patsientidele kasulikku ja usaldusväärset informatsiooni ning võib omada positiivset mõju vähidiagnoosiga laste psühholoogilisele heaolule.

  1. Tark, R., Metelitsa, M., Akkermann, K., Haljas, K. (2019). The Effect of Triumf Game on Psychological Well-Being and Quality of Life Among Pediatric Patients. 5th International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents (Seeking Improvements in psychological treatments) Book of Abstracts.
  2. Tark, R., Metelitsa, M., Akkermann, K., Saks, K., Mikkel, S., Haljas, K. (2019). Gamified mobile health intervention Triumf for pediatric patients: Usability, acceptability, feasibility and preliminary effectiveness study. JMIR Serious Games 2019;7(3):e13776. doi: 10.2196/13776
  3. Tark, R. (2019). The effect of Triumf mobile health game onpsychological well-being and health-related quality of life among paediatric cancer patients: A pilot study (Master’s
    thesis). University of Tartu
  4. Tark, R., Suarez, A., Metelitsa, M., Akkermann, K., Haljas, K.(2018). The Development of Digital Health Intervention for Reducing Psychological Problems in Chronically Ill Children. The 3rd Symposium on Computing and Mental Health at the ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, April 2018. Proceedings of the 2018 CHI Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems.
  5. Esimest tüüpi diabeediga laste seas on hetkel käimas randomiseeritud kontrolluuring.
  6. Kirurgilist sekkumist vajavate laste seas on hetkel käimas uuring Helsingi Ülikooli Haiglas.
Kas ja milliseid mõõtmisi rakenduses tehakse?

Tulenevalt Triumfland Saga mängu hariduslikust eesmärgist rakenduses diagnostilisi või ravi ja sekkumisi suunavaid mõõtmisi ei tehta. Küll aga toimub mängu jooksul kasutaja profiili alusel sobivate mänguliste funktsionaalsuste pakkumine.

Kas rakenduse mõõtmiste täpsust on varasemalt sarnase tehnoloogiaga lahenduste puhul hinnatud? Jah
Missuguseid uuringuid on konkreetselt mõõtmiste täpsuse osas läbi viidud ja mida tulemused näitavad?

Sama tehnoloogiat kasutava Triumfland Hero rakendusega on tehtud uuring, kus hinnati rakenduses toimuva lapse emotsionaalse seisundi mõõtmist rahvusvaheliselt tunnustatud Tugevuste ja Raskuste Küsimustiku (Strengths and Difficulties Questionnaire, SDQ) vastu. Leiti, et rakenduses teostatav mõõtmine on piisava täpsusega lapse emotsionaalsele seisundile hinnangu andmiseks. Triumfland Saga rakenduses ei kasutata antud mõõtmist lapse emotsionaalsele seisundile hinnangu andmiseks, kuid funktsionaalsus mõõtmise teostamiseks on olemas.

Kas tõestus, et rakendus suudab oma kliinilisi eesmärke täita, põhineb selle konkreetse rakendusega tehtud uuringutel? Jah
Missuguseid uuringuid konkreetse rakendusega on läbi viidud ja mida tulemused näitavad?

Rakendusega on tehtud uuring üldpopulatsiooni PROMs küsimustike põhjal. Tulemused avaldamisel.

Kas konkreetse rakenduse kliinilise olulisuse/tõestatuse kohta on avaldatud teadusartikleid? Ei, kuid on varsti avaldamisel.
Missugustes ajakirjades on konkreetse rakenduse kohta artiklid avaldatud? Ei kohaldu
Kas rakenduse tootja küsib kasutajatelt perioodiliselt tagasisidet mõne metoodika alusel (nimetada sagedus ja metoodika)? 

Jah, rakendus küsib kasutajatelt 30 päeva pärast rakenduse kasutamist tagasisidet instrumendi abil, mis on selle konkreetse rakenduse jaoks erinevate teadusuuringute põhjal välja töötatud.

Millisesse NICE digitaalsete tervisetehnoloogiate hindamisraamistiku tõenduse tasemele rakendus kuulub? Tase 2, rakendus klassifitseerub info pakkumise funktsionaalsuse alla.
Kas rakendusele kohaldub minimaalne või parima tava efektiivsuse tõenduse standard? Parima tava efektiivsuse tõenduse standard.
Kas rakendus vastab sellele kohalduvale tasemele ja vastavale efektiivsuse tõenduse standardile? Jah

TRIUMFLAND SAGA - Koosvõime ja andmekvaliteet

Kas rakendus kasutab andmete kogumisel standard-terminoloogiaid (ICD-10, SNOMED, HPO, ATC, jne)? Ei
Kas rakendus kasutab standardseid kliinilisi andmemudeleid (nt OpenEHR, OpenClinica)? Ei
Kas rakendus pakub API-t teiste rakendustega andmevahetuseks? Ei
Kas rakendus ühildub andmete vahetamiseks teiste juhtmevabade seadmetega (Bluetooth, NFC, GSM)? Ei
Kas rakendus on võimeline vahetama sõnumeid HL7 V2, 3 ja FHIR formaadis? Ei
Kas rakendus toetab andmete automaatsisestust läbi otse-impordi (csv, CDISC, json, xml), API, SFTP, IHE, HL7? Ei
Kas rakendus on implementeerinud mõne standard- või IHE töövoo? Ei
Kas rakendus töötab CDA, C-CDA dokumentidega (XML põhinev HL7)? Ei
Kas rakendusest saab andmeid standard-formaadis eksportida (XML, CSV, CDISC, jne)? Jah (CVS)
Kas rakendus kasutab andmete hoiustamiseks GDPR nõuetele vastavat pilveteenust? Jah
Kas rakendus vahetab teiste rakendustega andmeid? Ei
Kas rakendusel on koosvõime ja liidestumise strateegia teiste tervishoiu infosüsteemidega (sh riiklikud süsteemid) liidestumiseks? Ei

Migrevention - Üldinfo

iOS versioon ja hindamise aeg 2.3/oktoober-november 2021
Android versioon ja hindamise aeg 2.3/oktoober-november 2021
Platvorm Google Play Store, Apple App Store
iOS seadme või tarkvara miinimumnõuded iOS 10.0 või hilisem versioon
Android seadme või tarkvara miinimumnõuded Android 6.0 või uuemad (API level 23)
Kas rakendus vajab toimimiseks välist meditsiinilist või mittemeditsiinilist seadet? Ei
Andmete hoiustamise asukoht - riik, serveri pakkuja

Saksamaa, Frankfurt. Serveri pakkuja Digital Ocean (https://www.digitalocean.com)

Mis on rakenduse eesmärk?

