Tallinna Tehnikaülikool

Alates 01.05.21 alustas TalTech Eesti Mereakadeemias tööd mereveonduse tenuuriprofessor Dr Ulla Pirita Tapaninen. Tema tugevusteks on pikaajaline töökogemus ja koostöö mereveonduses tegelevate ettevõtete ja avaliku sektoriga nii Läänemere regioonis kui ka laiemalt Euroopas. Osavalt on ta suutnud oma kontakte ja koostööd kasutada projektide algatamiseks, rahastuse hankimiseks ja oma uurimisgrupi arendamiseks. Et lähemalt tuttavaks saada, esitasime talle mõned küsimused.

Dr Ulla Tapaninen

Palun tutvusta ennast.

Vanemate pandud nimi võis mõjutada mu eluteed. Nimelt sain oma eesnime esimese poole Helsingist Ullanlinna linnaosast, kus elasin 1970ndate alguses oma elu esimesed aastad. Minu teine eesnimi, Pirita, pärineb Tallinna linnaosast, kus vanemad olid käinud enne minu sündi. Ullanlinnas olid meri ja sadamad lähedal. Lapsena õppisin pühapäeviti tühjana seisnud Lõuna-Sadama kai ääres rattaga sõitma, kuid Pirita randu külastasin alles 1980. aastate alguses.
Olen oma karjääri teinud merendus- ja laevandusettevõtetes, ülikoolides ja avalikus sektoris. Olen teinud eestlastega koostööd alates 2007. aastast, töötades näiteks sadamaliikluse voogude ja Tallinna – Helsingi tunneli analüüside kallal. Samal ajal olen Tallinna ja Eestiga järjest rohkem tuttavaks saanud, kuigi ma (veel) keelt ei valda.

Milliseid varasema tööelu kogemusi ja teadmisi ülikooli tood?
 
Olen kirglik merendus- ja transpordiekspert. Alates 1990. aastate keskpaigast olen olnud keskkonna ja alates 2010. aastast merenduse ja transpordi digirevolutsiooni valdkonnas; viimasel ajal ühtlasi nii sadamalinna suhetes kui ka linna veetranspordi alal. Minu kogemused ja kohustused merenduses on multidistsiplinaarsed nii akadeemilises, äri- kui ka ühiskondlikus valdkonnas.
Olen töötanud Finnlines'is teadus- ja arendusjuhi ning keskkonnajuhina; ESL Shipping Oy juhatuse liige; professor ja dotsent Turu Ülikooli merendusuuringute keskuses. Olen aktiivne merendus- ja logistikakogukonnas (sihtasutused, auhinnakomiteed, rahastamisprogrammide ja riiklike strateegiate järelevalverühmad, loengud, blogid ja erialased artiklid). 

Mida tahad oma uuel töökohal korda saata?

Minu nägemus meretranspordi professuurist on tugeva ja pädeva rahvusvaheliselt tunnustatud uurimisrühma loomine ja juhtimine. Uurimisrühma tugevus peitub sidemeis Läänemere mereäriga, eriti Eestis ja Soomes, ning põhimõtteline arusaam maailma meretranspordi liikuma panevatest jõududest. Arvesse võetakse kõiki merelogistika ja -transpordi aspekte: laevandusettevõtete ökonoomika, kaubavood, sadamate toimingud, finantsküsimused, keskkond ja ohutus jne.
Praegu kõige huvipakkuvamad teemad on laevanduse ülemaailmsete keskkonnaalaste eeskirjade karmistamise mõju, Covid-19 pandeemia taastumine sõiduautode parvlaevaäris ning laevanduse ja sadamate digitaliseerimine.

Üks üllatus, mis uuel töökohal on olnud.

Mul on rõõm näha, kui palju “vanu sõpru” olen TalTechist ja EMERA-st juba leidnud. Külastasin 2018. aastal TalTechi oponendina Ralf-Martin Soe väitekirja jaoks, kuid esimene visiit EMERAsse toimus juba 2007. aastal, kui kohtusin näiteks Tõnis Hundiga.


Dr Ulla Tapaninen kirjutab merendusvaldkonna blogi  ullatapaninen.net, samuti võib lugeda tema mereveonduse raamatut: Maritime Transport.
Lisaks on ta aktiivne twitteris @utapaninen ja LinkedI’nis.

Laeb infot...