Tallinna Tehnikaülikool

Laura Lattik on õppekava “juhtimine ja turundus” eriala värske magistrant, kes enne magistriõpinguid omandas ka rakenduskõrghariduse logistika valdkonnas, kus töötab ka praegu. “Turundus on mulle alati huvi pakkunud ja paar aastat tagasi otsustasin oma teadmisi selles vallas süvendada ning seadsin sammud TalTechi,” sõnab Lattik. Vabal ajal meeldib talle hobikorras pildistada ja aktiivselt tegeleda välispordialadega nagu võrkpall ja rulluisutamine, mis aitavad tal püsida energilise ja motiveerituna nii tööl kui ka igapäevaelus.

.
Laura Lattik

Minu magistritöö kannab pealkirja "Eesti IT-sektori töötajate ootused tööandja väärtuspakkumisele", mille teemani jõudsin vestluse kaudu ühe Eesti tuntud värbamisagentuuriga, kes rõhutas, kui oluline on teadlikkuse, arusaamise ja täitmise olulisus töötajate ootuste tänapäeva ühiskonnas.

Tänapäeva kiiresti arenevas tehnoloogiamaailmas on IT-sektor muutumas üheks olulisemaks ja nõudlikumaks valdkonnaks. IT-sektori töötajate ootused ja vajadused seoses tööandjatega on muutunud üha aktuaalsemaks teemaks, sest konkurents talentide pärast on äärmiselt tihe. Tööturg paneb üha enam rõhku paindlikkusele, töötajate rahulolule ja professionaalsele arengule, sundides tööandjaid oma väärtuspakkumisi pidevalt kohandama. Eriti olulised on sellised teemad nagu konkurentsivõimeline palk, töö- ja eraelu tasakaal ning karjäärivõimalused, sest need mõjutavad otseselt töötajate motivatsiooni ja lojaalsust. Selles kontekstis on hädavajalik mõista IT-sektori töötajate ootusi ja hinnanguid, et ettevõtted saaksid luua tingimused, mis mitte ainult ei meelita ligi uusi talente, vaid hoiavad ka olemasolevaid spetsialiste rahulolevana ja motiveerituna.

Lõputöös keskendusin just IT-sektori töötajatele, et välja selgitada nende ootused tööandjatele ja analüüsida nende rahulolu hetke tööandja poolt pakutavate hüvede suhtes. Tulemused olid kohati ootuspärased, kuid samal ajal mõnevõrra üllatavad. IT-sektorit on peetud üheks enimtasustatavaks valdkonnaks ning töötajate ootused konkurentsivõimelise palga osas tõusid ka esimesena esile. Lisaks töötasule mängivad olulist rolli tööandja valikul paindlik töökorraldus ja edasised arenguvõimalused. Kuigi IT inimesed on sageli stereotüüpselt peetud pigem introvertideks, kes istuvad ainult arvuti taga, siis uuringust selgus, et tegelikult on tegu küllaltki suhtlemisaltide inimestega, kes hindavad märkimisväärselt kõrgele kohale suhteid kolleegide ja juhtidega ning on valmis rõõmuga oma teadmisi teistega jagama.

Struktureeritud ankeetküsimustiku kaudu kogutud andmeid sain analüüsida mitmete demograafiliste näitajate alusel. Võrreldes nooremaid IT-sektori töötajaid natuke vanematega, tuli välja, et noorem vastajate grupp 21-39 aastased hindasid olulisemaks majanduslikke hüvesid, samal ajal kui 40-aastased ja vanemad väärtustasid tööandja puhul pigem töö eripära, selle huvitavust ja sotsiaalseid väärtusi. Samuti selgus uuringust seaduspära: kõrgem töötasu = kõrgem rahulolu tööandja poolt pakutavate hüvede osas.

Ootused vs reaalsus? Siinkohal valitseb IT-sektoris suur lõhe. Just seetõttu tasub tööandjatel nende tulemustega tutvuda, et kujundada ootustele vastavaid väärtuspakkumisi. Paratamatult on ootused läbi aja pidevas muutuses ja hüvede pakette ning väärtuspakkumisi tuleb aeg-ajalt kohandada. IT-spetsialistid ootavad tööandjatelt mitte ainult head palka, vaid ka võimalusi isiklikuks ja professionaalseks arenguks ning töö- ja eraelu tasakaalu.

Seega toon välja kuus mõtet, millele tähelepanu pöörata:

  1. Konkurentsivõimeline töötasu, mis ületab turu keskmist – pakkudes seeläbi oma töötajale kindlustunnet ja kasvatades läbi selle spetsialisti lojaalsust.
  2. Paindlik töökorraldus – seda nii kodukontori kui tööaegade suhtes. Uuringust selgus, et nii mõnedki IT-valdkonna töötajad eelistavad oma tööd teha pigem õhtustel aegadel.
  3. Selgelt välja toodud karjäärivõimalused ja regulaarsed koolitused.
  4. Positiivne töökultuur – millised on inimesed, väärtused ja kaasamisvõimalused teie ettevõttes.
  5. Tervise- ja heaolu programmid – tänapäeval vaat, et hügieenifaktoriks saanud Stebby ja parematel juhtudel ka tervisekindlustus.
  6. Sotsiaalne vastutustundlikkus – mil määral panustab ettevõte ühiskonda.

Loomulikult tasub meeles pidada, et ootused võivad isikupõhiselt osati erineda, seega oma töötajate hoidmiseks soovitan veel nendega ettevõttesiseselt personaalselt suhelda. Suures pildis on aga just eelpool nimetatud tegurite kommunikeerimisel võimalik tulemuslikumalt IT-valdkonna spetsialiste tööalaselt kõnetada.