Tallinna Tehnikaülikool

Tallinna Tehnikaülikooli Kuressaare kolledži meretehnoloogia kompetentsikeskus arendab meretehnoloogiate ja hüdrodünaamika teadustaristu (MARTE) raames koos partneritega avamere katseala, kuhu luuakse terviklik mereseire- ja testimistaristu. 

MARTE on riikliku tähtsusega teadustaristu, mis toetab innovatsiooni ja teadustööd meretehnoloogiate ning merekeskkonna uurimise valdkonnas. Katseala eesmärk on toetada merekeskkonna seire, laevade ja ujuvplatvormide monitoorimise ning meretehnoloogiate arendamisega seotud teadus- ja arendustegevust. 

Teadustaristu arendamises osalevad lisaks Kuressaare kolledži meretehnoloogia kompetentsikeskusele ka Tallinna Tehnikaülikooli meresüsteemide instituut, küberneetika instituut, ehituse ja arhitektuuri instituut ning Eesti Mereakadeemia.

Projektiperioodi aastatel 2025-2029 töötatakse välja kaks omavahel seotud mereseiresüsteemi. Avamere ja ranniku monitoorimissüsteem kogub andmeid lainetuse, hoovuste, veeomaduste ja setete liikumise kohta. Laevapõhine süsteem keskendub laevade situatsiooniteadlikkuse ja jõudluse jälgimisele, pakkudes reaalajas teavet ümbritseva merekeskkonna ning teiste veesõidukite kohta. Selline info on vajalik ohutuks ja tõhusaks navigeerimiseks ning operatiivseks otsustamiseks keerulistes oludes.

“Projekti käigus arendame, rakendame ning katsetame erinevaid tehnoloogiaid eelkõige andmete kogumiseks ja tehnoloogiate koostoime võimekuste testimiseks. Pikemas perspektiivis lubab teadus- ja arendustegevus andmehõive suunal meil arendada uusi süsteeme laevade paremaks opereerimiseks – efektiivsemalt, mugavamalt ja ohutumalt. Oluline nende süsteemide puhul on just see, et nad on arendatud päris keskkonnast korjatud andmete põhjal,” kommenteeris professor Mihkel Kõrgesaar, üks projekti kaasautoreid.

„Projekti kaasabil luuakse võimekus mitmete uute tehnoloogiliste lahenduste loomiseks ja katsetamiseks. Muuhulgas integreeritakse alles ehitusjärgus olevale multifunktsionaalsele töölaevale, mille tulevane operaator on Riigilaevastik, tehniline lahendus merelise situatsiooniteadlikkuse andmete kogumiseks. See võimaldab meil sisuliselt piiramatus mahus koguda andmeid, mille põhjal arendada ning treenida kaasaegseid taju- ja navigatsioonisüsteeme, mis on lähitulevikus vajalikud autonoomsete laevade opereerimiseks või mehitatud laevade autonoomsuse tõstmiseks. Koostöös arendatavate avamere monitoorimissüsteemidega loome me projekti käigus lahenduse, kus laeval tehtud mõõtmisi on ajas ja ruumis võimalik korreleerida laeva ümbritsevate keskkonnatingimustega,“ selgitas professor Kristjan Tabri, samuti üks projekti kaasautoreid.

Koostöös Riigilaevastikuga katsetatakse monitoorimissüsteeme ka uutel multifunktsionaalsetel töölaevadel. Laevad saavad vajaliku tehnilise varustuse, et toetada mereseire, navigeerimisohutuse ja vajaduspõhise reostustõrje ülesannete täitmist. Osad projektis arendatavad seadmed integreeritakse just nendele alustele.

Tegevuste käigus paigaldatakse merele ja laevadele erinevad mõõteseadmed ning kogutud andmeid kasutatakse ka arvutusmudelite ja simulatsioonikeskkondade arendamisel. Lõppeesmärk on luua usaldusväärne teaduspõhine raamistik meretehnoloogiate katsetamiseks ja nende keskkonnamõju hindamiseks tegelikes oludes. Projekti rahastab Eesti Teadusagentuur programmi „Riikliku tähtsusega teadustaristu toetamine 2025-2029“ raames.

etag logo