Tallinna Tehnikaülikool

Lugu sellest, kuidas TalTechis sündinud iduettevõte ComAct võitis Usas äriarendusprogrammi ja järgmiseks päästab maailma.

Mektory STARTERtech programmist välja kasvanud iduettevõte CompAct võitis juunis USAs Lõuna-Carolinas toimunud NGAL® programmi ja sai auhinnaks 3000 dollarit.

Tekst: Marie Udam

CompActi asutajad on TalTechi keemia, bio- ja molekulaartehnoloogia eriala magistriõppe summa cum laude lõpetanud Egle Truska ja TalTech Mektory uusettevõtluse juht Kaisa Hansen. CompAct arendab ettevõtetele ja asutustele mõeldud interaktiivset tööriista, mille eesmärgiks on kujundada töötajate seas keskkonnasäästlikke harjumusi.

Kiire areng programmi jooksul tagas võidu

Network Globally, Act Locally (NGAL) on rahvusvaheline äriarendusprogramm, mida korraldavad TalTech, Tartu Ülikool ja kolm USA ülikooli: Charlestoni Kolledž, Lõuna-Carolina Sõjaväekolledž Citadel ja Nebraska Wesleyani Ülikool.

Programm algas Tartus sTARTUp Labis, kus osaleti töötubades, saadi uusi kontakte ja nõuandeid ärimentoritelt ning vahetati muljeid programmi vilistlastega, külastati ettevõtet Nevercode ja kuulati selle asutaja Triin Kase lugu.

Programmi teine osa toimus Tallinnas Mektorys, kus üliõpilasi juhendasid Change Venturesi investeerimispartner Yrjö Ojasaar, Tehnopoli rohetehnoloogia juht Ragmar Saksing ning Marily Hendrikson Startup Estoniast. Tallinnas külastati ka Ameerika Ühendriikide saatkonda, iduettevõtete koostöötamiskeskust LIFT99 ja Palo Alto Clubi.

Programm jätkus Ameerika Ühendriikides, kus arendati äriideid ja valmistuti lõppvõistluseks, külastati suurettevõtet Boeing ja peeti palju huvitavaid kohtumisi kohaliku äriringkonna esindajatega. Programmi lõpuüritusel esitlesid osalejad oma ideid rahvusvahelisele žüriile ja parimaid premeeriti rahaliste auhindadega.

Pärast NGALi võitu andis Yrjö Ojasaar CompActi tiimile tagasisidet: „CompAct avaldas žüriile tõeliselt muljet kiire arenguga NGAL programmi jooksul. Nad täiustasid lühikese aja jooksul oma väärtuspakkumist ja tõestasid allkirjastatud eellepingutega, et turu huvi on olemas. Väga muljetavaldav tiim, kes oli hästi juhendatav, praktiline ja dünaamiline.“

2018. aastal sai NGALi peaauhinna samuti TalTechi võistkond Timey, kes võitis ka tänavuse kodumaise äriideede võistluse Ajujaht.

CompAct teeb kontorid roheliseks

CompActi virtuaalse assistendi üks põhifunktsioonidest on chatbot ehk juturobot, mis annab ettevõtte töötajatele iga päev nõuandeid ja viiteid jätkusuutliku käitumise kohta ning kutsub osa võtma väljakutsetest ja tiimiülesannetest, eesmärgiks ikka kujundada keskkonnasõbralikke harjumusi. Selle tulemusena hoiab asutus olulisel määral kokku kulusid ning loob endast rohelise kuvandi. Lisaks suureneb töötajate ühtekuuluvustunne, motivatsioon ja produktiivsus. Sellel, kui palju ressursse ja raha kokku hoitakse, saab igapäevaselt silma peal hoida reaalajas kuvatava info kaudu. CompAct on B2B lahendus, mis on eelkõige mõeldud keskmise suurusega ja suurtele ettevõtetele.

Iduettevõte Compact, Kaisa Hansen ja Egle Turska

Kui olete kohtunud CompActi eestvedajate Egle ja Kaisaga, siis ei teki teil kahtlustki, et nad on õige eesmärgi nimel väljas. Nii Kaisa kui ka Egle südameteemad on seotud laiemalt jätkusuutlikkuse, ringmajanduse ning innovatsiooniga, neid innustab eesmärk luua suuremat muutust ühiskonnas just inimeste käitumisharjumuste ümbermõtestamise kaudu. Et seda eesmärki saavutada, tuleb alustada väikestest sammudest.

