Tallinna Tehnikaülikool

Tootearenduse ja robootika õppekava vilistlane Georg Seema ütleb, et nii kaua kui ta ennast mäletab, on tal alati leiutamise ja ehitamise vastu kirg olnud. Erialast tööd alustas ta peale esimest kursust. Praegu arendab ta igapäevaselt kergelektrisõidukeid ning tunneb rõõmu sellest, et saab kaasa aidata ummikute ja süsiniku jalajälje vähendamisele. Lisaks sellele on ta leidnud aega, et osaleda TalTechi elektriauto projektis, mis on ühtlasi tema magistritöö teemaks. 

Georg Seema
Georg Seema. Foto: erakogu

Milliseid ülesandeid me peaksime ja mida ei tohiks anda robotitele?  
 
Me ei tohiks anda robotitele neid ülesandeid, mis teevad meist inimesed. Alustades laste õpetamisest kuni erinevate loominguliste tegevusteni välja, nagu kunst ja muusika.  

Samas on robotite pärusmaa kõik korduvad ja rutiinsed tegevused, näiteks kus inimene peaks istuma ning midagi tüütut kokku laduma.  
 
Eesti on tuntud tarkvarastarupide poolest. Milliste robootikaalaste uusettevõtetega võiks maailmas läbi lüüa?  
 
See on väga hea küsimus, kuid kui mul oleks sellele sama hea vastus, siis ma ilmselt üritaks seda juba ellu viia ... 
 
Miks on maailmas nii palju halba tootearendust ehk asju, mis ei tööta?  
 
See seondub eelmise küsimusega. Tõesti, meil on palju ägedaid start-upe, aga on teada, et 90% neist põruvad. Põhjuseks tihti see, et lühikese ajaga peavad nad turule tulema tootega, mis pole tegelikult veel kasutamiseks valmis.   

Teiseks on inimese loomuses ihaldada kõike, mis on ilus ja uhke, aga suuremal osal meist on piiratud vahendid. Disainerid ja tootearendajad on sellest teadlikud. Müüb toote välimus, funktsionaalsus ja töökindlus jääb tihti tahaplaanile.  

Kui proovida saavutada kõike kolme, siis on asjadel ka vastav hind.  

Millised on tööstuse digitaliseerimise suurimad väljakutsed?  
 
Prototüüp väikepartiide tootmine. Hetkel tööstusseadmed veel ennast ise tootma ei oska õpetada, esimese korra peab ikkagi üks targem orgaaniline olend masinale ette näitama, mida see tegema peaks. 

Teiseks on ilmselt vanade tööstuste digitaliseerimine, kus aegunud seadmed ei taha kuidagi uutega ühilduda. Kirsiks tordil on kindlasti see, kui nendel vanadel seadmetel puudub korralik dokumentatsioon. 

Üks lõbus seik, mis on insenerina töötades ette tulnud. 

Lõbus on suhteline mõiste ja insenerid on üks väga veider grupp inimesi, kelle jaoks on lõbu probleemide lahendamine, millest teised isegi ei mõtle. 

Ma üritasin pool aastat välja mõelda head viisi, kuidas Tesla akut Pontiac Fierosse toppida. Päris lõbus oli kui ma sellega paar nädalat tagasi hakkama sain. 

Tegemist on ühe 80-ndatel toodetud väikese sportautoga, mida meil siin TalTechis elektriautoks ümber ehitatakse. Oleme tiimiga sinna juba paigaldanud Tesla Model S mootori ning olen kindel, et paari nädala pärast saab tegelikult veel lõbusam olema, kui me sellega esimesed tiirud parklas teha saame. 

Sul on lennukaid ideid ja tehnilist taipu? Sind huvitab, kuidas töötavad kaasaegsed digitehased? Kui näiteks mehitamata autode arendamine, juhtimine ja tootmine ning innovatsioon tundub olevat midagi just sulle, siis uuri edasi, mida tootearenduse ja robootika erialal sinu tulevikule pakkuda on. Tutvu õppekavaga: taltech.ee/tootearendus

Laeb infot...