Rakenduse põhiversioon aitab kasutajal salvestada peavaluhooge digitaalsesse päevikusse, jälgida peavalu mõjutavaid tegureid ja ravimite kasutamist. Selle kaudne eesmärk on toetada primaarsete peavalude diagnoosi ja ravi, kui patsient otsustab oma peavalupäeviku andmed alla laadida ning neid rakendusest sõltumatult peavaluspetsialistiga jagada. Rakenduse premium versioon võimaldab lisaks kasutada peavaluõe nõustamist läbi veebivestluse (chat-i).

Rakenduse sihtrühm

Migreeni ja teiste primaarsete peavalu diagnoosidega inimesed.

Kas rakendus on mõeldud kasutamiseks kindla terviseprobleemi korral? Jah
Terviseprobleemid, mille puhul rakendus sobib
  1. Migreen
  2. Teised primaarse peavalu diagnoosid
Kas rakendus on mõeldud kasutamiseks kindla terviseriski puhul? Jah
Kui palju on spetsiifilisi unikaalseid funktsionaalsusi, mis täidavad rakenduse põhieesmärki? 5
Rakenduse põhifunktsioonide loetelu
  1. Peavaluhoo salvestamine
  2. Peavalu tegurite salvestamine
  3. Peavalu korral võetud ravimite salvestamine 
  4. Peavalupäeviku saatmine enda e-mailile (kui on soov peavaluspetsialistiga andmeid jagada)
  5. Peavaluõe nõustamine (chat)
Kui palju on rakendusel lisafunktsionaalsusi, mis pole vajalikud rakenduse põhieesmärkide täitmiseks? 0
Kasutusjuhis Puudub
Pakkuja veebilehe viide https://et.migrevention.com/
Hind Päevik on kasutajale tasuta. Rakendusesisese ostuna saab soetada Premium versiooni (peavaluõe nõustamise funktsioon), mis maksab 19.99 €/kuus.
Keeled
  1. Eesti
  2. Inglise
  3. Vene
Millise eriala spetsialistid kirjutavad rakendust välja?

Ei kohaldu

Kas rakenduse kasutamisel on piiranguid (vanus, kindel terviseprobleem jne)? Kasutaja peab olema vähemalt 18 eluaastat vana.
Missugused ametlikud organisatsioonid (nt riiklikud organisatsioonid või meditsiinilised erialaühendused) rakendust soovitavad? Eesti Peavalu Selts, Eesti Migreeni ja Peavalu Patsientide Ühing.
Meditsiiniseadme riskiklass (kui kohaldub) Ei kohaldu
Kas rakendus on meditsiiniseadmena registreeritud? Ei
Kas rakenduse puhul kohaldub Euroopa Liidu meditsiiniseadmete määrus? Ei. Tootja põhjendus: Digitaalsele peavalupäevikule määrus ei kohaldu, sest rakendus on ette nähtud ainult kasutaja andmete salvestamiseks ja vajadusel alla laadimiseks.

Migrevention - Privaatsus ja turvalisus

Kas rakendusel on privaatsuspoliitika (privaatsustingimuste teavitus)? Jah
Kas privaatsuspoliitika sisaldab nõutud informatsiooni (põhineb GDPR-il)? Jah
Kas privaatsuspoliitika on rakenduses registreerimise ja kasutamise ajal ligipääsetav? Jah
Kas rakendus kogub isikuandmeid? Jah
Kas rakendus kogub eriliigilisi isikuandmeid (nt terviseandmed)? Jah, terviseandmeid.
Kas ettevõte on endale määranud andmekaitsespetsialisti? Jah
Kas kasutajalt küsitakse andmete töötlemiseks nõusolek? Jah
Kas antud nõusolek on vabatahtlik, konkreetne, teadlik ja ühemõtteline? Jah
Kas kasutaja saab nõusoleku tagasi võtta? Jah
Kas kasutajal on ligipääs isikuandmetele? Jah
Kas kasutaja saab isikuandmeid muuta? Jah
Kas kasutaja saab nõuda (või alla laadida) isikuandmeid?

Jah, kasutajal on võimalik oma peavalupäevik e-mailile saata. 

