Tallinna Tehnikaülikool

Üks suuremaid õpingute katkestamise või venima jäämise põhjuseid bakalaureuseõppes on see, et lõputöö kirjutamiseks ei jätku aega, oskusi või motivatsiooni. Majandusteaduskonnas leidsime lahenduse.

Juhendajad juhendamist mõtestamas

Bakalaureusetööde puhul kasutatakse enim individuaalset juhendamist. Kuigi see lähenemine võimaldab teoorias juhendajal üliõpilast hästi toetada, kipub paljude üliõpilaste lõputööde valmimine takerduma. Võrreldes magistrantide või doktorantidega vajavad bakalaureuse üliõpilased rohkem tuge mitmesuguste lõputöö kirjutamiseks vajalike oskuste arendamisel. Samas on neil vähem aega nende oskuste omandamiseks ning nende usk oma võimesse lõputöö edukalt valmis kirjutada on sageli madal.

Vajaliku toe pakkumine üliõpilastele on keeruline suurte üliõpilaste gruppide puhul, eriti kui juhendajate arv on piiratud ning nemadki peavad jagama oma aega väga erinevate ülesannete vahel. Eespool toodud kitsaskohad võimenduvad, kui ülikoolide rahastus on seotud üliõpilaste lõpetamise määradega, nagu see on Eestis.

Kombineeritud juhendamise mudel

2022. aasta kevadsemestril käivitasime ärinduse õppekava ühel peaerialal pilootprojekti, mille raames asendati senine individuaalse juhendamise mudel kombineeritud juhendamisega, mis toetaks bakalaureuseüliõpilaste lõputöö valmimise enesetõhusust.

Uus mudel tugines kolme tüüpi tegevustele: ettevalmistavad tegevused, grupijuhendamine ja individuaalne juhendamine. Ettevalmistavaid tegevusi rakendasime läbi uue bakalaureuseseminari õppeaine, kus üliõpilastel oli võimalik täita lõputöö kirjutamiseks vajalike oskuste ja teadmiste lünki. Grupijuhendamise kasutuselevõtt tähendas seda, et kõik lõpetada soovijad jaotasime nende eeldatava lõputöö teema valdkondade järgi 4–10-liikmeliste gruppidena juhendajate vahel.

Lõpetamise semestril kohtus juhendaja oma grupiga neli korda arutlemaks lõputöö teema, kavandi ja lõputöö osade üle. Nendel kohtumistel sai üliõpilane suulist tagasisidet, võimaluse võrrelda oma edenemist grupikaaslastega ja jagada oma emotsioone. Individuaalne juhendamine toimus läbi kirjaliku tagasiside, mida anti lõputöö kirjutamise semestri jooksul konkreetseteks tähtaegadeks esitatud kavanditele ja vaheversioonidele. Lisaks oli üliõpilastel võimalik esitada küsimusi läbi Teamsi ja saada individuaalseid konsultatsioone.

Tulemused ja mõju

Viie semestri jooksul saadud kogemus on näidanud, et semestri jooksul lõpetamiseni jõudnud üliõpilaste määr on kasvanud kevadsemestritel 10–16 protsendipunkti ja sügissemestritel 21–33 protsendipunkti võrreldes 2021. aastaga. Lisaks on paranenud lõputööde kvaliteet ja üliõpilaste lõputöö kirjutamise tervikkogemus. Juhendajad kulutavad juhendamisele varasemast vähem aega (eriti lõputöö kirjutamise algusjärgus), keskendudes senisest rohkem tööde sisule.

Uut lahendust on veidi modifitseeritud kujul praeguseks kasutatud kolm semestrit rakendusliku majandusteaduse õppekaval ning rahvusvahelise ärikorralduse õppekava ühel peaerialal. Saadud tulemused on olnud julgustavad ja kinnitavad, et väljatöötatud uuenduslik lahendus võib toetada lõputööde valmimist väga erinevatel õppekavadel. Täpsemalt on võimalik lahenduse kohta lugeda siit.

Loodame, et artikkel julgustab varem katkestanuid ülikooli tagasi pöörduma, et oma õpingud lõpule viia.

Artikkel ilmus Tehnikaülikooli ajakirjas Mente et Manu.