Tallinna Tehnikaülikool

Meretehnoloogia kompetentsikeskuse (MARTE) esindus osales Amsterdamis Metstrade 2024 messil, et kaardistada arendussuundi, luua rahvusvahelisi kontakte ja laiendada oma teadmisi.

METSTRADE 2024
METSTRADE 2024. Foto: Age Teär

19.–21. novembril toimus Amsterdamis iga-aastane Metstrade mess, mille keskmes olid jätkusuutlikkus ja innovatsioon. MARTE eesmärk oli kaardistada perspektiivikad ja rahvusvaheliselt konkurentsivõimelised suunad tehnoloogiakeskuse laborite arendamiseks, leida koostööpartnereid projektide elluviimiseks ning täiendada teadmisi, et pakkuda klientidele veelgi kaasaegsemaid ja kvaliteetsemaid nõustamisteenuseid.

Messil osales ligi 1600 eksponenti ning üle 50 seminari tõid kokku eksperdid kogu maailmast. Üritust külastas enam kui 20 000 huvilist 134 riigist, muutes selle üheks tähtsaimaks väikelaevade ja jahtide tehnoloogia uuenduste ja turusuundade tutvustamise platvormiks.

Fookuses on innovatsioon ja kestlikkus

Lisaks valdkondlikult jaotatud väljapanekutele messipaviljonides on üks messi olulisemaid sündmusi alates 1991. aastast toimuv disainiauhindade jagamine. Auhindadega tunnustatakse merendusvaldkonna tipptasemel tööstusdisaini lahendusi, mis ühendavad uuendusliku disaini, praktilisuse, jätkusuutlikkuse ja kõrge kvaliteedi. Tänavused nominendid – 58 toodet 28 riigist – pakkusid ka Eesti meretööstusele inspiratsiooni, kuidas teadmussiirde ja innovatsiooni abil uusi arengusuundi kujundada.

Metstrade 2024 seminaride kava keskendus keskkonnasõbralikele tehnoloogiatele veesõidukite propulsioonis, e-kütustes ja laevaehituse disainis. Aruteludes rõhutati, millised tänased töökindlad lahendused vastavad turu ootustele ja vajadustele. Eraldi käsitleti tööstussektori ligipääsetavust ja erinevate sihtgruppide kaasamist meretööstuse ning toodete arendamisse. Samuti tõsteti esile noorte laevaehitusspetsialistide ja idufirmade algatusi, mis mängivad võtmerolli konservatiivse laevaehituse ja merendusvaldkonna jätkusuutlikkuse edendamisel.

Tehnoloogilised trendid

Messil nähtud tehnoloogilistest trendidest tõi meretehnoloogia kompetentsikeskuse ettevõtlusspetsialist Omar Randal esile elektrifitseerimise ja vesinikutehnoloogiaga seotud väljakutsed: „Kuigi elektrifitseerimine on tõusev trend, pole areng nii kiire, kui loodeti. Vesinikutehnoloogial on CO2 emissioonide vähendamisel potentsiaali, kuid see ei paku veel sisepõlemismootorite ees olulist tehnoloogilist eelist.“

Temaga nõustus kompetentsikeskuse juhataja Villu Vatsfeld: „Meie esinduse teiste liikmete tagasiside peegeldas sama – väiksematel ja lähisõitudeks mõeldud aluste puhul on elektrimootorid lähiaastatel kindlasti juba olulise turuosaga, kuid kaug- ja lõbusõitudeks mõeldud suuremate mootoraluste puhul põrkuvad hetkel pakutavad kütustele alternatiivsed lahendused – nagu vesinik ja elekter – veesõidukite otstarbeka disaini ja konstruktsiooni võimalustega.“

Spetsiifiliste tehnoloogiate kõrval tõusid esile ka näiteks veespordiga seotud arengud. Kompetentsikeskuse tootearendusinsener Kalju Saar märkas hüdrofoilide kasvavat rolli: "Veesport tähendab veest välja tulemist – foilid on viimastel aastatel muutunud valdkonnas domineerivaks suunaks. Foil, täpsemalt hüdrofoil, on tiiba meenutav lahendus, mis tõstab veesõiduki kiiruse kasvades veepinnast kõrgemale, vähendades veetakistust ja võimaldades kiiremat liikumist. Tänu foilide kasutamisele saab spordivahenditel liikuda kiiremini ja efektiivsemalt.“ Kompetentsikeskuse juhataja Villu Vatsfeld lisas: „MARTE varasem kogemus pritsmeliistude uurimisel loob võimaluse laiendada uurimisvaldkondi ka hüdrofoilide suunal, mis on veespordis kiiresti kasvav trend.“

Kokkuvõttes pakkus Metstrade 2024 osalejatele võimaluse tutvuda innovaatiliste toodete ja teenustega, luua väärtuslikke ärikontakte ning saada teadmisi valdkonna tulevikusuundumustest. „Metstrade pakub võimaluse hoida end kursis merevarustuse uusimate trendide ja tehnoloogiatega ning koguda rahvusvahelisi kogemusi ja kontakte, mis toetavad innovatsiooni, jätkusuutlikkust ning uute teenuste ja ekspordivõimaluste arendamist. Kuna kaalume järgmisel aastal ise eksponaadina osalemist, keskendusime messil ka sellele, mida tasuks hoolikalt läbi mõelda: kuidas leida tasakaal piisava nähtavuse ja mõistlike pingutuste ning kulutuste vahel,“ võttis Randal messikülastuse kokku.

PEEK