Kas kasutaja saab isikuandmeid kustutada? Jah
Kas rakendus jagab isikuandmeid? Jah
Kas isikuandmed liiguvad välismaale? Jah, andmete hoiustamiseks Digital Ocean serverisse Euroopa Liidu piirides.
Kas rakendus kasutab küpsised või sarnaseid tehnoloogiaid? Jah
Kas rakendus kasutab küpsiseid või sarnaseid tehnoloogiaid korrektselt? Teave küpsiste kasutamise kohta on korrektselt privaatsuspoliitikasse lisatud. Rakenduse veebilehele tuleks veel lisada küpsistega nõustumise bänner.
Kas rakendust kasutavad alaealised? Ei
Kas rakendus nõuab täiskasvanu (hooldaja) nõusolekut? Ei
Kas rakendus kontrollib kasutaja vanust? Ei
Kas rakendus kasutab opt-in turundusvõimalusi? Ei
Kas rakendus teavitab korrektsete tehniliste ja organisatoorsete meetmete rakendamisest, et kaitsta isikuandmeid? Jah
Kas kasutaja autentimine on turvaline (rakendatud paroolipoliitika, kaheastmeline autentimine, PIN)? Jah
Kas rakendus kasutab Mobiil-ID-d, Smart-ID-d või sarnast eID autentimislahendust? Ei
Kas rakenduse privaatsuspoliitikas on välja toodud, kus andmeid hoiustatakse? Jah
Kas rakenduse privaatsuspoliitikas on välja toodud, kui kaua andmeid hoiustatakse? Jah
Kas kasutaja kustutatakse pärast kindlat inaktiivsuse perioodi? Jah
Kas on olnud teateid andmeturvalisuse rikkumisest? Ei

Migrevention - Kasutaja- ja kliiniliste uuringute tase

Kas rakenduse loomisesse on kaasatud raviasutusi ja/või riiklikke organisatsioone? Jah, Tartu Ülikooli Kliinikum.
Kas rakenduse sisuloomesse on kaasatud tervishoiutöötajaid? Jah
Kas rakenduse sisuloomesse on kaasatud sihtrühma kuuluvaid inimesi/patsiente? Jah
Mis on rakenduse kliinilised eesmärgid?
  1. Rakenduse kasutamisel saavutab patsient parema arusaama oma haigusest.
  2. Rakenduse kasutamine võimaldab patsiendil saada kiireid esmaseid nõuandeid peavaluspetsialistilt oma haiguse paremaks haldamiseks ning elukvaliteedi parandamiseks.
  3. Rakenduse kasutamine võimaldab patsiendil oma haigust ning haigust mõjutavaid tegureid jälgida.
  4. Rakenduse kasutamine võimaldab patsiendil saata oma raviarstile rakenduse väljavõtteid e-maili teel. See aitab kaasa ravikvaliteedi parandamisele.
Kas tõestus, et rakendus suudab selliseid kliinilisi eesmärke täita, põhineb varasematel (rahvusvahelistel) sarnase tehnoloogia/sarnase eesmärgiga lahenduste uuringutel?

Jah

Missuguseid uuringuid on läbi viidud ja mida tulemused näitavad?

Eelnevad uuringud on näidanud, et nutitelefonide rakendused elektrooniliste peavalu päevikute kujul on usaldusväärsed meetodid andmete kogumiseks, patsiendid eelistavad elektroonilist päevikut võrreldes paberpäevikuga ning elektroonsed päevikud on töökohal diskreetsemad. Digitaalse peavalupäeviku täitmine võimaldab dokumenteerida andmeid täpsemalt ja vähendada meenutamise kõrvalekaldeid (recall bias) ning digitaalsed sekkumised võimaldavad kasutamisele ajendada läbi automaatsete meeldetuletuste. Digitaalsete päevikute andmekogumine võimaldab tõsta patsientide nõusolekut päevikut täita, viia miinimumini sekundaarsed andmekogumise vead, vähendada halduskoormust ja säästa kulusid. Mitmete krooniliste haiguste, sealhulgas peavalude puhul on oluline patsiendi nõustamine ja harimine, mis aitab parandada patsientide elukvaliteeti, suurendab ravi efektiivsust ning vähendab kulusid tervishoiusüsteemile. Peavaluõe nõustamine on tänaste ravistandardite kohaselt üks mittemedikamentoosse ravi osa. Kristi Tamela on oma magistritöös toonud välja Eesti kontekstis peavaluõe nõustamise mõju peavaluga inimeste elukvaliteedile ning rõhutab nõustamist saavate patsientide elukvaliteedi märkimisväärset paranemist kuue kuu jooksul. Uuringuid virtuaalõe või virtuaalsete agentide kasutamise kohta meditsiinilistes sekkumistes on vähe. Üheks näiteks on depressiooni ravis (Help4Mood programm) virtuaalse avatari kasutamine. Mõnevõrra on uuritud võimalusi, mida virtuaalõde suudaks täita paremini või kehvemini kui tavapärane õe vastuvõtt. Tuuakse välja, et patsiendiandmete kogumine, patsientidele juhiste andmine ja patsiendi raviks motiveerimine, ravisoostumuse parandamine võiks olla virtuaalõe võimalused. Virtuaalõe piirangutena tuuakse välja võimetus teha otsuseid näiteks diagnoosi osas või teha koostööd teiste meeskonnaliikmetega. Kuigi on selge, et virtuaalõde ei ole suuteline täitma tavapärase õe kõiki rolle, suudab ta tõenäoliselt täita tervishoiu võimaluste ja nõudluste vahelist lõhet (pikad ravijärjekorrad, kordades suurem nõudlus võrreldes reaalselt olemasolevate spetsialiseerunud peavaluõdede arvuga, kulutõhusus).

  1. Giffin NJ, Ruggiero L, Lipton RB, Silberstein SD, Tvedskov JF, Olesen J, et al. Premonitory symptoms in migraine: An electronic diary study. Neurology. 2003;60(6):935–40;
  2. Heyer GL, Rose SC. Which factors affect daily compliance with an internet headache diary among youth with migraine? Clin J Pain. 2015;31(12):1075–9;
  3. Coons SJ, Eremenco S, Lundy JJ, O’Donohoe P, O’Gorman H, Malizia W. Capturing Patient-Reported Outcome (PRO) Data Electronically: The Past, Present, and Promise of ePRO Measurement in Clinical Trials. Patient - Patient-Centered Outcomes Res. 2015;8:301–9.
  4. Tamela K. Peavaluõe nõustamise mõju peavaluga inimeste elukvaliteedile SA Tartu Ülikooli Kliinikumis: kontrollitud prospektiivne sekkumisuuring. 2018;
  5. Burton C, Szentagotai Tatar A, McKinstry B, Matheson C, Matu S, Moldovan R, et al. Pilot randomised controlled trial of Help4Mood, an embodied virtual agent-based system to support treatment of depression. J Telemed Telecare. 2016;22(6):348–55.
  6. Abbott MB, Shaw P. Virtual nursing avatars: Nurse roles and evolving concepts of care. Online J Issues Nurs. 2016;21(3).
     
