Tallinna Tehnikaülikool

TalTechi vesinikuorganisatsiooni TiVo eestvedamisel on käima lükatud suurejooneline tudengiprojekti nimega HydroRacer, mille eesmärk on ehitada Eesti esimene vesiniku jõul töötav võistluspaat ja osaleda sellega 2027. aastal Monaco Energy Boat Challenge’il.

Fotod: Yacht Club de Monaco, Karl Markus Vallner

tehisintellekti kujutletud pilt Hüdrofoil Estoniast Monaco lahes
AI kujutletud pilt Hüdrofoil Estoniast Monaco lahes.

HydroRaceri mõte sündis soovist anda TiVo arendatavale HydroSave tehnoloogiale selge praktiline väljund ning näidata, et vesinik sobib kasutamiseks ka merel. Metallhüdriididel põhinev vesiniku salvestamise tehnoloogia ei ole Eestis varem rakendust leidnud ning pakub volümeetriliselt energiatihedamat ja ohutumat alternatiivi kõrgsurveballoonidele, mis on vesinikuvaldkonnas üks levinumaid hirme. Samal ajal on maailmas toimumas rohepööre, mis otsib rasketranspordile, sealhulgas meretranspordile, nullheitega kütuselahendusi. TiVo eesmärgiks on demonstreerida, et vesiniku metallhüdriidi tehnoloogia on üks selle valdkonna kõige lootustandvamaid valikuid. 

Projekt ise on alles värske, kuid huvi nii tudengite kui ka ettevõtete poolt on olnud märkimisväärne. Paari tudengi vestlustest alanud ideel on nüüdseks tugev visioon, tehnilised fookused ja reaalne teekond rahvusvahelisele areenile. 

HydroRaceril on mitu omavahel seotud eesmärki. Ühelt poolt töötatakse välja võistluspaat, mis kasutab vesinikutehnoloogiat ja nüüdisaegseid hüdrofoile, tuues kokku rohetehnoloogia ja kõrgetasemelise inseneritöö. Kuna hüdrofoilsüsteemide alane kompetents on Eestis veel tagasihoidlik, pakub nende rakendamine paadil tudengitele erakordset võimalust arendada valdkonda, kus igal uuel teadmise sammul on laiem mõju. Projekti käigus kujunevad välja praktilised oskused ja tehnilised lahendused, mis loovad Eestisse väärtuslikku insenertehnilist teadmist ning avavad ukse uutele innovatsioonivõimalustele nii merenduses kui ka energiatehnoloogias. 

TiVo soov on, et Monacos võistlemine ei jääks ühekordseks ettevõtmiseks, vaid kujuneks iga-aastaseks traditsiooniks ja projekt areneks tulevikus järjepidevalt edasi, laiendades haaret ja täiustades tehnilisi lahendusi. Pikas perspektiivis näeme HydroRacerit kui platvormi, mis aitab arendada Eestis uusi teadmisi hüdrofoilide ja paadiehituse kohta ning edendada vesiniku salvestamise tehnoloogiaid. Projekt toetab kompetentse inseneripõlvkonna kujunemist ja tugevdab Eesti rolli rahvusvahelisel vesinikuinnovatsiooni maastikul.

Projektiga on oodatud liituma kõik koostööhuvilised nii TalTechist kui ka laiemalt kogu Eesti teadus- ja ettevõtlusmaastikult. Tiim otsib mentoreid, komponente, materjale ja partnerettevõtteid, kes soovivad panustada Eesti vesinikutehnoloogia progressi ning toetada noorte inseneride arengut. Tudengid ja TalTechi töötajad kuulevad värbamisvõimalustest peagi lähemalt, kui projekt liigub järgmisse etappi ja meeskondi hakatakse ametlikult täiendama. 

HydroRacer on uus võimalus näidata, kuidas Eesti tudengid suudavad luua midagi, mis on tehniliselt nõudlik, sisukalt läbimõeldud ja ambitsioonilt maailmatasemel. See on võimalus tõestada, et Eestis arendatav teadmus ei jää laboriseinte vahele, vaid leiab praktilise väljundi ja jõuab rahvusvahelistele võistlustele.

Hydraton 2025 andis HydroRacerile esimese kuju 

Hydraton TalTechis
Hydraton TalTechis

HydroRaceri arendus sai ametliku stardi 14. ja 15. novembril toimunud häkatonil Hydraton 2025. Kahepäevane üritus leidis aset TalTechis ning selle eesmärk oli luua esimesed põhjalikumad kontseptsioonid paadi kere, hüdrofoilsüsteemi, vesinikuenergiaringluse ja elektrisüsteemide jaoks. Lisaks seati paika projekti esialgne tegevuskava ja eelarve, mis annavad selgema ettekujutuse töömahust ja prioriteetidest lähikuudel. 

Üritusel osalesid mitmekülgse taustaga tudengid ja mentorid TalTechist, sh Kuressaare kolledžist, samuti teised valdkonnast huvitatud spetsialistid ja entusiastid. Häkatonil olid esindatud kõik projekti elluviimiseks vajalikud distsipliinid: vesinik, elektrisüsteemid, kereehitus, propulsioon ja dünaamika, ning administratiivmeeskond. Osalejad jagati tiimidesse, millest igaüks keskendus oma valdkonna tehnilistele lahendustele ja nende loogilisele integreerimisele paadi üldkontseptsioonis. 

Kuigi meeskonnad jõudsid kahe päeva jooksul palju tehtud, tõi üritus selgelt esile ka ühe keskse väljakutse. Tiimidevaheline infovahetus osutus keerukamaks, kui esialgu eeldati, mis omakorda rõhutas koostöö ja süsteemse projektijuhtimise olulisust. See õppetund loob tugeva aluse tulevaste arendus­etappide paremale koordineerimisele ja aitab vältida hilisemaid kommunikatsioonitõrkeid.

Häkatoni tulemusena kujunes esimene terviklik arusaam sellest, milline võiks olla Eesti esimene vesinikul töötav võistluspaat. Loodi esialgsed süsteemiskeemid, sõnastati tehnilised põhimõtted, kaardistati võtmevaldkondade riskid ja kitsaskohad ning koostati tegevusplaan, mis toetab paadi arendamist kuni reaalse prototüübi valmimiseni.

Hydraton näitas tudengite tugevat motivatsiooni projekti elluviimiseks ning sügavat huvi rohetehnoloogiate ja kestlike insenerilahenduste arendamise vastu. 

Hydratoniga on HydroRaceri projektile loodud kindel vundament ning teekond rahvusvahelisele areenile Monacosse 2027. aastaks on alanud!

Loe rohkem
Loe vesinikuorganisatsioonist kodulehelt: tivo.ee
Jälgi HydroRacerit LinkedInis: linkedin.com/company/hydroracer

Artikkel ilmus Tehnikaülikooli ajakirjas Mente et Manu.