Koostöö, hajusmeeskondade juhtimine ja õppeprogrammide kvaliteedi tagamine on iga programmijuhtimise vundament. Just need mitmetahulised teemad olid fookuses ka tänavusel programmijuhtide seminari, mis toimus 14- 15. juunil Roosta Puhkekülas.
Tõhusaks tegutsemiseks nii õppejõudude, üliõpilaste, ettevõtjate kui ka teaduskonna ja tugiüksuste suunal on vaja mitmekülgseid juhtimise, planeerimise, otsustamise ja kommunikatsiooni oskuseid. Neid saidki programmijuhid lihvida meeleoluka strateegiamängu käigus.
Strateegiamängu lõpus analüüsiti, kuidas läks ja mida edaspidi veelgi paremini teha. Neli peamist sammu edukaks õppeprogrammi meeskonna toimimiseks on:
Koostöö
- Tee aktiivset koostööd ja suhtle pidevalt kõigi osapooltega – õppejõud, üliõpilased, tööandjad, kolleegid jt.
Kaasamine
- Mida rohkem õppejõude arendustesse kaasata, seda suuremalt saavad nad panustada ja mõista muudatuste vajadust. Koos jõuab kaugemale ja rohkem! Tulemus kõigile hea!
- Meeskonnaliikmeid tasub kuulata – neil on häid ideid! Kui idee kohe ei meeldi, ära „tõmba vett“ peale. Mõtle, kuidas saab, mitte kuidas ei saa!
Planeerimine
- Planeerimisel analüüsi olukorda, kaardista võimalikud ohukohad ja võimalused. Ole lahendustele orienteeritud.
Kommunikatsioon
- Jaga meeskonnale olulist infot, et kõik teaksid, mis toimub ja mis on nende roll.
Õppeprogrammide kvaliteedi peamine küsimus on – kuidas kraadida õppeprogrammi tervist? Kuidas teame, kuidas meie õppeprogrammidel läheb? Milline on meie õppeprogrammide hindamise protsess ja olulised kvaliteedi näitajad?
Praegu hindame õppeprogrammide tervislikku seisundit läbi ÕIS-s täidetava eneseanalüüsi vormi. Selline lähenemine on programmijuhile tülikas ja ei ole selge, mis täidetud eneseanalüüsiga edasi juhtub. Soovime juurutada terviklikumat õppeprogrammide sisehindamise süsteemi, leppida kokku protsess, mõõdikud ja muuta see kasutajamugavaks.
Seminaril arutati sisehindamise protsessi ja peeti maha tuline debatt teemal „Kas õppeprogrammi eneseanalüüs toetab õppimiskeskse õppekava rakendamist“. Kuigi argumente oli mõlemal poolel, siis oldi ühel meelel, et õppeprogrammi eneseanalüüs toetab õppimiskeskse õppekava elluviimist. Sisehindamise tegevuste laiemaks levitamiseks lepiti kokku, milliseid sõnumeid kasutada õppejõududele, üliõpilastele ja programminõukodadele sisehindamisest rääkimiseks.
Ülikooli vastutus on tagada regulaarne ja tõhus õppeprogrammide ja õppekvaliteedi seire süsteem, mis:
- annab tagasisidet, kuivõrd vastavad õppekavad üliõpilaste, ühiskonna ja tööturu vajadustele ning
kas tehtud arendused on ülikooli eesmärke silmas pidades asjakohased;
- aitab hoida järjepidevust, seada uusi eesmärke arenguteks ja võtta vastu strateegilisi otsuseid;
- toetab õppimiskeskse kvaliteedikultuuri arengut ülikoolis - võimaldab heade praktikate jagamist ja üksteiselt õppimist
- toetab välishindamiste läbimist.
Edasised sammud:
- õppeprogrammide analüüsi vahendi arendus ja piloteerimine 2023.a sügisel – õppeosakond ja programmijuhid koostöös;
- uuendatud õppeprogrammide sisehindamise kasutuselevõtt 2024. a sügisel.