Tallinna Tehnikaülikool

Tallinna ettevõtlusauhinna pälvinud robotlaeva NYMO loonud TalTechi energeetikateadlastel on plaan teha isejuhtivast veesõidukist digitaalne kaksik.

Oktoobri alguses tunnustati innovaatilise veesõiduki loojaid Heigo Mõlderit, Tanel Jalakat, Indrek Roastot ja Taavi Möllerit Tallinna ettevõtlusauhinnaga parima teadustöö kategoorias.

Isejuhtiva veesõiduki NYMO tiimi liige, energeetikadoktor Heigo Mõlderi sõnul aitab digikaksik merel toimuvaid sündmusi teatud piires ette ennustada. Mõlder lisas: „Näiteks kui soovime, et robotlaev sõidaks Tallinnast Helsingi, siis kõigepealt paneme teele digitaalse kaksiku. See võtab arvesse tuule kiirust, laeva võimekust, massi, laine kõrgust ja kõiki merel kehtivaid liiklusreegleid. Digitaalne kaksik teeb kindlaks, kas laeva akudes olevast energiast piisab, et Tallinnast Helsingisse jõuda või mitte. Või kummalt poolt saart on tuule suunda ja laine kõrgust arvestades energiaefektiivsem mööda sõita. Samuti aitab kaksik merekaarti arvesse võttes marsruuti valida. Lisaks saab digitaalse kaksiku abil tulevikus laeva mehhaanikat, materjalikulu ja energiatarvet optimeerida ning rakendada erinevaid masinõppe algoritme.“

Robotlaev_Nymo
Robotlaev Nymo ja selle digitaalne kaksik

Piltlikult öeldes saab digitaalne kaksik liikuda füüsilise robotlaeva ees, aidates teha erinevaid juhtimisotsuseid. Täna suudab katamaraanikujuline Nymo iseseisvalt GPSi ja muu sensoorika abil jõuda sihtkohta, tunneb ära merel olevad takistused, sh ka teised veesõidukid, ja oskab neist mööda sõita. Laev on täiselektriline ja võimeline tulevikus ennast ise autonoomselt laadima.

Ka on digitaalset kaksikut vaja selleks, et kui füüsilise päris laevaga midagi juhtub, jääb digitaalne kaksik internetipilve alles ning selle järgi saab vajadusel uue optimeeritud laeva ehitada.

Enda järel suudab iselaeva prototüüp tirida kuni 500 kg raskust veesõidukit, seega saab ta aidata näiteks mõnda hätta sattunud väikelaeva. Kandevõime on kuni 100 kg, mis võimaldab laevale lisada erinevad mehhanisme, näiteks prügikorje mooduli, sensoorika sadamates õlireostuse tuvastamiseks, sonari mereuuringuteks jne. Kogu robotlaev on ehitatud teadlikult võimalikult modullaarselt, mis tähendab, et kogu juhtimissüsteem on kergelt ringi tõstetav mistahes väikelaevale.

Robotlaev on loodud koostöös ettevõtetega HY Tech Comp OÜ ja OÜ MEC Insenerilahendused.

NYMO on osa TalTechi isejuhtivate sõidukite initsiatiivist, lisaks robotlaevale on tehnikaülikooli teadlased ja tudengid loonud ka näiteks Iseauto. Tudengite panuseks on isejuhtiv tudengivormel, mida arendatakse koos Tallinna Tehnikakõrgkooli üliõpilastega.

2019. valis Tallinna Tehnikaülikool NYMO aasta parimaks arendusprojektiks. NYMO idee sai alguse 2016. aasta Skeemipesa korraldatud TehnoHackil.

NYMO tehnilised andmed:

  • pikkus 2.5 m
  • laius 1.1 m
  • kandevõime 100 kg
  • veeväljasurve 250 kg
  • süvis 0.36 m
  • suurim kiirus 7 sõlme, 13 km/h
  • töökiirus 3 sõlme, 5.6 km/h
  • autonoomsus töökiirusel 24 h
  • sõiduulatus 70 km
  • pukseerimisvõime kuni 500 kg

Lisainfo

dr Heigo Mõlder, TalTechi elektroenergeetika ja mehhatroonika instituut, heigo.molder@taltech.ee, tel 526 4992

Laeb infot...