Kas ja milliseid mõõtmisi rakenduses tehakse?

Peavalupäeviku rakenduses ei tehta mõõtmisi.

Kas rakenduse mõõtmiste täpsust on varasemalt sarnase tehnoloogiaga lahenduste puhul hinnatud?

Ei kohaldu

Missuguseid uuringuid on konkreetselt mõõtmiste täpsuse osas läbi viidud ja mida tulemused näitavad? Ei kohaldu
Kas tõestus, et rakendus suudab oma kliinilisi eesmärke täita, põhineb selle konkreetse rakendusega tehtud uuringutel?

Jah. Migrevention peavalupäevik ja õe nõustamisteenus olid hõlmatud 2020 läbi viidud uuringusse, kus patsiendid said kasutada peavalupäevikut või õe nõustamisteenust ühena funktsionaalsustest.

Missuguseid uuringuid konkreetse rakendusega on läbi viidud ja mida tulemused näitavad?

Viidi läbi uuring, kus muuhulgas hinnati peavalu sagedust, elukvaliteeti ja rahulolu (uuring sai Tartu Ülikooli eetikakomitee kooskõlastuse - nr 315T-17). Peavalupäevik ja õe nõustamisteenus olid ühed funktsionaalsustest. Leiti, et digitaalselt osutatud ravi oli sama hea või veidi parem kui traditsiooniline ravi. Sama aja ja sama arvu spetsialistidega oli digitaalset ravi osutades võimalik aidata 10 korda rohkem patsiente.

Kas konkreetse rakenduse kliinilise olulisuse/tõestatuse kohta on avaldatud teadusartikleid? Ei, uuring on veel avaldamisel.
Missugustes ajakirjades on konkreetse rakenduse kohta artiklid avaldatud? Ei kohaldu
Kas rakenduse tootja küsib kasutajatelt perioodiliselt tagasisidet mõne metoodika alusel (nimetada sagedus ja metoodika)?  Jah (ühekordne uuring, tootja loodud tagasisideküsimustik)

 

Millisesse NICE digitaalsete tehnoloogiate hindamisraamistiku tõenduse tasemele rakendus kuulub? Tase 2, rakendus klassifitseerub lihtsa monitooringu funktsionaalsuse alla.

Kas rakendusele kohaldub minimaalne või parima tava efektiivsuse tõenduse standard?

Minimaalne efektiivsuse tõenduse standard.
Kas rakendus vastab sellele kohalduvale tasemele ja vastavale efektiivsuse tõenduse standardile? Jah

Migrevention - Koosvõime ja andmekvaliteet

Kas rakendus vahetab teiste rakendustega andmeid? Ei
Kas rakendus kasutab andmete kogumisel standard-terminoloogiaid (ICD-10, SNOMED, HPO, ATC, jne)? Ei
Kas rakendus kasutab standardseid kliinilisi andmemudeleid (nt OpenEHR, OpenClinica)? Ei
Kas rakendus pakub API-t teiste rakendustega andmevahetuseks? Ei
Kas rakendus ühildub andmete vahetamiseks teiste juhtmevabade seadmetega (Bluetooth, NFC, GSM)? Ei
Kas rakendus on võimeline vahetama sõnumeid HL7 V2, 3 ja FHIR formaadis? Ei
Kas rakendus toetab andmete automaatsisestust läbi otse-impordi (csv, CDISC, json, xml), API, SFTP, IHE, HL7? Ei
Kas rakendus on implementeerinud mõne standard- või IHE töövoo? Ei
Kas rakendus töötab CDA, C-CDA dokumentidega (XML põhinev HL7)? Ei
Kas rakendusest saab andmeid standard-formaadis eksportida (XML, CSV, CDISC, jne)? Jah. Qure Server'st saab exportida (CSV, XLSX).
Kas rakendus kasutab andmete hoiustamiseks GDPR nõuetele vastavat pilveteenust? Jah
Kas rakendusel on koosvõime ja liidestumise strateegia teiste tervishoiu infosüsteemidega (sh riiklikud süsteemid) liidestumiseks? Ei

Kõneravi.ee - üldinfo

Hindamise aeg Oktoober 2021
Missuguseid operatsioonisüsteeme või platvorme rakendus toetab? Rakendus on kättesaadav läbi veebibrauserite.
Kas rakendus vajab toimimiseks välist meditsiinilist või mittemeditsiinilist seadet? Ei
Andmete hoiustamise asukoht - riik, serveri pakkuja Eesti, serveri pakkuja IT Box OÜ
Mis on rakenduse eesmärk? Rakenduse eesmärk on aidata arendada ja suunata lapse kõnet interaktiivsete logopeediliste harjutuste abil.
Rakenduse sihtrühm

Rakendusel on kaks sihtrühma:

  1. Lapsed, sh erivajadustega lapsed ning lapsevanemad, kes sooritavad rakenduses harjutusi
  2. Spetsialistid, kes tegelevad laste kõne arendamisega (logopeed, eripedagoog, õpetaja), koostavad lastele harjutusi ja jälgivad nende progressi.
Kas rakendus on mõeldud kasutamiseks kindla terviseprobleemi korral? Ei
Terviseprobleemid, mille puhul rakendus sobib  
Kas rakendus on mõeldud kasutamiseks kindla terviseriski puhul? Ei
Kui palju on spetsiifilisi unikaalseid funktsionaalsusi, mis täidavad rakenduse põhieesmärki? 4
Rakenduse põhifunktsioonide loetelu

