Tallinna Tehnikaülikool

Angelina Rooväli õpib Kuressaare kolledžis meretehnika ja väikelaevaehituse erialal. Lapsepõlve veetis ta Viimsis laevu vaadeldes ja Tallinna Reaalkoolist sai tugeva reaalainete pagasi. Pärast gümnaasiumi vahetas ta korduvalt eriala: õppis natuke Eesti Mereakadeemias laevajuhtimist, siis TalTechi peamajas mehhatroonikat, kuid just väikelaevaehituse valdkond lõi pirni peas põlema. Angelika on töötanud erinevatel aladel, näiteks abiujumistreenerina ja meeskonnaliikmena ajaloolisel kaljasel Hoppet.  

Angelina Rooväli
Angelina Rooväli. Foto: erakogu

Kuidas jõudsid meretehnika ja väikelaevaehituse erialani? 

Vanaproua Hoppeti pardalt moodsaid paate kaedes tekkis huvitav kontrast vana ja uue vahel, kuid isegi moodsatel alustel paistsid olevat mõned puudused vanatehnika kõrval. 

Väikelaevaehitus ja üldse merendus tundus minu jaoks kui valdkond, kus on palju võimalusi innovatsiooniks, sest laevad on justkui liikuvad linnad ja neid on nii palju erinevaid. Lisaks on Eestis merendustööstuse kasvamiseks kindlasti potentsiaali, Saaremaa väikelaevaehitajate hulk on selle tõestuseks ehe näide. Väikelaevaehituse õppimine on esimene samm suuremate laevade ehitamise ja merenduse arendamise suunas. 

Mis muutub laevaehituses digipöörde ja autonoomsete laevade tulekuga? 

Merel on paljud õnnetused, olgu madalikule sõitmised või kokkupõrked, tingitud inimfaktorist. Ka igapäevatöö laevapere liikmena on omaette risk, näiteks õhutamata ruumidesse minek ja tulekahjude suur oht. Laevade automatiseerimine ja digitaliseerimine võimaldaks laevu kaugjuhtida ja monitoorida, et varakult avastada potentsiaalseid ohte ja kiiresti reageerida. Muidugi sõidaksid autonoomsed laevad alguses ikka meeskonnaga ja esimesed taolised on alles katsetamisel. 

Tehisintellekti rakendamine aitab ka optimeerida laeva energia- ja ajakulu, mis on kaks kriitilist tegurit efektiivseks merenduseks. 

Kuidas rohepööre merenduses välja näeb? 

Kaudselt on rohepööre merenduses toimunud juba ajast, kui laevu saatvad mustad söepõletamise pilved asendusid sisepõlemismootori tossuga, roheline ja efektiivne on loomulik arenemise suund. Siiski on ka tänapäeva mõistes paljud merel seilavad alused aegunud tehnoloogia ja disainiga, kasutavad raskekütuseid ning opereerimine vajab pidevat meeskonna jälgimist ja sekkumist. Laevade eluiga on pikk ja paratamatult on nad täna jäänud ajast maha. Merenduses on palju ruumi rohelise ja efektiivse poole minekul ja hõlmab erinevaid valdkondi, olgu see alternatiivsed kütused ja taastuvenergia, efektiivsem disain, digitaliseerimine, purjed kaubalaevadel, reoveesüsteemid vm.  

Näiteks hästi disainitud sõukruvi võib laeva liikumist muuta mõni protsent efektiivsemaks, mis suure laeva puhul tähendaks märkimisväärset võitu kütusekulus. Ka laeva tootmis- ja lammutusprotsessi arendamine ning materjaliteadus on osa jätkusuutlikumast merendusest.  

Kes Sinust pärast lõpetamist saab? 

Vara veel öelda, aga kindlasti on plaan minna edasi õppima ja tulevikus olla mingi uue lahenduse arendamise või loomise juures. Või kombineerin traditsioonilist ja modernset enda ettevõttes? Purjetan pärituult ja vaatan, missugusele rannikule välja jõuan. Väikelaevaehituses on vaba koht järgmisele elon muskile. 

Mis on olnud põnevaim õppeaine või kogemus sel erialal õppides? 

Juba esimesel semestril katsetasime, et laevakere on võimalik välja arvutada ja sellele kuju anda ka Excelis! Muidugi näpime juba professionaalseid tarkvarasid, mis on minu jaoks kõige köitvam osa erialal. 

Üks lõbus tõik, mida sa enne sel erialal õppimist ei teadnud. 

Piraadid kasutasid silmaklappi selleks, et pimedasse trümmi minnes teeks klapi all olnud silmaga vahet rummil ja veel. See tuli tunnis jutuks laevasilla öövalgustuse teemal.  

Meretehnika ja väikelaevaehituse õpe on sinu võimalus saada meretehnika inseneriks, kes valdab meretehnika ja laevaehituse tehnoloogiaid ja materjale ning tunneb tootearendust ja tootmist meretööstuses. Väikelaev on kuni 24-meetrine laev – õpingutes käsitletakse nii lõbusõidualuseid kui ka suuri ja võimekaid töölaevu, mida kasutatakse piirivalves, päästetöödel, avamererajatiste teenindamisel ja paljudes teistes nõudlikes ülesannetes. Need pole sugugi puidust käsitööpaadid – ei, meie väikelaevad on keerukat tehnoloogiat kasutavad metall- või komposiitalused! Õpingute käigus on võimalik saada nii väikelaevajuhi väljaõpe kui ka purjetamise põhioskused, nii on paljud tudengid ka ise väikelaevade aktiivsed kasutajad. Tutvu õppekavaga lähemalt: taltech.ee/meretehnika