Tallinna Tehnikaülikool

13. septembril 2024 toimus TalTechi Eesti Mereakadeemia ja Tallinna Sadama koostöös MarineHäkk, mis tõi kokku tudengid, teadlased ja eksperdid, et lahendada Läänemere keskkonda puudutavaid olulisi väljakutseid.

MarineHäkk 2024 võislustiimid ja žürii
MarineHäkk 2024 võistlustiimid ja žürii

Tänavuse 12-tunnise häkatoni keskmes oli Fin-Est rohekoridor, mis viitab kliimaneutraalsete ja jätkusuutlike lahenduste edendamisele Eesti ja Soome vahelises meretranspordis. Nende kahe riigi vahel liigub igal aastal ligi üheksa miljonit reisijat ja kaks miljonit sõidukit, seega on Tallinna-Helsingi mereteekonna muutmine jätkusuutlikumaks märkimisväärne samm rohepöörde eesmärkide täitmisel.

Fin-Est rohekoridori loomine on osa Eesti ja Soome koostööst, mille raames allkirjastati vastastikuse mõistmise memorandum Tallinna Sadama, Helsingi sadama, Tallinna linna, Helsingi linna, laevafirmade Tallink, EckeröLine ja Viking Line ning Kliimaministeeriumi vahel. Selle peamine eesmärk on kiirendada üleminekut kliimaneutraalsetele liikumisviisidele ning vähendada keskkonnamõjusid, pakkudes samal ajal jätkusuutlikke ja tõhusaid reisijate- ja kaubaveo lahendusi.

Kasvulava innovaatilistele lahendustele

MarineHäkk toimus juba neljandat korda. See on kujunenud oluliseks platvormiks, kus tudengid, teadlased ja ettevõtted saavad töötada välja praktilisi ja innovaatilisi lahendusi. „MarineHäkk on suurepärane viis, kuidas Mereakadeemia saab panustada rohepöördesse ja leida lahendusi keskkonnaprobleemidele. Tänu häkatonile on võimalik edendada sektorit ja anda tõuge uute tehnoloogiate arengule,“ märkis Eesti Mereakadeemia direktor Roomet Leiger.

MarineHäkk pakkus tänavu mitmeid Tallinna Sadama esitatud väljakutseid, mis keskendusid liiklusvoo juhtimisele ja kergliiklusvahendite kasutamisele sadamas, jäätmete sorteerimise tõhustamisele, sadamat kasutavate ettevõtete andmevahetuse süsteemide loomisele, samuti õhu kvaliteedi mõõtmisele ja kaide materjalide vastupidavuse suurendamisele. 

Võidutiimi lahendus: polümeerkomposiidist sulundseinad

Ekspertidest koosnev žürii, kuhu kuulusid Sirle Arro (Tallinna Sadam AS), Ellen Kaasik (Tallinna Sadam AS), Silvar Savolainen (Tallinna Sadam AS), Hele-Mai Metsal (Tallinna Sadam AS), Ingrid Berezin (TallinnaSadam AS), Ragmar Saksing (Tehnopol) ja Ulla Tapaninen (TalTech Eesti Mereakadeemia), hindas lahenduste innovaatilisust, teostatavust ja panust rohepöörde edendamisse merendussektoris. Esile tõsteti just polümeerkomposiitide kasutamise potentsiaali sadamate arendamisel. „MarineHäkk pakkus täpselt selliseid innovaatilisi lahendusi, mis toetavad meie eesmärki vähendada keskkonnamõjusid ja suurendada kestlikkust," sõnas Tallinna Sadama keskkonnajuht Ellen Kaasik.

