19. mail lõppes Innovatsiooni- ja Ettevõtluskeskuse Mektory ruumides 15 korda toimunud ärikorralduse instituudi juhtimissimulatsioon Emerald Forest. Tegemist on praktilise õppe lipulaevaga, kus osalejad panevad proovile ja arendavad oma juhtimisoskusi, osaledes intensiivses ja realistlikus hotellisimulatsioonis, mis hõlmab väljatöötamist, kodulehe loomist ja sihtrühmale sobiva turunduskommunikatsiooni kasutamist.
Hollandis Breda Ülikooli turismivaldkonna õppejõudude poolt arendatud hotelli simulatsiooni teeb eriliseks väga praktiliste elementide kasutamine. Nelja päeva jooksul toimuval intensiivses mängus leiab muu hulgas aset turismimess, kus uute kontseptsioonidega hotellid oma strateegiat tutvustavad ja endale uusi kliente meelitavad. Selle jaoks luuakse kodulehti ning kasutatakse aktiivselt sihtrühmale sobilikke sotsiaalmeedia kanaleid. “Lisaks õppesimulatsioonidele iseloomulikule numbrilisele küljele, arvestatakse Emerald Forestis konkurentsisituatsiooni tekkimisel ka turunduskommunikatsiooni ja teiste tegevuste loomingulisust,” räägib turunduse õppejõud Eliis Salm, kes on ka üks õppevahendi 2010. aastal maale toonutest.
Algusaastatel oli kasutusel simulatsiooni kämpingu pargi versioon, kuid üsna pea arendati Eesti partnerite soove arvesse võttes hotellituru mäng. “Emerald Forest on Tehnikaülikooli soovituste toel jõudsalt arenenud ka tehnilises mõttes - kogu mäng on tehtud paberivabaks ja veebipõhiseks,” selgitab René Arvola, turunduse valdkonna vanemlektor, kes on teine õppevahendi peamine eestvedaja.
Aastate jooksul on Emerald Foresti mäng saanud osaks üha rohkemate ärikorralduse valdkonna õppejõudude ja õpilaste elust. Igal aastal laiendatakse simulatsiooni haaret, et pakkuda osalejatele võimalust arendada oma juhtimisoskusi uuel ja põneval viisil. Näiteks enne simulatsiooni alustamist jagavad kogenud õppejõud Marianne Kallaste ja Maris Zernand oma teadmisi meeskonnatöö dünaamikast ja olulistest rollidest. Seejärel asuvad tiimid kohe praktiseerima, valmistades ette veenva pitchi investoritele ning alustades tõsiseid läbirääkimisi oma äri arendamiseks. Iga päev lõppeb põhjaliku tagasisidega, mis annab meeskondadele väärtuslikke teadmisi ja soovitusi järgmiseks perioodiks.
Viimase uuendusena kaasati õpetamisse ka praktikud hotelliturult. Ammende Villa juht Sven-Erik Volberg leiab: “Päriselu on muidugi keeruline simuleerida, aga antud vorm annab väga head sisendit. Tihe programm ja ootamatute väljakutsetele reageerimine sunnib hästi aega planeerima, meeskonna tööd ning delegeerimist õppima. Natuke vabamad piirid aitavad kaasa “hullude mõtete” tulekule ja läbi arutelu nende realiseerimiseks saadakse tugev põhi tavamaailma “igavate mõtete” tegemiseks. Kui sa Kuul oled hotelli avanud, mis see firma pidu ära ei ole korraldada? Tudengite tase on küll erinev, aga hästi tasakaalustatud meeskondades võib see isegi tugevuseks osutada, kus erinevad taustad ja teadmised üksteist toetavad. Taiplikumad õpilased küsivad ja uurivad ka ise ja rõõm on näha, kuidas basseini ehituse ruutmeetri hinnast jõuti hotellitubade täituvuse kasvuni.”
Simulatsiooni kasutamine intensiivõppe vormis on õpilastele ja õpetajatele nii vaimselt kui ka füüsiliselt väljakutseid pakkuv ning seetõttu toodi Eesti korraldajate eestvedamisel ühe innovaatilise uuendusena sisse varasemalt mängus osalenud üliõpilaste kaasamine õppeassistentidena. “Tudengite õppejõudude ridadesse lisamine on mängu läbiviimist muutnud lihtsamaks ja lõbusamaks kõikidele osapooltele. Ühtlasi võimaldame sel viisil näha nii paremini õpetamise maailma telgitaguseid, arenemist teiste juhendamise kui ka eksimuste märkamise abil,” ütleb Eliis Salm.
