Tallinna Tehnikaülikool

Tallinnas kasvanud Olari Verevile on meri olnud eluaeg kiviviske kaugusel. Mullu Eesti Mereakadeemias laevajuhtimise eriala lõpetanud Olari jäi tööle sinna, kus läbis õpingute ajal suurema osa praktikast – Norwegian Cruise Line'i. Kohe pärast lõpetamist polnud aga pandeemia tõttu suurtel laevadel töötamine võimalik, nii veetis ta NCLis tüürimehe kohta oodates suve madrusena Eesti suursaarte vahel seilates. Sügisel aga lendas Olari USAsse ning edaspidi sõidab ta Norwegian Cruise Lines tüürimehena. Peale neljakuist lepingut jääb piisavalt palju aega kodus hobidega tegelemiseks, vaba aega jagab Olari pere ja sõpradega, tegeleb muusikaga  ning panustab riigi korrakaitsesse abipolitseinikuna.  

Olari Verev
Olari Vere. Foto: erakogu

Miks Eesti vajab rohkem laevajuhtimise spetsialiste? 

Iga eriala vajab spetsialiste. Läbi aja on Eestist merd sõidetud ja omades nii suurt merepiiri, olen veendunud, et laevandus siit ei kao ning pigem areneb ja laieneb. Olles Eesti meremeeste kohta kuulnud erinevatelt rahvustelt vaid kiidusõnu, saan järeldada, et Eesti meremehed on maailmas hinnatud. Seetõttu on oluline, et meil on ka tulevikus  spetsialiste, kes tahavad ja oskavad meie mainet üleval hoida mitte ainult merel, vaid ka maal, et seista meremeeste õiguste eest ning reformida merendust nii, et kõik praegused ja tulevased mereleminejad tahavad siia tagasi tulla ja oma sissetulekute ja kogemustega aidata koos Eesti merendusse panustada.  

Kuidas digipööre ja autonoomsete sõidukite areng on laevajuhtide elu ja töökorraldust muutnud? 

Tõsisemalt on praegu laevajuhtide elu muutnud just digipööre. Oleme eestlastena harjunud ja sageli ei märka, kui lihtne on teha kõike digitaalselt ja vaid mõne hiireklõpsuga. On aga rõõm, et digilahendused on suures mahus jõudmas ka traditsioone täis laevandusse. Arvan, et täna ei ole enam küsimus, kas millalgi näeme täielikult autonoomseid laevu massideni jõudmas. Millal see juhtub ja kuidas see muudab laevajuhtide töökorraldust, jäägu aja näidata. Mina ootan põnevusega! 

Kuidas erineb laevajuhtimine auto- ja lennukijuhtimisest? 

Õige pisut erineb. Kui lennukijuht peab suutma oma sõiduvahendit juhtida nn kolmemõõtmelisel suunal, siis laevajuhtide eripäraks võib lugeda laevade suuremõõtmelisust. Käsuliin on igapäevane nii laeva- kui lennukijuhtidele, kuid igasugused spetsiifilised juhtimisfunktsioonid on loomulikult kõiges erinevad.  

Üks lõbus seik, mis on sel erialal töötades ette tulnud. 

Merel töötamine ei ole lihtne, kuid samas pakub hulga ilusaid, lõbusaid ja meeldejäävaid hetki. Sattusin Florida väina lähistel nägema pargaselt kosmosesse lennutatavat Space-X raketti – see on üks paljudest hetkedest, mida usun, et maal töötades kogenud ei oleks. 

Florida väina lähistel kosmosesse lennutatav Space-X rakett
Florida väina lähistel kosmosesse lennutatav Space-X rakett. Foto: Olari Verev

Üle 70% maakera pindalast moodustab vesi ning maailma meredel sõidab üle 110 000 laeva. Kas teadsid, et maailma suurim konteinerilaev on kiilust masti tipuni sama kõrge kui Viru hotell? Kui oled unistanud vastutusrikkast juhiametist kauba- või reisilaeval, rahvusvahelisest töökeskkonnast ja reisimisest ümber maailma, siis laevajuhi eriala on sinu jaoks. Tutvu laevajuhtimise õppekavaga: taltech.ee/laevajuhtimine

Laeb infot...