Lapsele suunatud funktsioonid:

  1. Logopeedilised teraapia harjutused
  2. Harjutuspäevik, sealhulgas progressi jälgimine
  3. Kogeluse erimoodul

Spetsialistile suunatud funktsioonid:

  1. Harjutuste loomine
  2. Harjutuspäevik, sealhulgas progressi jälgimine
Kui palju on rakendusel lisafunktsionaalsusi, mis pole vajalikud rakenduse põhieesmärkide täitmiseks? 1, tasuta kättesaadav lapse kõne hindamise juhendmaterjal.
Kasutusjuhis
  1. Kasutusjuhend patsiendile ja lapsevanemale - https://koneravi.ee/patsiendijuhend/
  2. Kasutusjuhend spetsialistile - https://koneravi.ee/logopeedijuhend/
Pakkuja veebilehe viide https://koneravi.ee
Hind
  1. Tavakasutajale - 14-päevane tasuta prooviperiood - 9€/kuu - 25€/6 kuud - 39€/aasta. Hinnad sisaldavad käibemaksu
  2. Spetsialistile - alates 200€/aasta. Hinnale lisandub 20% KM
Keeled Eesti keel
Millise eriala spetsialistid kirjutavad rakendust välja? Ei kohaldu
Kas rakenduse kasutamisel on piiranguid (vanus, kindel terviseprobleem jne)? Rakendus ei ole soovitatav alla 3-aastastele lastele.
Missugused ametlikud organisatsioonid (nt riiklikud organisatsioonid või meditsiinilised erialaühendused) rakendust soovitavad? Eesti Kogelejate Ühing, Tartu Ülikooli Kliinikum, Valga Haigla, logopeedid, Afaasialiit, Insult.ee, EdTech
Meditsiiniseadme riskiklass (kui kohaldub) Ei kohaldu
Kas rakendus on meditsiiniseadmena registreeritud? -
Kas rakenduse puhul kohaldub Euroopa Liidu meditsiiniseadmete määrus? Ei. Tootja põhjendus: rakendus ei mõjuta kasutaja diagnoosi ega paku ravisoovitusi.

Kõneravi.ee - privaatsus ja turvalisus

Kas rakendusel on privaatsuspoliitika (privaatsustingimuste teavitus)?

Jah

Kas privaatsuspoliitika sisaldab nõutud informatsiooni (põhineb GDPR-il)?

Jah

Kas privaatsuspoliitika on rakenduses registreerimise ja kasutamise ajal ligipääsetav?

Jah

Kas rakendus kogub isikuandmeid?

Jah

Kas rakendus kogub eriliigilisi isikuandmeid (nt terviseandmed)?

Ei

Kas ettevõte on endale määranud andmekaitsespetsialisti?

Ei

Kas kasutajalt küsitakse andmete töötlemiseks nõusolek?

Jah

Kas antud nõusolek on vabatahtlik, konkreetne, teadlik ja ühemõtteline?

Jah

Kas kasutaja saab nõusoleku tagasi võtta?

Jah

Kas kasutajal on ligipääs isikuandmetele?

Jah

Kas kasutaja saab isikuandmeid muuta?

Jah

Kas kasutaja saab nõuda (või alla laadida) isikuandmeid?

Jah

Kas kasutaja saab isikuandmeid kustutada?

Jah, kontakteerudes kirja teel teenusepakkujaga.

Kas rakendus jagab isikuandmeid?

Ei

Kas isikuandmed liiguvad välismaale?

Ei

Kas rakendus kasutab küpsised või sarnaseid tehnoloogiaid?

Jah

Kas rakendus kasutab küpsiseid või sarnaseid tehnoloogiaid korrektselt?

Jah

Kas rakendust kasutavad alaealised?

Jah

Kas rakendus nõuab täiskasvanu (hooldaja) nõusolekut?

Ei

Kas rakendus kontrollib kasutaja vanust?

Ei

Kas rakendus kasutab opt-in turundusvõimalusi?

Ei

Kas rakendus teavitab korrektsete tehniliste ja organisatoorsete meetmete rakendamisest, et kaitsta isikuandmeid?

Jah

Kas kasutaja autentimine on turvaline (rakendatud paroolipoliitika, kaheastmeline autentimine, PIN)?

Jah

Kas rakendus kasutab Mobiil-ID-d, Smart-ID-d või sarnast eID autentimislahendust?

Ei

Kas rakenduse privaatsuspoliitikas on välja toodud, kus andmeid hoiustatakse?

Jah

Kas rakenduse privaatsuspoliitikas on välja toodud, kui kaua andmeid hoiustatakse?

Jah

Kas kasutaja kustutatakse pärast kindlat inaktiivsuse perioodi?

Ei. Kasutajal on võimalik sama konto tulevikus aktiveerida ning jätkata harjutustega samast kohast.

Kas on olnud teateid andmeturvalisuse rikkumisest?

Ei

Kõneravi.ee - kasutaja- ja kliiniliste uuringute tase

Kas rakenduse loomisesse on kaasatud raviasutusi ja/või riiklikke organisatsioone? Jah, Eesti Kogelejate Ühing, Lastehaigla, Kõneteraapia Keskus
Kas rakenduse sisuloomesse on kaasatud tervishoiutöötajaid või -spetsialiste? Jah, kliinilised logopeedid.
Kas rakenduse sisuloomesse on kaasatud sihtrühma kuuluvaid inimesi/patsiente? Sihtrühma inimesed/patsiendid on olnud kaasatud läbi Eesti Kogelejate Ühingu ning logopeedid on saanud jooksvalt teraapiate käigus rakenduse sisu kohta tagasisidet.
Mis on rakenduse kliinilised eesmärgid? Rakendusel on hariduslik eesmärk - toetada lapse kõne arengut ning olla sealjuures sobiv tugi- ja töövahend lapse kõne arendamisega tegelevale spetsialistile.
Kas tõestus, et rakendus suudab selliseid kliinilisi eesmärke täita, põhineb varasematel (rahvusvahelistel) sarnase tehnoloogia/sarnase eesmärgiga lahenduste uuringutel? Jah
Missuguseid uuringuid on läbi viidud ja mida tulemused näitavad?

