REISFER projekt käivitati poolteist aastat tagasi. Tegemist on piiriülese algatusega, mille siht on vähendada süsinikuheidet valitud parvlaevaliinidel Eestis, Soomes, Ahvenamaal ja Rootsis. Lahendustena kasutatakse elektrifitseerimist, tehnilisi uuendusi ning operatiivseid muudatusi.
Interreg Kesk-Läänemere programmi kaasrahastatud REISFER-i projekt on jõudnud poole peale ning tulemused ületavad juba esialgseid ootusi. Kui algne eesmärk oli vähendada saarte parvlaevatranspordi CO₂ heitkoguseid 10–20% võrra, siis nüüd liigub projekt sihikindlalt suuremate saavutuste suunas.

M/S Silverö – täiselektriline laev Rootsis
Üheks silmapaistvaimaks saavutuseks on seni Rootsis Blidösundsbolaget’i poolt opereeritava parvlaeva M/S Silverö täielik elektrifitseerimine. Diiselmootorite asendamine elektrilise jõuallikaga tähistab suurt sammu puhtama, vaiksema ja jätkusuutlikuma transpordi suunas. Tänu taastuvenergiale on laeva heitkoguste vähenemine juba praegu suurem kui REISFER-i algsed eesmärgid ette nägid.
Nutikad süsteemid ja reaalajas jälgimine
Kõikides projekti piirkondades on valitud laevadele paigaldatud energiatarbimise jälgimissüsteemid. Need võimaldavad meeskondadel jälgida kütusekulu reaalajas, teha informeeritud otsuseid ja arendada pikaajalisi energiatõhususe strateegiaid.
Käimas on ka mitmed piloottegevused, sh:
- üleminek LED-valgustusele ja energiatõhusatele HVAC-süsteemidele,
- laevakerede hooldus (nt liivaprits ja värvimine) veetakistuse vähendamiseks,
- hübriidlahendused kütusekulu vähendamiseks.
Marsruutide ja ressursside ümbermõtestamine
Lisaks tehnoloogilistele uuendustele analüüsib REISFER ka alternatiivseid viise heitmete vähendamiseks. Ühes uuringus käsitleti näiteks alternatiivset marsruuti Kihnu saarele. Tulemused viitavad võimalikule paremale navigatsiooniohutusele ning väiksemale kütusekulule ja emissioonile, kuigi majanduslik tasuvusaeg on pikk ja keskkonnamõjud võivad olla pöördumatud.
Teadmine ja koostöövõrgustik – muutuse alus
Pikaajaliste muutuste toetamiseks viib REISFER läbi neli uuringut, et kaardistada parvlaevasektori ärikeskkonda, sidusrühmi ja laevaperesid. Esimene uuring on juba andnud ülevaate omandisuhetest, rahastusmudelitest, hankekriteeriumitest ja lepingute kestustest Kesk-Läänemere piirkonnas.
REISFERi moto on „Teadmiste jagamine on REISFERi südames“. Projekti raames on loodud parvlaevaomanike ja -operaatorite võrgustik, korraldatud ühiskohtumisi välisekspertidega ning toimus ka esimene rahvusvaheline konverents. Järgmine saartevahelise parvlaevatranspordi konverents toimub aprillis 2026 Stockholmis.
Projekti tegemistel saab silma peal hoida REISFERi veebis https://centralbaltic.eu/project/reisfer/ ja LinkedIn-is https://www.linkedin.com/showcase/reisfer/
