Tallinna Tehnikaülikool

Lisette Johanson õpib Mereakadeemias veeteede haldamise ja ohutuse korraldamise erialal teisel kursusel. Allolevas intervjuus jagab ta meiega oma inspireerivat teekonda Mereakadeemiasse, räägib oma rollist tuutorina ning jagab oma suurimaid õpikogemusi. Lisaks uurime, milliseid omadusi vajab tõeline merenduse spetsialist ning kuidas Lisette oma tulevikuplaane näeb. Head lugemist!

Lisette Johanson
Lisette Johanson, Eesti Mereakadeemia tudeng

Lisette, kuidas Sa jõudsid Mereakadeemiasse? Mis inspireeris Sind just seda rada valima? 

Tulin Mereakadeemiasse õppima, sest mulle meeldib erineda hallist massist ja teha asju, mida teised ei tee. Minu sõpruskonnas ei tea keegi merendusest midagi, seega on huvitav jagada oma õpikogemusi ja avardada nende silmaringi. Kui gümnaasium lõppes, ei teadnud ma täpselt, mida edasi teha. Ma ei tahtnud õppima minna lihtsalt hariduse või raha pärast. Kandideerisin küll teisele erialale, aga viimasel hetkel otsustasin vaheaasta võtta ja proovida midagi muud.

Vaheaasta ajal hakkasin vaikselt ringi vaatama, mis mind võiks huvitada ja avastasin mitmeid erialasid, mis mulle sobiksid. Veeteede eriala leidsin juhuslikult Facebooki reklaami kaudu. Enne seda polnud ma Mereakadeemiast midagi kuulnud. Hakkasin lugema tudengite kogemuslugusid ja need kinnitasid minu valikut.

Mulle jäid silma kaks eriala: mereveondus ja sadamatöö korraldamine ning veeteede haldamine ja ohutuse korraldamine. Otsustasin viimase kasuks, kuna see tundus põnevam ja väljakutset pakkuvam. Hetkel olen teisel kursusel ja minu kogemus on olnud väga positiivne. Esimesel semestril oli sissejuhatus erialasse, kus käisime merel ja ekskursioonidel ning sain selgeks, et olen õigel teel. Kõik ained ja kursusekaaslased on väga toredad, oleme hea seltskonnaga ja õppimine on nende toetuse tõttu palju lihtsam. Koolitegevused ja vanemad tudengid on samuti sõbralikud, mistõttu ei tunne ma kunagi üksildust.

Milline on Sinu kogemus tuutorina?

Ma olen esimest aastat tuutor. Tulin tuutoriks peamiselt kahel põhjusel. Esiteks, kuna eelmisel aastal oli kogu Mereakadeemia peale ainult üks tuutor ja teiseks, mulle meeldib, et see roll pakub palju erinevaid võimalusi. Näiteks saan 3 EAP või stipendiumi, kui olen korduvtuutor, aga see on ka hea enesearengu ja teiste aitamise võimalus. Eelmisel aastal oli mul tuutorist palju kasu. Kõige rohkem on minult küsitud tunniplaanide, matemaatika testide ja parkimise kohta.

Millised on olnud Sinu seni suurimad õpikogemused ja õppetunnid? Kuidas on Mereakadeemia õppejõudude õpetamisviisid Sinu õppimist mõjutanud?

Esimesel aastal õppisime baasainetena näiteks geodeesiat, mis oli meie erialase sissejuhatusena väga huvitav. Kuigi geodeesia oli keeruline, andis see olulised teadmised edasisteks õpinguteks. Minu arvates on väga hea, et see aine on juba esimesel kursusel. Praegu teisel kursusel meeldib mulle kartograafia väga, kuna olen varem koordinaatide määramist õppinud ja see on suurepärane meeldetuletus. Praegune õppejõud õpetab asju teisiti, mis on tore, kuna saan õppida sama asja erinevatest vaatenurkadest ja ta aktsepteerib ka, et ma teen asju natuke teistmoodi. Loodusteadused on samuti olnud väga kasulikud. Ütleksin, et olen ühe semestriga omandanud rohkem teadmisi, kui kogu põhikooli ja gümnaasiumi jooksul kokku.