Nii õppuri kui juhendajana simulatsioonis osalenud magistritaseme üliõpilased/vilistlased kommenteerivad kogemust:
Kersti Riispapp: See on suurepärane meeskonnatöö harjutamise proovikivi, mis on vajalik nii tööl, õppeprotsessis kui ka elus. Asjaolu, et tiimid koosnevad rahvusvahelistest üliõpilastest, lisab veelgi vürtsi. Olen märganud, et mängides kipuvad tiimid üksteist kopeerima. Tekib võistlusmoment, tiimidel on keeruline jääda enda strateegiale ja plaanidele kindlaks ning eristuda. Äkki just see, mida konkurent teeb, on õige või õigem? Olen osalenud küll vaid kahel aastal, 2023 ja 2024, aga isegi näen tohutut tehnilist arengut. Coachina õpid kõikidest mängudest tudengitelt nii mõndagi. Olles osalenud nii mängijana kui ka juhendajana, usun, et õpikogemus oleks veel tulemuslikum, kui teoreetilises osas keskendutaks rohkem praktilistele oskustele - pitchi esitamine, läbirääkimiste olemus ja tehnika, väärtuspakkumise loomine, turismimessi osalejate ootuste mõistmine. Coachidena võiks kaasata rohkem valdkonna eksperte, näiteks hotelli juhtimise turundusest.
Kristel Kirs: Emerald Forest Hotel simulatsioonist on õppida nii mängus osalejana kui ka coachina. Ise osaledes kogesin, et väga oluline on hea meeskond ja edu tagab ülesannete delegeerimine ning kogu protsessi nautimine. Loovus, mida hotellisimulatsioon nõuab, saab hästi esile kerkida ainult positiivses õhkkonnas. Coachi rollis on õnnestunud näha nö kaadri taha ja sealt olen saanud kaasa võtta veelgi paremad aja planeerimise oskused ning kogemuse töötada efektiivselt pingelises olukorras. Teistelt coachidelt ja korraldustiimilt sain samuti vajalikke teadmisi, mida rakendada nii õpingutes kui ka väljaspool haridusteekonda. Oman pikaajalist kogemust ka hotellivaldkonnas töötades, siis oli huvitav võrrelda, kas päriselu ja juhtimismäng lähevad kokku ning olin positiivselt üllatunud, kui palju tegelikult tudengid suudavad ennast reaalsesse olukorda panna ja vajalikke otsuseid vastu võtta. Samuti oli mängus osalejate leidlikkust ja originaalsust inspireeriv jälgida.
Kätlin Koemets: Simulatsioon paneb ka kõige rahulikumal inimesel südame kiiremini põksuma ja kõrge stressitaluvusega inimene peab mõtlema, kui kõrge tema taluvus ikkagi on - seda kõige paremas võtmes. See mäng annab hea aimduse päris elulistest olukordadest ning situatsioonidest - “maja põleb pidevalt”, tähtaegadest tuleb kinni pidada ja meeskonnaliikmetest on järgi jäänud vaid kaks, kellele saad lootma jääda. Täna, coachina, taban end mõttelt, et tegelikult oli päris tore ja toon paralleele igapäevaeluga. Mõned aastad tagasi, õpilasena, see nii lust ja lillepidu ei tundunudki. Kindlasti soovitan võtta õppeainet, et saada ettekujutus päris elust, kus palju tuleb õppida töö käigus ning haarata lennult. Lõpuks ei ole tähtis võit, vaid kogemus ja teadmine, et ka kõige keerulisemas situatsioonis on võimalik hakkama saada.
Helen Silts: Olen osalenud üks kord mängijana ja kaks korda coachina ning kui nende kordade peale tagasi mõelda, siis on väga raske edetabelit koostada, et milline neist kõige rohkem õpetas või kummast kogemusest rohkem kasulikku enda jaoks kaasa olen saanud. Osalejana tuli osata kõike, korraga ja kohe. Üheks suurimaks väljakutseks oli suures infotulvas orienteerumine, fookuse hoidmine ja eristada olulist ebaolulisest meeletul kiirusel. Samuti see, et ülesanded tuleb tõesti ära jagada ja selleks on võtmetähtsusega oma meeskonna tugevuste hindamine. Coachina olen mitu korda tabanud ennast mõttelt, et millised on küll need noored, kellest räägitakse “lumehelbekeste” kontekstis ning kus nad ennast peidavad, sest eranditult kõik osalejad simulatsioonil on olnud väga hakkajad, julged, terased, pühendunud ja asju tehakse silmade särades ja arvestades nii ennast ümbritsevate inimeste kui ka keskkonnaga. See julge pealehakkamine ja “teeme ära” suhtumine, mis mängus tiimide hulgas valitseb, on ääretult inspireeriv.