10. oktoobril toob TalTechi Eesti Mereakadeemia üheks päevaks kokku tudengid, teadlased ja praktikud, et leida kuuele päriselu väljakutsele lahendused jätkusuutlikuma merenduse heaks. Ideede elluviimist toetab 25 miljoni euro suurune riiklik retrofiti meede ja parimatele meeskondadele on välja pandud 10 000-eurone auhinnafond.

MarineHäki keskmes on merendussektori ettevõtete ja riigiasutuste esitatud väljakutsed, mis puudutavad kogu sektori keskkonnajalajälge, mis ulatuvad süsiniku kogumisest ja veealuse müra vähendamisest kuni energiakasutuse optimeerimise ja jäätmete taaskasutuseni. Just nende praktiliste probleemide tõttu on häkatonil eriline fookus. “MarineHäkk eristub teistest häkatonidest sellega, et keskendub ainult merendussektorile ning päriselu väljakutsetele ja nendele loodavatele lahendustele,” ütles Eesti Mereakadeemia projektijuht ja MarineHäki eestvedaja Rasmus Hirtentreu. Tema sõnul lisab üritusele erilisust toimumiskoht, TalTechi Eesti Mereakadeemia mehaanikamaja garaažiformaat, kus praktilises keskkonnas sünnivad ideed ja prototüübid, millel on potentsiaal muuta kogu maailmamere laevandust.
KUUS PRAKTILIST VÄLJAKUTSET
Laeva süvise mõõtmine ja 3D-visualiseerimine
Esitaja: Draft-Line
Eesmärk on muuta laevade lastimine energiasäästlikumaks ja vähendada CO₂ heidet. Selleks arendatakse tehnoloogiat, mis mõõdab laeva süvist täpsemalt ning kuvab tulemuse 3D-s. Väljakutse seisneb metoodika rahvusvahelises valideerimises ja sertifitseerimises, et tehnoloogia jõuaks laiemasse kasutusse.
Nutikas tööriist energiatõhususe hindamiseks
Esitaja: Tallinn Shipyard OÜ
Laevadel kogutakse hulgaliselt andmeid, kuid need ei jõua sageli süsteemselt laevaomanikeni. Seetõttu on vajalik tööriist, mis koondaks andmed süsteemi ja pakuks reaalajas soovitusi energiakasutuse optimeerimiseks ning aitab suunata tulevasi investeeringuid.
Laevapere teadlikkuse ja motivatsiooni tõstmine
Esitaja: TS Shipping
Kui meeskonnal puudub piisav teadlikkus või motivatsioon võivad alatihti tehnilised võimalused jääda kasutamata. Seega oodatakse digitaalseid ja mängulisi lahendusi, mis kasvatavad meeskonna teadlikkust, loovad tunnustussüsteemi ja aitavad vähendada energiatarbimist ning CO₂ heidet.
Veealuse pidevmüra vähendamine
Esitaja: Kliimaministeerium
Laevaliiklus tekitab pidevat müra, mis ohustab mereloomade elukeskkonda ja ökosüsteemide tasakaalu. Väljakutse seisneb innovatiivsete disainilahenduste leidmises, näiteks siis laevakerede või jõuseadmete arenduses, mis vähendaksid müra, aga samal ajal säilitaksid energiatõhususe ja keskkonnasõbralikkuse.
Süsiniku kogumine laeval (carbon capture)
Esitaja: Riigilaevastik
CO₂ on üks peamisi kliimamuutuste põhjustajaid. Kuigi süsiniku kogumise tehnoloogiaid on juba loodud, on väljakutseks leida viisid, kuidas kogutud süsinikku töödelda või taaskasutada, muutes see uueks ressursiks.
Retrofit’i jäätmete jälgimine ja sertifitseerimine
Esitaja: SRC
Laevade ümberehitamine tekitab märkimisväärse hulga jäätmeid, mille käitlus ei ole alati läbipaistev. Vajalik on lahendus, mis looks süsteemi jäätmete jälgimiseks ja sertifitseerimiseks. Tulemuseks oleks rahvusvaheliselt aktsepteeritav rohesertifikaat, mis sobib nii aruandluseks kui ka turundusargumendiks.
ROHKEM KUI LIHTSALT HÄKATON
Osalejatel on võimalus panna end proovile päris probleemide lahendamisel, saada väärt nõu nii kogenud praktikutelt ning luua kontakte merenduse ja innovatsiooni maailmas. See on ka šanss kohtuda tulevaste tööandjatega ja jätta endast hea mulje.

TalTechi uusettevõtluse keskuse juht Rasmus Kalep rõhutab, et häkatonil tekkinud ideede väärtus ei seisne ainult nende elluviimises. “Ma usun, et see, kas ideed ka reaalselt ära tehakse, sõltub nii tiimist, kes selle välja pakkus kui ka partnerist, kes antud väljakutse esitas. Minu jaoks on häkatoni üheks väljundiks ka see, kui avastatakse ideid läbi mõeldes, et miski hoopis ei toimi ning selle saab välistada. Meie üritame omalt poolt seda esimest sammu ja koostööd soojendada, et need, kes päriselt tahavad muutust luua, saaksid seda edukalt teha. Kindlasti aitab kaasa ka auhinnafond, mis annab esmase tõuke prototüüpide arendamisel,” ütles Kalep.
MarineHäki korraldab TalTechi Eesti Mereakadeemia koostöös TalTechi Uusettevõtluse keskusega. Häkatonile on oodatud nii TalTechi kui ka teiste ülikoolide tudengid, samuti noored spetsialistid ja valdkonna praktikud. Üritus toimub eesti keeles ning kestab kokku 12 tundi. Registreerimine on avatud, pane end pardale kirja.