Tallinna Tehnikaülikool

Artikkel ilmus ajakirjas Mente et Manu nr 1898.

Ideaaljuhul võtavad õppetöös loodavad tudengiprojektid ette päriselulised probleemid nii, et võidavad kõik – tudeng väärtusliku kogemuse näol ja uuritava teema omanik põhjaliku ja kasuliku sisendi näol. Just nii juhtus turundusuuringute magistriõppe aine projektitöös, kus võeti luubi alla oma koduülikooli TalTechi bränd ja turundus.

Turundusuuringute kursust alustan uudishimuliku turu-uurijana alati pärimisest, millised on õppijate ootused sellele kursusele. Vastused on ettearvatavad, stiilis „soovin näha selget seost õppeaines õpetatava info ja praktilise töö vahel.“ Seega praktilised näited päriselust on see, mida tudengid ootavad. Õppejõuna mõtlen, kuidas õpetada üliõpilasi nägema seda, et tegelikult on praktika ju teoreetilises raamistikus.

Selle sügissemestri turundusuuringu magistrikursuse koosseis esitas väljakutse: osade üliõpilaste tee magistrikursusele oli lineaarne – gümnaasium, bakalaureuseõpe ja magistriõppe esimene  kursus –, osad olid vahepeal natuke ringi vaadanud või tulnud teistest ülikoolidest, lisaks deklareerisid end kursusele küpsed ja tugeva praktilise taustaga mikrokraadiõppurid. Ootused olid kõrged, tudengid uudishimulikud ning täis indu tegutseda, mäletan meie avakohtumisest.

Turundusuuringu kursusesse panustas ka ärikorralduse instituudiga sügisel liitunud Anne Muldme, kel on muljetavaldav turunduse ja kommunikatsiooni taust ja kes on ka juhtinud TalTechi turunduse ja kommunikatsiooni osakonda. Nüüd lektorina oma kogemusi jagava Muldme idee oli kutsuda turundusuuringu kursuse praktikatundidesse ülikooli enda turundustiimi liikmed.

TalTechi turunduse ja kommunikatsiooni osakonna ja e-kanalite keskuse juhataja Hele-Riin Pihel ning turunduskeskuse juhataja ja strateegilise kommunikatsiooni juht Kadri Kiigema tulidki ning andsid ülevaate ülikooli sihtidest ja plaanidest ning viisid tudengid suures plaanis kurssi, millised teemad ja näitajad on aktuaalsed. Nad olid ka valmis olema tudengitele nõustajateks.

Osalenud tudengid õppejõu Anne Muldmega
Pildil osa osalenud tudengitest koos Anne Muldmega: Elis Luusepp, Annabel Rohtjärv, Kedi Teegelmann, Janeli Janson, Kätlin Kõnd, Kristen Otsmann ja Laura Roosileht.

Kursuslaste ülesandeks oli valida oma grupiga üks väljapakutud TalTechi turundusega seotud valdkond (bränd, kommunikatsioon, vastuvõtuturundus, erialavaliku testi analüüs), tutvuda nende kätte usaldatud andmekogumitega, neid analüüsida ja tõlgendada. Lõpuks tuli panna kokku oma soovitused: millist nõu nad ülikoolile numbritele tuginedes annavad. Neli nädalat kestvas projektitöös said tudengirühmadest TalTechi turundustiimi konsultandid, kui nad meie viimasel kohtumiskorral oma töö tulemusi esitasid.

Näiteks julgustati ülikooli turundama mikrokraadiõppuritele, kes on väga suure tõenäosusega valmis omandama ka kogu kraadiõpet. Samuti julgustati veel rohkem kasutama oma tudengeid ülikooli reklaaminägudena ning panema neid aktiivsesse turundamise rolli. Lisaks tänasele niigi noortepärasele kommunikatsioonile soovitati julgelt kasutada ka uusi noorte keskkondi nagu Spotify, Reddit, Discord, Twitch.