Eelnevad uuringud on näidanud, et teleteraapia osutamine võimaldab pakkuda unikaalset eelist logopeedile, kes peab pakkuma koolis ühe päeva jooksul lühikesi intensiivseid sessioone. Teleteraapia toel saavutavad lapsed võrreldavad tulemused tavapärase teraapiaga ning kaugteenuse mudeli korral on õpilased näidanud oma individuaalse harjutuskava eesmärkide täitmist paremini kui klassikalise kontaktteraapia puhul. Koolituste toel on telepraktika meetodid sidusrühmade poolt innukalt ja positiivselt vastu võetud.

  1. Pullins V, Grogan-Johnson S. A Clinical Decision Making Example: Implementing Intensive Speech Sound Intervention for School-Age Students Through Telepractice. Perspectives of the ASHA special interest groups, 2017; 18(2): 15-26
  2. Musaji I, Roth B, Coufal K, Parham DF, Self TL. Comparing in-Person and Telepractice Service Delivery for Spoken Language Production and Comprehension Using the National Outcomes Measurement System. International Journal of Telerehabilitation, 2021; 13(1): e6373
  3. Grogan-Johnson S. Gabel RM, Taylor J, Rowan LE, Alvares R, Schenker J. A Pilot Exploration of Speech Sound Disorder Intervention Delivered by Telehealth to School–Age Children. International Journal of Telerehabilitation, 2011; 3(1): 31-41
Kas ja milliseid mõõtmisi rakenduses tehakse? -
Kas rakenduse mõõtmiste täpsust on varasemalt sarnase tehnoloogiaga lahenduste puhul hinnatud? -
Missuguseid uuringuid on konkreetselt mõõtmiste täpsuse osas läbi viidud ja mida tulemused näitavad? -
Kas tõestus, et rakendus suudab oma kliinilisi eesmärke täita, põhineb selle konkreetse rakendusega tehtud uuringutel? Ei
Missuguseid uuringuid konkreetse rakendusega on läbi viidud ja mida tulemused näitavad? -
Kas konkreetse rakenduse kliinilise olulisuse/tõestatuse kohta on avaldatud teadusartikleid? Ei
Missugustes ajakirjades on konkreetse rakenduse kohta artiklid avaldatud? -
Kas rakenduse tootja küsib kasutajatelt perioodiliselt tagasisidet mõne metoodika alusel (nimetada sagedus ja metoodika)? Anonüümsed kasutajate rahulolu veebiküsitlused (Google Forms kaudu) 1 kord aastas.
Millisesse NICE digitaalsete tervisetehnoloogiate hindamisraamistiku tõenduse tasemele rakendus kuulub? Ei kohaldu
Kas rakendusele kohaldub minimaalne või parima tava efektiivsuse tõenduse standard? -
Kas rakendus vastab sellele kohalduvale tasemele ja vastavale efektiivsuse tõenduse standardile? -

Kõneravi.ee - koosvõime ja andmekvaliteet

Kas rakendus vahetab teiste rakendustega andmeid? Ei
Kas rakendus kasutab andmete kogumisel standard-terminoloogiaid (ICD-10, SNOMED, HPO, ATC, jne)? Ei
Kas rakendus kasutab standardseid kliinilisi andmemudeleid (nt OpenEHR, OpenClinica)? Ei
Kas rakendus pakub API-t teiste rakendustega andmevahetuseks? Jah
Kas rakendus ühildub andmete vahetamiseks teiste juhtmevabade seadmetega (Bluetooth, NFC, GSM)? Ei
Kas rakendus on võimeline vahetama sõnumeid HL7 V2, 3 ja FHIR formaadis? Ei
Kas rakendus toetab andmete automaatsisestust läbi otse-impordi (csv, CDISC, json, xml), API, SFTP, IHE, HL7? Jah
Kas rakendus on implementeerinud mõne standard- või IHE töövoo? Ei
Kas rakendus töötab CDA, C-CDA dokumentidega (XML põhinev HL7)? Ei
Kas rakendusest saab andmeid standard-formaadis eksportida (XML, CSV, CDISC, jne)? Jah
Kas rakendus kasutab andmete hoiustamiseks GDPR nõuetele vastavat pilveteenust? Jah
Kas rakendusel on koosvõime ja liidestumise strateegia teiste tervishoiu infosüsteemidega (sh riiklikud süsteemid) liidestumiseks? Ei

Hindamisprotsess ja hindajad

Terviserakenduse Hindaja veebi lisatakse rakendused, mis läbivad järgneva protsessi:

  1. Rakenduse tootja vastab standardiseeritud küsimustikule.
  2. Hindamismeeskond vastab hindamisküsimustele lähtuvalt tootjapoolsest avalikust infost.
  3. Hindamismeeskond käib rakenduses läbi erinevad kasutusjuhud.
  4. Hindamismeeskonna turvalisuse ja andmekaitse ekspert hindab vastavust andmekaitseseadustele. GDPR-i ja turvalisuse hindamine piirdub juriidilistele nõuetele vastavuse väliskontrolliga ega hõlma siseauditit.
  5. Hindamismeeskonna kliiniline ekspert hindab rakenduse kliinilise tõestatuse taset.
  6. Hindamise tulemustele on rakenduse tootjal võimalik esitada kommentaare.
  7. Rakenduse tootja kinnitab, et saadab uuendatud infot teatud aja tagant või kui rakenduses on toimunud muudatusi.
  8. Hindamismeeskond otsustab, kas rakendus ja hindamistulemused avalikustada.

