Ühel maikuu päeval käis Kuressaare kolledži meretehnika ja väikelaeva ehituse erialal lõpetanud Alex Vainokivi praegustele tudengitele tutvustamas praktikavõimalusi - eks ikka selleks, et innustada noori avardama oma silmaringi ja julgustada neid haarama kinni ka rahvusvahelistest võimalustest. TalTech Kuressaare Kolledži lõpetas ta 2022. aastal.
Alex jagas oma kogemusi ning andis praktilisi nõuandeid, kuidas leida ja ära kasutada karjäärivõimalusi, mis võivad viia suuri saavutusi ja isiklikku arengut toetavate eesmärkideni. Usume, et tänu tema inspiratsioonile said tudengid aimu, millised uksed võivad avaneda läbi sihikindla töö ja pühendumise.
Esitasime talle ka mõned küsimused, et veelgi paremini mõista tema teekonda.
1. Kes sa oled ja millega tegeled?
Minu nimi on Alex Vainokivi ja töötan praegu SRC Groupi (https://src.ee/) innovatsioonijuhina. Igapäevaselt juhin meie ettevõtte arendusprojekte.
SRC pakub disaini- ja inseneriteenuseid, tehnilisi ümberehitusi ning siserefiti teenuseid merenduse ja avamere sektorites.
Meil on peakontor Eestis ning tütarettevõtted meie tööstusharu keskustes: Norras, Hollandis, Itaalias ja Poolas ning müügikontorit Ameerika Ühendriikides, lisaks müügiagendid Lõuna-Koreas ja Mehhikos. SRC tugevuseks on keerukad, multi-distsiplinaarsed ja tihedate ajakavadega projektid, mille juhtimiseks ja elluviimiseks on meil tugev teadmistepõhine kompentents. SRC on oma projektide teostamisel geograafiliselt sõltumatu, mis tähendab seda, et projekte viiakse ellu seal, kus klientide laevad või ujuvalused antud hetkel paiknevad.
Grupil on edukalt lõpule viidud üle 5000 projekti üle kogu maailma, alates väikestest remontidest kuni suuremahuliste ümberehitusi, kus suurim töötajate arv ühel projektil on küündinud 1000 liikmeni.
2. Mis sind seob Saaremaaga?
Olen sündinud ja kasvanud Saaremaal. Praegu elan Tallinnas ja Saaremaad külastan peamiselt oma vanemate ja vanavanemate pärast. Lisaks tõmbab mind Saaremaale ka minu suvekodu Abrukal – seda võib pidada minu lemmikpaigaks, sest pakub rahu ja vaikust keset kaunist loodust. Mul on alati Saaremaal olnud mootorpaat või purjekas, nii et väikelaevandus pole mulle üldsegi võõras.
Ühtlasi elavad palju mu sõbrad Saaremaal, mistõttu on iga külaskäik justkui väike taaskohtumine täis sooja ja südamlikku suhtlemist. Saaremaa jääb alati minu südamesse kui kodu, kuhu on hea alati tagasi tulla.
3. Miks Kuressaare kolledž ning miks Meretehnika ja väikelaevaehitus?
Minu seotus merendusega algas purjetamistreeningutel osalemisega ning hiljem jätkasin oma haridusteed Eesti Merekoolis, kus omandasin laevajuhi eriala. Omandatud teadmised ja oskused selles valdkonnas kujundasid minu arusaama merendus valdkonnast ning tugevdasid minu huvi merenduse vastu.
Pärast Eesti Merekooli lõpetamist kohtusin oma tulevase abikaasaga ja see tõi minu ellu kaasa uusi mõtteid ja prioriteete. Soovides veeta rohkem aega lähedastega, tundsin vajadust muuta oma karjääriplaane.
Pärast ajateenistust otsustasin suunata oma huvi väikelaevaehituse valdkonda, nähes selles potentsiaali mitmekesiseks ja arenevaks karjääriks. See valik võimaldas mul ühendada minu merendusalased teadmised ja oskused uue valdkonna väljakutsetega ning leida tasakaal pereelu ja töö vahel.
Kuna mul oli merenduse alal juba suur hulk teadmisi, otsustasin astuda ülikooli - kuna oli praegusele ametialale korraliku vundament. Olen töötanud ka laevainseneri erialal, aga küllaltki lühikest aega, sest vaja oli kolida Tallinnasse ja minust saigi SRC tehniline projektijuht.
