Õppedisaini programm aitab õppejõududel muuta oma kursuseid e-keskkonnas tõhusamaks ning õpetab neile oskusi, kuidas ka edaspidi vajadusel integreerida e-õpet kontaktõppesse.

Kuidas õppedisaini programm alguse sai?
Õppedisaini programm alustas 2021. aasta kevadel. Selleks hetkeks oli haridustehnoloogiakeskusel selja taha jäänud kolm aastat kestnud e-tugede hindamise projekt ning koroonapandeemia esimene laine. Uue programmi sünd tugines paljuski just nendele kogemustele. Kui varasemas e-tugede hindamise projektis kontrolliti e-tugede vastavust ülikoolis kehtivale e-õppestandardile, siis uues programmis soovisime pakkuda õppejõududele suuremat kaasatust ning võimalust enda ideid ellu viia. Jätkuvalt oluline on ka õppejõudude digipädevuse tõstmine, et tagada õppe läbiviimise säilenõtkus, kui olukord peaks taaskord nõudma e-õppele üleminekut.
Mis on õppedisaini programmi eesmärk?
TalTechi õppedisaini programmi põhieesmärk on e-kursuste kvaliteedi tõstmine. Oleme võtnud endale sihiks viia 200 e-tuge aastaks 2025 e-õppe standardi järgsele edasijõudnu ehk 2. tasemele. Töötame õppejõuga personaalselt, võttes arvesse soove ja mõtteid, mis aastate jooksul kogunenud. Samuti pöörame programmi raames üha rohkem tähelepanu ka kursuste visuaalsele disainile ning kasutajamugavusele. Paralleelselt on sihiks Eesti Hariduse Kvaliteediagentuuri (HAKA) e-kursuse kvaliteedimärk ning miks mitte ka aasta e-kursuse tiitel, mida on võimalik taotleda HAKA kaudu kord aastas.
Mida õppedisaini programm pakub?
Õppedisaini programmi raames saab õppejõud kasutada kõikvõimalike teenuseid, mida haridustehonloogiakeskus igapäevaselt pakub: e-toe taseme parandamine, Moodle´i vahendite tundma õppimine, Moodle’i kursuse värskendamine, interaktiivsuse lisamine ja videote salvestamine.
Töötame selle suunas, et aine Moodle'i kursus poleks pelgalt õppematerjalide hoiustamise koht, vaid materjalide, õpitegevuste ja õpijuhiste süsteemne terviklik kogum, mis toetab õppeprotsessi osalist või täielikku läbiviimist veebis. Programmi läbimise tulemusel eeldatakse, et programmis osaleja arendab oma kursuse semestri jooksul e-toe edasijõudnu ehk 2. tasemele.
Õppedisaini programmis õpitakse tundma Moodle'i erinevaid võimalusi ja vahendeid. Lähtume siin iga kursuse individuaalsusest - katsume leida tehnilised lahendused konkreetse kursuse spetsiifikast ja ülesannete iseärasustest lähtuvalt. Õppedisaini programmi raames tutvutakse erinevate võimalustega, kuidas Moodle'i kursuse välimust muuta. Soovi korral saavad õppejõud kõike ise läbi katsetada ja oma Moodle'i kursusel rakendada.
Kõigil programmis osalejatel on võimalik teha tutvust TalTech stuudioga ning salvestada oma kursuse jaoks videomaterjali. Meie multimeediaspetsialistid aitavad salvestuse ka valmis monteerida.
Õppedisaini programmi käigus töötame muuhulgas Eesti Hariduse Kvaliteediagentuuri korraldatava kvaliteetse e-kursuse kvaliteedimärgi konkursi nõudeid silmas pidades. Kõigil õppedisaini programmi läbinutel on soovi korral võimalus konkursil osaleda. Tänaseks on 32 õppedisaini programmi läbinud kursust saanud e-kursuse kvaliteedimärgi. Konkursil osalemine on loomulikult vabatahtlik.
Selleks, et õppedisaini programmist õppejõud maksimaalselt kasu saaksid, oleme loonud Moodle’isse ka õppedisaini programmi kursuse. Sellel kursusel saavad õppejõud jälgida oma edenemist programmis, kogeda Moodle’it läbi õppija silmade ning tutvuda kaasõppejõudude kursustega. Tagasiside põhjal võime öelda, et programmis osalejate hulgas tekitabki kõige rohkem elevust õpikoja ülesanne, kus erinevate teaduskondade õppejõud näevad üksteise kursuseid.
Millega peaks õppejõud programmis osaledes arvestama?
Õppedisaini programmi läbimine eeldab õppejõult eelkõige ajalist ressurssi ja tahtmist aktiivselt tegeleda oma kursusega. Arvestada tuleks kahe tunniga nädalas, sest nii iganädalased kohtumised õppedisaineriga (umbes üks tund) kui ka kokkulepitud tegevuste ellu viimine (umbes üks tund) oma kursusel võtavad aega. Rõhutame, et põhitöö kursusega teeb ära õppejõud ise. Õppedisainer on abiks erinevate kitsaskohtade leidmisel, lahenduste pakkumisel ja võimaluste tutvustamisel.
Tagasiside programmis osalenutelt on olnud positiivne. Õppejõud on saanud teha oma kursused visuaalselt atraktiivsemaks, loonud õppevideoid, parandanud kursuste struktuuri ja tutvunud põhjalikult Moodle´i võimalustega.
Kuidas saab programmiga liituda?
Igal semestril võtame töösse 25 kursust. Kandideerimise eeldused:
- Õppejõud ei ole varem õppedisaini programmis osalenud - anname eelisjärjekorras võimaluse neile, kes pole veel saanud programmis osaleda. Kandideerima on siiski oodatud ka need, kes on programmi varem läbinud.
- Kursusel ei ole HAKA e-kursuse kvaliteedimärki.
- Kursust arendatakse TalTech Moodle e-õppekeskkonnas.
- Kursus vastab e-toe 1. tasemele (sisuliselt, ei pea omama kinnitust).
Kui soovid oma õppeaine Moodle’i kursust õppedisaini programmi abil arendada, siis kandideeri julgelt!