Eestis, nagu ka mujal maailmas, on doktoriõppe katkestamise määr murettekitavalt kõrge. Hea juhendaja on doktoriõppe tulemuslikkuses võtmetähtsusega. Erinevate uuringute ja tagasiside põhjal on selgunud, et katkestamiste ja õpingute venimise üheks oluliseks põhjuseks on juhendamise kvaliteet: ootuste ebaselgus, vähene toetus ning keerulised suhted juhendajaga.
TalTechis on viimastel aastatel pööratud senisest enam tähelepanu doktorantide juhendajate juhendamispädevuste tõstmisele - koolitades juhendajaid, kujundame uut akadeemilist kultuuri. Ülikoolis on alates 2022. aastast ellu viidud süsteemne juhendajate koolitusprogramm, mille eesmärk on toetada nii uusi kui ka kogenud juhendajaid, et nad suudaksid pakkuda doktorantidele kvaliteetset ja toetavat juhendamist. Alates sellest aastast viivad koolitust läbi TalTechi enda doktorantide juhendajad eri teaduskondadest, kes on läbinud rahvusvahelise juhendajate koolitajate programmi prof Helmut Brenteli käe all.
TalTechi juhendajate koolitusprogramm on Eestis ainulaadne. Kuigi Eesti doktorikool pakub juhendamisoskuste arendamise töötubasid, ei ole teistes ülikoolides veel välja kujunenud samaväärset süsteemset ja pikaajalist doktorantide juhendajatele suunatud koolitust.
Mis teeb heast juhendajast hea juhendaja?
Iga doktorandi jaoks on algus raske, eelkõige seetõttu, et doktorantuur erineb märkimisväärselt varasemast õpikogemusest. Hea juhendaja aitab täpsustada uurimistöö probleemi, valida metoodika ja teoreetilise raamistiku ning hoida teadustöö vastavuses akadeemiliste standardite ja ootustega.
Hea juhendaja tegutseb pigem mentori kui juhina – ta esitab väljakutseid, julgustab doktoranti kriitiliselt mõtlema ja analüüsima, olema loov lahenduste leidmisel, osates samal ajal hoida motivatsiooni. Yannick Le Moullec, üks juhendajate koolitajatest, toob välja juhendaja erinevad rollid: „Lisaks akadeemilisele juhendamisele on ta agent, psühholoog, ülemus, treener ja sõber.“ Seega on usaldusliku juhendamissuhte loomine ja hoidmine ülioluline.
Hea juhendaja aitab doktorandil kasvada iseseisvaks teadlaseks. Siin on võtmetähtsusega ootuste selge sõnastamine ja regulaarne tagasisidestamine. Koolitusel õpetataksegi kõiki neid oskusi läbi juhtumianalüüside, rollimängude ja kogemuste jagamise kolleegidega. Just seda viimast tõstavad koolitusel osalevad juhendajad eriti esile.
Koolituse praktiline väärtus osalejatele
Deniece Aiken sõnastab peamise põhjuse, mis teeb tema jaoks koolitusel osalemise kõige väärtuslikumaks: „Koolitus annab võimaluse jagada kogemusi, analüüsida reaalse elu juhtumeid kogenumate kolleegidega ja üksteiselt õppida. Seda kõike toetab tugev teoreetiline baas.“
Koolitusel omandatut saab kiiresti ja edukalt päriselus rakendada. Seda kinnitab Mihkel Kõrgesaar oma tagasisides: „Mulle meeldis idee, kuidas korraldada doktorandiga kohtumisi. Kavatsen seda neljapunktilist kava rakendada juba oma järgmisel kohtumisel doktorantidega.“
Tänaseks on TalTechis juhendajate koolitusprogrammi läbinud üle 80 juhendaja, kes juhendavad kokku enam kui 100 doktoranti. Esimesed märgid positiivsetest muutustest on juba näha – doktorantide rahulolu juhendamisega on tõusnud ning katkestamiste arv on hakanud vähenema.
Olulisi muutusi doktorikraadide kaitsmise arvus ja nominaalajaga lõpetamises ootame järgmise 2–3 aasta jooksul. Koolitused jätkuvad vähemalt 2026. aastani ning oodatud on kõik, kes soovivad juhendajana kasvada – nii uued kui ka kogenud teadlased.
Analüüs „Üliõpilaste edasijõudmise, riigieksamite ja matemaatika ainete tulemuste seosed“ viidi ellu Euroopa Liidu meetmes „IT Akadeemia ja inseneriakadeemia arendamine kõrghariduses“ Euroopa Liidu kaasrahastusel.
Artikkel ilmus Tehnikaülikooli ajakirjas Mente et Manu.
Doktorantuur kui sisukas ja mõjuga karjäärivalik
„Töökohal tuleb professionaalsuse säilitamiseks niikuinii pidevalt asju juurde õppida. Miks mitte siis saavutada sellel alal ka teaduskraad,“ julgustab Ragnar Kauril, TalTechi tööstusdoktorant ja Enefit Industry keemiatehnoloogia arendusinsener.
Tehnikaülikool pakub nii noortele lõpetajatele kui ka kogenud spetsialistidele praktilist ja tulevikku vaatavat valikut karjääriks, mida saab teha olemasoleva karjääri kõrvalt või põhitööna.
„Doktorantuur ei ole lapsepõlve ja õpinguteaja pikendamine – doktorantuur on mõjukas töö, mille raames magistrantuuri lõpetajad saavad väga suure konkurentsieelise tööks nii akadeemilises maailmas, avalikus sektoris kui ka ettevõtluses. Neile, kes on juba tööl riigisektoris või ettevõtluses, toob doktorantuuri läbimine kaasa väga suure arenguhüppe,“ räägib TalTechi ettevõtlus- ja teadusprorektor Erik Puura.
TalTechi doktorantuuri on oodatud magistriõpinguid lõpetavad tudengid nii TalTechist kui teistest Eesti ülikoolidest, aga ka ettevõtete spetsialistid, keda huvitab tööstus- või teadmussiirde doktorantuur, ning karjääripöörajad, kes otsivad tööelus uut tähendust ja sügavamat mõju.
Tallinna Tehnikaülikoolis saab doktorantuuris õppida neljas valdkonnas: info- ja kommunikatsioonitehnoloogia, loodusteadused, tehnikateadused (sh merendus) ning ärindus, majandus ja haldus.
TalTechi doktoriõppesse saab kandideerida 30. juunini 2025.
Rohkem infot: taltech.ee/doktorandile