Kuidas on Sinu huvi Mereakadeemias õppides mereteemalise sisu vastu arenenud?

Mulle meeldib vaadata mereteemalisi YouTube'i videoid. Enne, kui ma ülikooli tulin, siis tegin väga palju eeltööd selle eriala kohta, mida õppima tulen.  Arvan, et sealt hakkas mul huvi tekkima, kui hakkasin YouTube'is erinevaid merendusega seotud märksõnu otsima. Nüüd näen pidevalt mereteemalist sisu. Mulle meeldivad dokumentaalfilmid ja käisin gümnaasiumis ka dokumentaalfilmide kursusel, kus sain esmakordselt väga põhjaliku ülevaate merest ja ookeanist.

Millised omadused teevad Sinu arvates merenduse spetsialisti tõhusaks ja kuidas saavad tudengid neid omadusi oma õpingute ajal arendada?

Tähtis on huvi ja soov areneda ning seada eesmärke. Kui avastad midagi uut enda või oma ala kohta, siis see on hea. Ei tasu teha asju, mis sulle ei meeldi või mida sa ei taha teha. Kui tegevus meeldib, on ka tulemus parem. Mugavustsoonist välja astumine ja uute väljakutsete vastuvõtmine arendab.

Kas Sinu õpingute ajal on olnud mõni konkreetne kogemus või projekt, mis on oluliselt mõjutanud Sinu arusaama merendusest?

Kindlasti. Kõik ained, kus ma siiani käinud olen, on minu arvamust mingilgi määral muutnud. Meil oli inglise keele tunnis ja sissejuhatavas erialas üks ühine projekt, kus me pidime merekaarti tegema. Mina sain eriala kohta inglise keele tunnis väga palju uut teada. Me käsitlesime väga palju erinevaid teemasid ja sissejuhatus erialasse toetas seda.

Millist nõu annaksid esmakursuslastele, kes alles alustavad oma teekonda Mereakadeemias? Kuidas nad saaksid oma aega siin maksimaalselt ära kasutada?

Minu kogemus näitab, et ühine õppimine, näiteks geodeesia eksamiks, on väga kasulik. Need, kes teemat juba tundsid, said kinnitust oma teadmistest, ja need, kes polnud kindlad, õppisid palju juurde. Koos õppimine lihtsustab mõistmist ja pakub uusi vaatenurki, kuna igaühel on oma lähenemine, mis aitab teistel asju uutmoodi näha ja avastada.

Lisaks soovitan osaleda aktiivselt kõikidel Mereakadeemia pakutavatel üritustel, kuna neid on palju ja leidub igaühele midagi. Oluline on olla mõttega kohal – lihtsalt kohalolek ei too edu, kui pole soovi õppida, aru saada ja ennast harida. Muidu on see lihtsalt aja raiskamine, nii enda kui teiste jaoks.

Millised on Sinu tulevikuplaanid merenduse valdkonnas ja kuidas näed oma rolli tuutorina nende eesmärkide saavutamisel?

Ma tahaksin Eestis erialaselt töötada. Kuigi Eestis võib-olla ei ole nii palju võimalusi kui mujal maailmas, olen ma Eesti patrioot ja mulle tõesti meeldib siin elada. Eesti on minu esimene valik ja ma ei plaani kohe välismaale minna, sest usun, et siin on palju, mida erialaselt teha. Tuutori roll aitab mul luua uusi tutvusi, nii ametialaselt kui ka mujal. Need tutvused avavad uusi võimalusi ja aitavad edasi. Tuutoriks olemine aitab mul kindlasti end paremini väljendada, teisi mõista ja arendada empaatiavõimet, mis on tulevikus koostöö jaoks oluline.