Tallinna Tehnikaülikool

2024. aastal osalesid Kuressaare kolledži professorid Mihkel Kõrgesaar ja Kristjan Tabri kahel olulisel rahvusvahelisel üritusel: OMAE (International Conference on Ocean, Offshore & Arctic Engineering) Singapuris ja ISSC (International Ship and Offshore Structures Congress) Hollandis. Nendel üritustel keskenduti mere- ja rannikutehnika uuenduslikele lahendustele ning laevakonstruktsioonide piirkoormuste analüüsile.

Juunikuus toimunud Singapuri konverentsil OMAE esindas Kuressaare kolledžit ja meretehnoloogia kompetentsikeskust professor Mihkel Kõrgesaar. OMAE on rahvusvaheline teaduskonverents, mis toob kokku mere- ja rannikutehnika eksperdid, et jagada uuenduslikke lahendusi ja uurimistulemusi. 

Professor Kõrgesaar tutvustas Riigilaevastiku tellitud uuringut, mille eesmärk oli hinnata kavandatava mandri ja suursaari ühendava parvlaeva jäätakistust. Kasutades numbrilisi simulatsioone, hindas Mihkel laeva vastupidavust erinevates jäätingimustes, pakkudes uudse arvutusmeetodi abil realistlikku lähenemist jää ja konstruktsiooni vastasmõju ning jää purunemise modelleerimiseks. 

Uuringu tulemused andsid aluse ka kolledži magistrandi lõputööle, mis jätkab teemaga ja lisab analüüsi ka laeva liikumise dünaamika. Metoodika arendamist toetab Eesti Teadusagentuuri poolt rahastatud projekt PSG754 „Vedeliku ja konstruktsiooni koosmõjul põhinev mudel laeva kokkupõrkekindluse hindamiseks“.

Riigilaevastik
Riigilaevastiku tellitud uuringu illustratsioon. Joonis: Mihkel Kõrgesaar

Septembrikuus Hollandis toimunud ISSC õnnetuslike piirkoormuste komitee koosolekul juhtis Mihkel töögruppi, mis keskendub laevakonstruktsioonidele mõjuvate piirkoormuste analüüsile. Koosoleku eesmärk oli viimase kolme aasta arenguid ja teadusuuringuid koondava lõppraporti viimistlemine.

„Märkimisväärne seik oli töögrupi ühe liikme, USA mereväe esindaja, huvi meie doktorandi, Tarmo Saha, töö vastu. Tarmo arendab Abaqus simulatsioonitarkvaras metoodikat, mis võimaldab arvestada vedeliku hüdrodünaamilist mõju konstruktsioonide käitumisele ilma vedelikku otseselt modelleerimata,“ võttis Mihkel kohtumise kokku. Antud töö on samuti seotud eespool mainitud Eesti Teadusagentuuri rahastatud projektiga.

Professor Kristjan Tabri osales Hollandis ISSC õnnetuslike piirkoormuste komitee töös komitee esimehena. Komitee keskendub meetoditele, mis on tarvilikud laevade ja mererajatiste õnnetusolukordade (nt kokkupõrked, madalikule sõidud) hindamiseks. Nende töö aitab luua turvalisemaid laevu ja rajatisi, mis suudavad paremini vastu pidada ootamatutele ja ohtlikele olukordadele merel. Lisaks sellele osales ta ISSC juhtrühma koosolekul.

Rahvusvahelistel üritustel tehtud ettekanded ja töögruppides osalemine võimaldavad vahetada teadmisi ning arendada praktilisi lahendusi, mis toetavad nii laevanduse kui ka meretehnika arengut. See tegevus aitab hoida Eesti teadustööd rahvusvahelises infoväljas ja jagada siinset kogemust ka laiemas ringis – ning vastupidi, ka teadmisi meile tuua.