Vainokivi sõnul sobib see eriala kõigile, kes vähegi inseneeriast ja merendusest on huvitatud. TalTechist võttis ta kaasa enda praeguse kolleegi, kes on ka tema kursa õde ning peab üldse enda kursust väga kokkuhoidvaks ja üle keskmise ühtseks. Veel mainib ta, et ei näe ühtegi põhjust, miks see eriala naistele ei sobiks.
4. Kuidas on õpingud ja kogemused on aidanud ette valmistuda karjääriks meretehnika ja väikelaevaehituse valdkonnas?
Õpingud kolledžis ning erialane töö, mida tegin kooli kõrvalt, andsid mulle tugeva tehnilise aluse, sügavamad teadmised ning praktilised oskused, mis omakorda mõjutasid positiivselt minu ametialast arengut.
Kindlasti on minu praeguses töös inseneridega suhtlemine oluliselt lihtsustatud tänu sarnasele tehnilisele taustale. Meil on võimalus mõista üksteist sügavamalt ning rääkida "ühist keelt", mis omakorda soodustab tõhusat koostööd ja probleemide lahendamist meie valdkonnas.
5. Mõni hull projekt kolledžist tuleb meelde?
Ma mäletan veel selgelt, kuidas terve nädala vältel jäin pärast tööpäeva lõppu kontorisse ning kirjutasin hommikul viieni oma lõputööd.
6. Kas oma kursusekaaslastega suhtled praegu ka? Saate kokku? Arutate mingeid teemasid?
Jah, üks mu kursusekaaslane on praegune kolleeg ning mõni on endine kolleeg. Suhtlen aeg-ajalt ka teistega, mõnedega olin juba enne tuttav.
7. Kas mõte astuda meie Meretehnika magistrisse?
Olin sellest huvitatud, kuid praegune töökogemus on suunanud mind pigem merenduse kommerts poolele. Meretehnika magistriprogramm keskendub aga peamiselt inseneriteaduste süvitsi uurimisele ja rakendamisele. Kuigi olen endiselt huvitatud magistriõpingutest, on tõenäoline, et minu tulevased õpingud on seotud pigem ärijuhtimise valdkonnaga, kuna see vastab paremini minu praegustele ametialastele huvidele ja eesmärkidele.
8. Mis nõu annaksid tänastele tudengitele üldiselt? Meretehnika ja väikelaevaehituse tudengitele?
Olge uudishimulikud, ambitsioonikad ja julged ning võtke riske! Ärge kartke küsida küsimusi.
9. Milline on meretehnika ja väikelaevaehituse valdkonna tulevik sinu arvates?
Rohetehnoloogiad, alternatiivsed kütused ning autonoomsed laevad ja küberturvalisus on olulisteks märksõnadeks merenduse tulevikus. See valdkond suundub kindlalt kestlikkuse ja efektiivsuse poole, kus uuenduslikud tehnoloogiad ning keskkonnasõbralikud lahendused mängivad üha olulisemat rolli.
10. Mis on sinimajandus?
Sinimajandus on seotud nii merest ja veekogudest pärit toorme väärindamisega, kõigega, mis merest saab ja merega seotud.
Alex Vainokivi on inspireeriv näide sellest, kuidas inseneriõpe võib avada uksi rahvusvahelisele karjäärile ja isiklikule arengule. Sündinud ja kasvanud Saaremaal, omandas ta tehnilise hariduse Kuressaare kolledžis, mis valmistas teda ette mitmekülgseks ja edukaks karjääriks merenduse valdkonnas. Alexi lugu algas hobist purjetamise vastu ja viis ta Tallinna, kus ta tänaseks elab ja töötab, kuid südames on ta jäänud saarlaseks, kellele meri ja laevad on alati lähedased olnud.
Tema kogemused SRC Groupi innovatsioonijuhina näitavad, kuidas inseneriteadmised ja oskused võivad viia suurte saavutusteni ja rahvusvahelise tunnustuseni. Alexi lugu rõhutab inseneriõppe olulisust, kuna see annab tugeva tehnilise baasi ja avab uksi mitmekülgsetele võimalustele nii tehnilises kui ka ärilises sfääris.