Egle osales 2018. aasta augustis maailma suurimas roheinnovatsiooni suvekoolis Climate KIC: the Journey. Kolme nädala jooksul sai ta nõuandeid ja kogemusi, kuidas uute lahendustega ressursse ning keskkonda säästa. Sama aasta septembrikuus võitis Kaisa väga sarnase ideega Baltimaade suurima loovalade häkatoni Loomehäkk. Üsna loogiliselt ristusid sel hetkel Kaisa ja Egle teed, kes mõlemad olid eri olukordades sarnase lahenduseni jõudnud.

Sügisel võitis CompAct Mektory STARTERtech programmis esikoha ja mitmeid eriauhindu. Oktoobrikuus tagas CompAct koos Climathoni võiduga ka otsepääsu Ajujahi TOP100 hulka, kust omakorda pitch’iti end 30 parema sekka ja tiim sai võimaluse osaleda Ajujahi arenguprogrammis.

Jaanuaris alustas CompAct iduettevõtete inkubatsiooniprogrammi Tehnopolis. Iduettevõttena tegutsedes tuleb rinda pista mitmete keeruliste teemadega, alustades rahastusest ja õigusabist ning lõpetades keeruliste IT-alaste küsimustega. Sinna vahele jääb veel palju muud. Tänu Clima­thonil võidetud eriauhinnale on CompActil alates jaanuarist Tehnopolis kaks mentorit, kes nendes teemades abiks on ning õigete inimesteni suunavad: inkubaatorijuht Martin Goroško ning rohe­iduettevõtete ekspert Indrek Kelder.

Kuna kahekesi on maailma päästa keeruline, siis ollakse pidevalt uute tiimiliikmete otsinguil. 2018. aasta lõpus liitus CompActiga siinse artikli autor, kes vastutab turunduse ja juturoboti arendamise eest. Kevadel ühinesid tarkvaraarendajad Rain Vagel ja Martin Karjus. Nagu alustavas ettevõttes ikka kombeks on, teevad vajaduse korral kõik kõike. Näiteks tagas Raini edukas esinemine augusti viimasel nädalal toimunud roheideede võistluse ClimateLaunchpad Eesti voorus teise koha ning pääsu novembris toimuvale lõppvõistlusele Amsterdamis. Samal nädalal osales Kaisa Soomes toimunud iduettevõtete konkursil Å Pitch, kus CompAct saavutas samuti teise koha.

Ettevõtted näitavad roheteenuse vastu ise huvi üles

Enne veel, kui CompAct end turundama jõudis hakata, pöördusid tiimi poole mitmed ettevõtted, kes olid teenuse testimisest huvitatud. Esimest korda tunti teenuse proovimise vastu huvi juba 2018. aasta sügisel toimunud Loomehäkil: ühele žüriiliikmele meeldis idee sedavõrd, et pakkus tiimile pilootprojekti tegemise võimalust.

Ajujahil jäi CompAct silma Tele2-le, kus viidi juulikuus läbi juba pikem, kuuajane pilootprojekt. See andis hindamatu kogemuse koostööst kliendiga. Aspekte, mis võivad teenuse kasutamise puhul alt vedada, on lõputult, ja paljude peale on ise võimatu tulla.

CompActi teenuse vastu on huvi üles näidanud veel kümmekond ettevõtet eri valdkondadest, näiteks IT firmad, pank, rohevaldkonnas tegutsevad ettevõtted ja riigiasutused. Seega ei ole huvi jätkusuutliku käitumise ja rohelise brändi kuvandi loomise vastu enam sugugi nišiteema, vaid hoopis aktuaalne kõigis eluvaldkondades.

Sügisel seisab CompAct silmitsi ilmselt oma seni suurima ülesandega: teenuse testimisega suurimal Eestis toimuval konverentsil, kus osaleb üle 5000 külastaja üle kogu maailma. Kui konverentsil testimine on edukas, plaanib CompAct laieneda välisturgudele. CompActi esialgne sihtrühm on Euroopa ja Ameerika Ühendriikide ettevõtted, kes juba mingil määral pööravad tähelepanu keskkonnasäästlikele harjumustele. Ja sealt edasi… on piiriks vaid taevas! Sealjuures aga ei tohi unustada oma missiooni – muuta maailm selliseks kohaks, kus me ise elada tahame. ■