Kadi Askileiskiri on õppekava “juhtimine ja turundus” 2024. aasta vilistlane, kes töötab igapäevaselt turundusjuhina City Motors AS-is. Oma magistritöös “Narratiivne lähenemine taimetoitlase identiteedi kujunemisele sotsiaalsete väljakutsete kaudu” uuris ta, kuidas sotsiaalsed väljakutsed mõjutavad taimetoitlase identiteedi kujunemist. “Olles ise läbinud taimetoidu väljakutse, keskendudes sel perioodil taimsetele alternatiividele ning võimalustele, kujunesid isiklikud väljavaated mitte vaid toidutarbimise suhtes, vaid tarbimisse laiemas ja sügavamas maailmapildis, mis tekitas huvi lähemalt uurida taimetoitluse mõju indiviidi identiteedile, tarbimisharjumustele, sotsiaalsetele aspektidele ning elustiili muutustele,” nendib Askileiskiri.
Taimetoitluse kasvav populaarsus
Tänapäeval on taimetoitlus muutumas üha tavapärasemaks, eriti arenenud riikides, kus tarbijad on teadlikumad tervise ja keskkonna teemadest. Taimetoitluse populaarsus on viimastel aastatel märkimisväärselt kasvanud ja on jätkuvalt kasvuteel, seda toetavad nii trenditeema aktuaalsus, suurenev meedia ja sotsiaalmeedia kajastus ning uute turgude lisandumine, näiteks taimetoidurestoranid ja taimsed alternatiivid. Sotsiaalsete kampaaniate ja väljakutsete, nagu Vegaanuar ja Taimne Teisipäev, mõju on märkimisväärne, pakkudes tuge ja kogukonnatunnet, mis soodustab tervislikumaid toitumisvalikuid. Tuhanded tarbijad teevad olulisi muudatusi oma toitumisharjumustes, mis toob esile vajaduse paremini mõista sellise nihke sotsiaalseid tagamaid ja tagajärgi.
Magistritöö eesmärk ja meetod
Uurimuses keskendusin inimeste jutustustele, kes on osalenud taimetoidu väljakutsetes. Eesmärk oli mõista, kuidas sotsiaalsed kontekstid ja kogemused mõjutavad taimetoitlaseks kujunemist ning selle identiteedi väljendamist ja püsivust. Kas taimse osakaalu suurendamine või täielik üleminek mõjutab ka inimese identiteeti ja kujundab sotsiaalset identiteeti? Kas taimse toidu osakaalu suurendamiseks loodud sotsiaalkampaaniad ja väljakutsed, nagu Vegaanuar või Taimse Teisipäeva Taimne väljakutse, suudavad ümber kujundada inimese senist elustiili ja väärtusi?
Uurimuse läbiviimiseks kasutasin narratiivset lähenemist ja kvalitatiivset uurimismeetodit, analüüsides kuue taimetoidu väljakutses osalenud indiviidi intervjuusid. Teoreetilises raamistikus tuginesin identiteedi ja sotsiaalse identiteedi teooriale ning mõistetele nagu habitus ja elustiil, mis aitasid mõista, kuidas identiteet ja elustiil on seotud sotsiaalsete suhete ja harjumustega.
Sotsiaalsed kontekstid ja identiteedi kujunemine
Uuringu tulemused näitasid, et sotsiaalsed kontekstid mängivad olulist rolli taimetoitlase identiteedi kujunemisel. Sotsiaalsed taimetoidule suunatud kampaaniad ja väljakutsed ning lähedaste toetus võivad motiveerida inimesi taimetoitu proovima ja pakkuda struktuuri ning tuge üleminekuperioodil. Samas toob taimetoitlus kaasa sageli negatiivset sotsiaalset survet nii kõigesööjatelt, eelkõige vanemalt generatsioonilt kui ka kahjuks veganitelt endilt, mis takistab identiteedi avatut väljendamist. Intrigeerivate diskursustega, millega alustav taimetoitlane peab silmitsi seisma, peitub väljendites nagu „muru söömine“, „kas vesi on ikka vegan“. Intervjueeritavad kogesid sageli enese allasurumist, et vältida toitumise teemalisi arutelusid, mis tihtipeale kujunesid negatiivsel suunal. See tuleneb negatiivsetest stereotüüpidest ja eelarvamustest taimetoitlaste kohta, kus peetakse taimetoitlust justkui negatiivse kuvandiga toitumiseelistusteks. Sellega toimetulekuks on oluline sotsiaalne toetus ja kuuluvus sarnaseid väärtusi jagavasse kogukonda. Mõned taimetoitlased tunnevad alguses tugevat kuuluvust vegan kogukonda, kuid aja jooksul see tunne väheneb. Teised ei samastu vegan kogukonnaga, keskendudes pigem oma individuaalsetele väärtustele ja uskumustele.
Taimetoitluse positiivsed mõjud identiteedile
Taimetoidu tarbimisega alustamine toob kaasa olulisi muutusi nii füüsilisel kui ka vaimsel tasandil, parandades enesetunnet ja arendades kriitilist maailma tajumist. Taimetoitlus toob kaasa olulisi positiivseid muutusi mina-kognitiivses tasandis: enesekindluse ja enesehinnangu kasvu, oma uskumuste ning väärtuste kinnitumise, autentsuse ja identiteedi tugevdamise. Intervjueeritavad kategoriseerisid end tihtipeale keskkonnakaitsjateks, loomade õiguste eest seisjateks või tervisliku elustiili pooldajateks. Moraalsed kaalutlused ja loomade heaolu on taimetoitlase identiteedi kujunemisel keskne teema. See näitab, et taimetoitlus aitab luua tugevama ja autentsema mina-pildi, mis on kooskõlas indiviidi väärtuste, uskumuste ja elustiiliga.
Ettepanekud taimetoitluse edendamiseks
Uurimistulemuste põhjal tehtud ettepanekud taimetoitluse edendamiseks hõlmavad sotsiaalsete turunduskampaaniate tugevdamist, taimsete toodete valiku ja kättesaadavuse laiendamist ning toetavate kogukondade ja tugivõrgustike arendamist. Lisaks tõid intervjueeritavad välja mitmeid olulisi soovitusi taimetoitluse ja selle kuvandi edendamiseks, nagu üldine teavitustöö ja normide kehtestamine, mis peaks toimuma riiklikul tasandil, kus taimetoiduvalikute tegemine oleks kergemini vastuvõetav ning kohandatav algajatele ja kestlike valikute tegijatele. Oluliseks peeti ka, et taimetoitlust ei peetaks ühiskonna poolt hälbeks, vaid aktsepteeritud ja tavapäraseks valikuks, vältides vajadust isiklikul tasandil pidevat põhjendus- ja teavitustööd teha.