Iga rakenduse juurde märgitakse hindamise läbiviimise aeg. 

Juhul kui tootja pole teatud aja jooksul kinnitanud, et info on tõene või kui ta pole teatud infot uuendanud, siis tehakse vastava rakenduse juurde märge.

NB! Siin lehel toodud lahenduste puhul on lähtutud suures osas avalikult kättesaadavast infost, mida on täiendatud tootja/arendaja poolse infoga. Seega kajastab veebileht konkreetsel ajaperioodil tehtud olukorra kirjeldust. Seetõttu ei saa TalTech  tagada selle info 100% tõele vastavust, kuivõrd rakendustesse võidakse teha muudatusi ning täiendusi, mida ei ole võimalik ette näha ning operatiivselt kajastada. 

Terviserakenduste hindajad

Kasutaja- ja kliiniliste uuringute tase

Kadi Lubi (PhD) on Tallinna Tehnikaülikooli e-tervise õppekava juht. Tal on akadeemiline haridus proviisorina ning sotisaalteadustes. Sotsiaalteadustes on kaitstud ka tema doktoritöö, mis käsitles kroonilise haigusega inimeste infootsingulist aktiivsust, selle kujunemist ja muutumist haiguse jooksul. Kadil on 15-aastane töökogemus ravimitööstusest nii originaal- kui genereeriliste ravimite  ning erinevate funktsioonide osas.

Teadustöös on Kadi uurimishuvi seotud tervisekommunikatsiooniga ning tervise ja haiguse meditsiinisotsioloogiliste aspektidega, suur osa on olnud uuringutel, mille fookuses on küsimus, miks inimesed uusi ja/või vajalikke tervisega seotud muudatusi ette ei võta. Töö TAI inimuuringute eetikakomitee aseesimehena on andnud täiendavaid teadmisi ja pädevusi teadus- ja uuringueetikaga seotud aspektide, sh isikuandmete kaitsega seonduva osas. Kadi on avaldanud mitmeid teadusartikleid ja kogumike peatükke.

Riina Hallik (MSc, MMS, RN) alustas oma haridusteega majanduse bakalaureusekraadist, spetsialiseerumisega juhtimisele ning jätkus cum laude magistrikraadiga tervishoiutehnoloogia erialal (praegune e-tervise õppekava) Tallinna Tehnikaülikoolis. Lisaks lõpetas Riina Rootsis Karolinska Instituudis terviseökonoomika, poliitika ja juhtimise magistri ning omandas veel ka õenduskraadi Tallinna Tervishoiu Kõrgkoolis. Riinal on kümneaastane tervishoiusektoris analüütiku ja teadlasena töötamise kogemus, keskendudes peamiselt erinevatele Euroopa Liidu rahastatud projektidele telemeditsiini, e-tervishoiu, kaughoolduse ja koduseire valdkondades.

Riina on TalTechis õppeaine „Hindamine tervishoius“ lektor ja arendaja ning e-tervise õppekava lõputööde metoodiline nõustaja. Riina on juhendanud kaheksat magistranti ning avaldanud kaasautorina kolm 1.1. klassifitseerimisega publikatsiooni ning mitmeid konverentside ettekandeid. Töökogemustena lisaks ülikoolile saab ära märkida tervishoiu valdkonnas Pealinna Perearstid OÜ, Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli, SA Tallinna Lastehaigla, Poliitikauuringute keskus PRAXIS ning kaasasutatud iduettevõtted: Dermtest, Likemed ning eRetsept.

Lähtuvalt konkreetse rakenduse spetsiifikast kaastakse täiendavaid eksperte väljaspoolt.

Privaatsus ja turvalisus

Olga Vovk (MSc) on Tallinna Tehnikaülikooli doktorant ning privaatsuse ja turvalisuse ekspert, kes on spetsialiseerunud tervishoiuvaldkonnale. Olga on privaatsuse ja turvalisuse valdkonna lektor Tallinna Tehnikaülikoolis, Tallinna Tervishoiukõrgkoolis, EIT Digital suvekoolis, EIT Health Alumni and Women üritustel. Ta omab erialast kraadi õigusteaduses ning magistrikraadi tervishoiutehnoloogias. Olgal on enam kui viis aastat töökogemust projektijuhina juhtivates rahvusvahelistes ettevõtetes ning rohkem kui kaks aastat iduettevõtte kaasasutajana. Ta on spetsialiseerunud juriidilistele ja tehnilisele küsimustele seoses isikuandmete kaitse üldmäärusega ning aitab tervishoiuorganisatsioonidel ning rakenduste tootjatel kontrollida antud nõuetele vastavust. Lisaks viib Olga läbi privaatsuse ja küberturvalisuse alaseid koolitusi ning pakub ettevõtetele tuge juriidilistes ja tehnilistes küsimustes.

Janek Metsallik (MSc) on sertifitseeritud IT-arhitektuuri spetsialist, kes on spetsialiseerunud ettevõtete infosüsteemide kujundamisele ja integreerimisele. Janek Metsallik on läbimas doktoriõpinguid Tallinna Tehnikaülikoolis ning on lektoriks tervishoiutehnoloogia tudengitele ja IT-spetsialistidele keskendudes infosüsteemide analüüsile, arhitektuurile ja disainimeetoditele. Hr. Metsallikul on laialdane kogemus juhtimis-, pangandus-, tervishoiu-, maksunduse, tolli, haldusteabe, spordiennustuse, tarkvaraarenduse, kliendisuhete ja tööstusautomaatika ärivaldkondade lahenduste arhitektuuride kujundamisel. Ta on olnud Eesti üleriigilise E-tervise infosüsteemi (TIS) peaarhitekt - esimene kogu riiki hõlmav täielikult töötav tervise infosüsteem tervishoiutöötajatele ja kodanikele. Lisaks on ta andnud oma panuse TIS liidese spetsifikatsioonide ning kesksüsteemi muudatuste ja probleemide haldamisprotsesside loomiseks. Janek Metsallik omab laialdasi teadmisi digitaalsetest tervishoiuteenustest, nende standardimisest, juurutamisest ja integreerimisest.