1 Žürii esimees Sirle Arro ja esimese koha võitnud tiim. Vasakult Anete Pukk, Priit Aulik, Inga Zaitseva-Pärnaste, Heiko Hermann
Žürii esimees Sirle Arro ja esimese koha võitnud tiim. Vasakult Anete Pukk, Priit Aulik, Inga Zaitseva-Pärnaste, Heiko Herrman. Puuduvad: Ilmar Härg Altdorf, Erich Reinmets

Võitnud tiim pakkus välja uudse lahenduse sadamarajatiste ehitamiseks. Tulevikus on võimalik selleks tarvitada taaskasutatud polümeerkomposiidist sulundseinaelemente, mida praegu valmistatakse terasest. Elemendid süvistatakse pinnasesse kasutades surve all olevat õhu ja vee segu. Välja pakutud tehnoloogia võimaldab elementide merepõhja paigaldamist ilma rammimise ja sellega kaasneva vibratsioonita. Tiimi hinnangul võivad komposiitmaterjalidest sulundseinad kaasa tuua märkimisväärse kulude kokkuhoiu võrreldes metallist konstruktsioonide korrosioonikaitsega. TalTech laborite ja uurimisrühmade kompetentside abiga on tiimi hinnangul võimalik prototüübi arendamine ja katsetamine. 

Teise koha pälvinud tiim. Vasakult: Aleksander Rabi, Kadi Kasepõld, Ayrton Hüüs, Tarmo Post, Martin Jürise
Teise koha pälvinud tiim. Vasakult: Aleksander Rabi, Kadi Kasepõld, Ayrton Hüüs, Tarmo Post, Martin Jürise

Ellen Kaasik tõi esile ka teisele kohale tulnud õhukvaliteedi mõõtmise lahenduse. „Innovaatiline hüperspektraalkaamera võimaldab reaalajas jälgida ja prognoosida sadamate õhusaastet, täpsemalt hinnata sadamate keskkonnamõjusid ja teha kiireid otsuseid saasteallikate vähendamiseks. See on väga oluline samm sadamate keskkonnahoidliku arendamise suunas,“ lausus ta.

Eriauhinna pälvinud tiim. Vasakult: Kristo Reinsalu, Caroline Aruoja, Erik Vahemäe. Puuduvad Heikki Koivisto, Jakko Rakikoinen
Eriauhinna pälvinud tiim. Vasakult: Kristo Reinsalu, Caroline Aruoja, Erik Vahemäe. Puuduvad Heikki Koivisto, Jakko Rakikoinen

Zürii hinnangul olid esimese ja teise koha saanud tiimide lahendused nii innovaatilisuse kui ka teostatavuse poolest äärmiselt võrdsed. Sel põhjusel otsustati kolmandat kohta sel aastal välja mitte anda. Eripreemia pälvis suurepärase esitluse eest aga tiim, kes pakkus välja lahendused liiklusvoogude juhtimise parendamiseks ja kergliiklusvahendite kasutamise populariseerimiseks sadamas.

Innovatiivse ja keskkonnasäästliku tuleviku suunas

MarineHäki eestvedaja, TalTechi projektijuht Rasmus Hirtentreu, rõhutas ürituse tähtsust, mainides, et MarineHäkk on suurepärane viis motiveerida tudengeid ja teadlasi, et muuta konservatiivne merendussektor innovaatilisemaks. "Häkaton pakub võimalust tuua ellu ideid ja luua uusi äriideid või uurimisteemasid, mis aitavad kaasa merenduse rohepöördele. Paljud head ideed sünnivad garaažis, nii ka seekord. Sellele tõdemusele aitas kindlasti kaasa ka Mehaanikamaja kontseptsioon, mis pakkus osalejatele praktilise töötoa keskkonna, kus ideid arendada.“

MarineHäkk 2024 oli samm edasi mitte ainult rohekoridori arendamisel, vaid ka kogu Läänemere piirkonna kestlikkuse suunas ning tõestas taas, et innovatsioon ja koostöö on võtmetegurid rohepöörde edendamisel merendussektoris.

VAATA SIIT MARINEHÄKK VOL4 GALERIID

Laeb infot...