Tehnikaülikooli Didaktika uurimisrühma teadlased viisid Tallinna Reaalkoolis reaal- ja loodusteadusliku hariduse konverentsil läbi töötuba „Minu õpetaja(-i) on robotassistent ehk kaugosalusrobotid hariduse jätkuvuse tagamisel“. Töötoas said õpetajad teada, kuidas säästa robotassistendi abil oma väärtuslikku aega ja rikastada õppeprotsessi.

IT kolledži teadlased tutvustasid poolautonoomse robotassistent TEMI kasutamist õppetöös, uurisid, mis mõtteid uudse tehnoloogia toomine kooli ja klassiruumi õpetajates tekitab ning arutlesid traditsioonilise õpikäsituse eeliste ja uute tehnoloogiliste suundumuste üle. Töötoas said õpetajad järele proovida äppi, mis suhtles nendega eesti keeles ChatGPT abil. Lisaks suhtlusele oskab robotassistent kaardistada ruumi ning kasutada talle ette antud erinevaid liikumistrajektoore. Seega saab robotit kasutada ka majajuhina, kes saadab inimese õige ruumi juurde või aitab väliskülalistega suhelda.
„Robotassistent ei ole mõeldud õpetajate asendamiseks, vaid pigem nende toetamiseks ja õppekogemuse rikastamiseks,“ selgitas IT kolledži doktorant-nooremteadur Kristel Marmor, lisades, et tehnoloogia on kui täiendav ressurss traditsioonilise õppeprotsessi kõrval. „Sellest põhimõttest lähtudes arutlesime teemal, kuidas TEMI võiks õpetajale rohkem aega anda – näiteks saab õpetaja oma õppeaine teoreetilise osa sisse lugeda, lisada videod ja joonised ning TEMi kannab selle siis tunnis ette. Samal ajal saab õpetaja täita ülesandeid, millega ta muidu peaks tegelema peale tunde – hinnete kandmine e-kooli vms.“
Kuigi TEMI toimib ennekõike iseseisvalt, saab seda kasutada ka kaugosalusrobotina. See tähendab, et inimene saab ise mujal olles robotisse sisse helistades enesele robotkeha koos nägemise, kuulmise, rääkimise ja liikumise võimekusega. Selleks, et töötoa osalejad saaksid reaalselt suhelda inimesega, kes on ruumis roboti vahendusel, osales üks teadlane töötoas läbi TEMI.
„Liigume uudsema ja mitmekülgsema õpikogemuse suunas ning soovisime töötoaga avardada õpetajate arusaama sellest, milliseks võib kujuneda õppimine tulevikus,“ selgitas TalTechi doktorant-nooremteadur Aleksei Talisainen. „Töötoa lõpus viisime läbi küsitluse, et teada saada, kas õpetajad kasutaksid robotit oma tunnis. Need õpetajad, kes töötoas TEMIga esmase tutvuse tegid, olid tema suhtes hästi meelestatud. See julgustab ka meid sel teemal tööd jätkama, et pakkuda kaugosalusroboteid ühe võimaliku uudse lahendusena õppetöötõhustamiseks.“
Töötuba viisid läbi IT Kolledži didaktika teadusrühma liikmed Janika Leoste, Kristel Marmor, Aleksei Talisainen ja praktikant Leo Benjamin Leoste. Vt ka https://cm.taltech.ee/
Tule TEMiga suhtlema 29. septembril IT majja Teadlaste Ööle!