Lähtuvalt konkreetse rakenduse spetsiifikast kaastakse täiendavaid eksperte väljaspoolt.

Koosvõime, liidestuvus ja standardid

Peeter Ross (MD, PhD) on Tallinna Tehnikaülikooli e-meditsiini keskuse juht ja e-tervise (varasem tervishoiutehnoloogia) magistriprogrammi kaasasutaja. Ta on üks Eesti e-tervise rajajatest ning töötab radioloogina Ida-Tallinna Keskhaiglas. Peeter Ross on radioloogia ja e-tervisega seotud ettevõtte SMIS International Ltd asutaja ja tegevjuht ning e-tervise konsultant Maailmapangas ja Aasia Arengupangas. Dr. Ross on varem töötanud Ida-Tallinna Keskhaigla teadus- ja arendustegevuse direktorina, olnud Eesti E-tervise Sihtasutuse ja Haigekassa nõukogu liige. Peeter vastutab tervishoiualase innovatsiooni ning uute digitaalsete lahenduste kasutuselevõtu uurimise ja õpetamise eest. Ta on osalenud üle-eestilise tervise infosüsteemi välja arendamises ja juurutamises ning on olnud kaasatud mitmetesse Euroopa Liidu poolt rahastatud e-tervise projektidesse.

Hany Mina (PharmaB, MSc.) on Iirimaal sertifitseeritud projektijuht ning kvalifitseeritud proviisor. Tal on magistrikraad e-tervise ja tervishoiutehnoloogiate hindamise alal. Hany on spetsialiseerunud tervishoiuvaldkonna tehnilisele poolele. Peamiselt sellele, kuidas erinevad tehnoloogiad võimaldavad tervishoius andmevahetust nii organisatsioonide siseselt, erinevate organisatsioonide vahel kui ka piiriüleselt, et andmed jõuaksid patsiendini. Ta on panustanud arvukatesse projektidesse, mis keskendusid just andmete edastamisele terviseinfosüsteemide vahel, kasutades API-sid, IHE töövooge, DICOM ja HL7 standardeid ning SFTP-d. Lisaks juhib Hany  Tallinna Tehnikaülikooli e-tervise magistriprogrammis „Koosvõime ja kvaliteedijuhtimine tervishoius“ õppeaine moodulit.  

Lähtuvalt konkreetse rakenduse spetsiifikast kaastakse täiendavaid eksperte väljaspoolt.

Terviserakenduste hindaja loojad

Terviserakenduse hindaja käivitasid TalTech e-tervise õppekava ja e-meditsiini keskuse õppejõud, eksperdid, analüütikud ja doktorandid: Priit Kruus, Helen Staak, Maarja-Liis Elland, Olga Vovk, Hany Mina, Janek Metsallik, Maarja Kuslapuu, Peeter Ross.

Võta ühendust

Soovid teha koostööd, aidata hindamisega, saada konsultatsiooni oma rakenduse kohta või lisada oma rakenduse hindajasse, võta ühendust terviserakendused@taltech.ee!

Kohustustest lahtiütlemine

Tallinna Tehnikaülikool (edaspidi TalTech) ei võta vastutust hinnatud rakenduste sisu osas. Rakenduste arendajad vastutavad nimekirjas toodud rakenduste ja sisu nõuetele vastavuse ja sobivuse eest ise. TalTech ei ole rakenduste nimekirjas loetletud terviserakenduste (ja kogu nendes sisalduva teabe ja sisu) looja, omanik, toimetaja, haldaja ega pakkuja.

TalTech on seadnud terviserakenduste ülevaatamise reeglid, mis on käesoleval lehel üksikasjalikult kirjeldatud. See ei tähenda, et TalTech oleks tuvastanud kõiki arvestatavaid aspekte või üle vaadanud ja kontrollinud rakenduste kõigi versioonide (sealhulgas kõigi värskenduste) kõiki aspekte või et need sobivad kasutamiseks igat tüüpi kasutajale.

Loetletud rakenduste nimetatud arendaja vastutab ainuisikuliselt rakenduste ja digitaalsete tööriistade sisu, nõustamise, tootmise ja hoolduse (sealhulgas kõigi vajalike värskenduste) eest.

Kasutajad peavad terviserakenduste kasutamisel kasutama oma oskusi ja iseseisvat otsustusvõimet. TalTech ei vastuta mis tahes põhjustatud kahjude eest (sealhulgas mis tahes vigade, andmete kadumise, ebatäpsuste või puudujääkide põhjustatud (kuid mitte ainult) mis tahes teabe, nõuannete, juhiste, sisu või skriptide tekitatud kahju eest. TalTech ei vastuta isikuandmete sisestamise eest rakendustesse. TalTech ei vastuta nõuannete, teenuste ega toodete eest, mille saate TalTech-i kodulehel toodud nimekirjas loetletud rakenduste ja digitaalsete tööriistade abil. 

TalTechi kodulehel toodud terviserakenduste nimekiri on mõeldud ainult asjakohase toetava teabe pakkumiseks. Seda tuleks käsitleda juhendina või täiendusena nõuannetele, mida kasutajatele annavad kvalifitseeritud meditsiinitöötajad. Kui rakenduste sisu osas on probleeme või esineb puudusi peaksid kasutajad viivitamatult ühendust võtma nimetatud rakenduse arendajaga.