Olulisena nähti keskkonnasõbraliku ja jätkusuutliku kommunikatsiooniliini nähtavale toomist, üle­üldse ülikooli julgemat ja tugevamat esindatust mitmesugustes diskussioonides ühiskonnas. Enam tähelepanu soovitati pöörata naistudengitele, vene sihtgrupile ingliskeelse õppe osas. Leidlikkust soovitakse ka õppeprogrammide nimetamisel, lisades spetsialiseerumisele valdkondi nagu ESG, AI või digitaliseerimine – et mitmendat ringi turundust õppivad tudengid saaksid lisamotivatsiooni just teatud spetsiifika osas. Leiti, et võiks julgelt kasutada sloganit „TalTechis saad olla sina ise“, kuna see iseloomustab tudengite arvates kõige paremini siinset ülikooli ja tudengielu. TalTech võiks julgelt välja tuua oma tugevusi. Me ei pea olema paremad Tartu Ülikoolist, vaid peaksime olema „lihtsalt parim ülikool“.

Lektor Anne Muldme: otsekontakt sihtrühmaga

Kõigil tudengitel on isiklik kogemus ülikooliga ja nad oskavad end näha sihtrühma osana. See andis tugeva platvormi asjakohasteks ja hästi argumenteeritud soovitusteks.

Igal grupil olid oma nõustajad ülikooli turundustiimist ning kõik küsimused said vastused. Kõik andmed olid päris, tutvuda sai päris tööriistade ning ekspertide analüüsifailidega – istuda sõna otseses mõttes korraks ülikooli turundustiimi sees. Ülikooli erialavaliku test oli aga täiesti uus uurimisaines, mis näitas tudengite keskmisest suuremaid analüüsioskusi ja tõi välja väga huvitavaid leide. Kokkuvõttes sündisid kursuseprojektid, millest oli reaalselt kasu ülikoolile ning mis jäid meelde tudengitele.

TalTechi strateegilise turunduse juht Kadri Kiigema: saime häid soovitusi

Oleme väga tänulikud võimaluse eest kaasata ülikooli turundusvaldkonna arendamisse meie oma tudengid. Nende suutlikkus süveneda, andmeid tõlgendada ja igati põhjendatud ettepanekuid teha oli muljetavaldav. Õppisime kõik – nii meie kui nemad. Saime palju mõtteid, mis aitavad meil TalTechi veelgi paremini turundada ja erialatesti arendada. Näiteks tegid tänased mikrokraadi õppurid ettepaneku neile ja sarnastele fookusprogrammide kaupa õppijatele julgelt turundada ülikooli magistriõpet – positiivne kogemus innustab laiemat tasemeõppeprogrammi ette võtma ning selle ettepaneku olemegi täna juba töösse võtnud. Loodan, et meie koostöö instituudiga jätkub!

Üliõpilased kirjutasid oma õpipäevikutesse nii:

  • Oli huvitav analüüsida ühe organisatsiooni kommunikatsiooni nii põhjalikult – mida nad kajastavad, kus seda teevad, milline on võrdlus teiste ülikoolidega. Antud töö põhjalt oskan veel paremini märgata, kuidas TalTech tööd teeb. (Egerd Ennok)
  • Kui alguses arvasin, et Excel pole minu ala, siis lõpuks laskusin sügavatesse tabelikatakombidesse ja sealt oli väga põnev vajaminevat infot otsida. Numbrid ei pea olema turundaja hirm, vaid hoopis väärtuslik abiline. (Kristi Ploom)
  • See oli ainekursuse põnevaim ülesanne, kuna sai analüüsida päriselt kampaaniat, mis oli juba ellu viidud, ja meie tagasiside võis päriselt TalTechi turundustiimi edasi aidata ehk tööl oli päriselt ka mõte. Kuna töötan ise samuti turunduses, oli väga huvitav näha erinevate kampaaniate numbreid ja ideid, kuidas asjad sündisid. TalTechi turundustiim on väga lahe! Tehakse ägedaid asju, mis jäävad silma. (Lisanna Karo)
  • Olime üksteise üle veel mitu päeva uhked, et nii võõrad ja nii pimesi vette visatud inimesed suutsid koos midagi nii ladusalt esitada, nagu me oleks ühiseid rühmatöid juba aastaid teinud. Minu südamesse jääb see õhtu alati nagu ühise ellujäämise nimel vapustava etteaste improviseerimine. (Lysandra Suursaar)