Taavi Tamm õpib TalTech Eesti Mereakadeemias laevajuhtimist. Taavi emapoolsed juured pärinevad Hiiumaalt, kus tema vaarvanaisa tegi tegusid purjekate peal ning laevaehituses. Taavi ise on suurema osa elust viibinud mandril, kuid hiidlase veri on teda alati mere poole kiskunud. Õpingute kõrvalt osaleb Taavi jõudsalt ka tudengielus: ta on olnud ülikooli esinduskogu eesistuja, üliõpilasesinduse liige, Mereakadeemia üliõpilaskogu haridusjuht ning korraldanud kõikidele Eesti kõrgkoolidele suunatud mälumängu Unimemory. Tudengielu arendamisse lähebki enamik Taavi Tamme vabast ajast ning sel aastal kulmineerus tehtud töö TalTechi aasta tudengi tiitliga.
Kuidas jõudsid laevajuhtimise eriala juurde?
Põhikoolis ja gümnaasiumis pakkusid mulle huvi eelkõige humanitaarained, eriti ajalugu ja ühiskonnaõpetus, ning seetõttu oli pilk suunatud õigusteaduse suunas, kaalusin ka füsioterapeudi või arsti elukutset. Gümnaasiumi viimasel talvel nägin aga televiisoris TalTech Eesti Mereakadeemia reklaami, kus üks tudeng simulaatoris tormisel merel laeva juhtis. Otsus sündis hetkega, armusin laevajuhtimise erialasse esimesest silmapilgust.
Tore on tõdeda, et sel momendil lahvatanud leek pole siiani kustunud, vaid iga aastaga eredamaks läinud. Uurisin Mereakadeemia erialavalikuid ning tõdesin, et laevajuhtimise erialal on tegemist igati praktiliste ja huvitavalt üles ehitatud õppeainetega. Üllatuseks oli, kui suur ja paljude karjäärivõimalustega on merendussektor.
Mis on olnud kõige põnevam kogemus sel erialal õppides?
Iga õppeaine on tagantjärgi mõeldes äärmiselt vajalik ning huvitav, kõige eredamalt jäävadki meelde tunnid meie suurepärases simulaatoris, kus sai seda päris mere asja teha. Kõige huvitavamaks kogemuseks pean Arktika ekspeditsioonist osa saamist Admiral Bellingshauseni pardal, kus mul õnnestus kuu aja jooksul kogeda tõelist mereromantikat, millest ma unistanud olin – sel merereisil oleks võinud aja seisma panna ning jäädagi päikseloojangu ning vaalade saatel seilama.
Hetkel viibin oma praktika-aastal, kus pean viibima enne viiendat ehk viimast ülikooliaastat 360 päeva merel ning omandama võimalikult palju kogemusi, et olla tulevikus teadlik ning usaldusväärne laevajuht. Olen eesmärgiks võtnud läbi käia võimalikult palju erinevaid laevatüüpe ning saada juhtimiskogemust võimalikult paljude erinevate meeskondade ning inimestega. Siiani on mul võimalus olnud seilata erinevatel maailmameredel, olen olnud nii kaubalaeval, reisilaeval kui ka purjekal.
Mereromantikuna tõmbab mind mere juures vabadus ning samas ka piiritletus. Mul on võimalus näha kirjeldamatult kauneid kohti igas maailmanurgas, kuid samal ajal olla osa laevaperest, kes töötavad igapäevaselt selle nimel, et kõik oleks ohutu ning sujuks ladusalt.
Kumba usaldad rohkem: isejuhtivat või inimese juhitavat laeva?
Kuigi tehnoloogia areneb uskumatu kiirusega, võibolla isegi liiga suure kiirusega ning selle vastu võidelda on raske, siis usaldan siiski inimeste juhitud laeva rohkem. Meri on äärmiselt ettearvamatu ning teatud olukordade lahendamiseks on vaja kuulata südamehäält ning sisemist intuitsiooni, mida seilavale rauast alusele on pea võimatu sisse programmeerida.
Miks soovitad laevajuhtimist õppima tulla?
Mina nägin laevajuhtimises suurt tulevikuperspektiivi ning tundsin, et see on väga vaheldusrikas ja äärmiselt huvitav töö, kus iga päev on ainulaadne. Laevajuhtimises lõimuvad juhtimisoskus (nii inimeste kui ka laeva) ja loodusteadused ning erinevad keeled, rahvused ja kultuurid. Kokkuvõtlikult võib öelda, et laevajuht peab olema multifunktsionaalsete oskustega ja lahendama igapäevaselt erinevaid olukordi, säilitades seejuures pingelistel hetkedel kaine meele.
Tüürimeeste järele on tööturul suur nõudlus ja laevajuhtimise eriala annab võimaluse nii kooli ajal kui ka tulevikus töötada ükskõik millises maailma nurgas, ükskõik millistel laevatüüpidel.
Lisaks meeldib mulle merenduse juures see, et karjääriredelil on võimalik järjepidevalt tõusta kuni kapteni auastmeni ja see reaalne siht on iga päev silme ees.
Mis Sinust tulevikus saab?
Mereakadeemias alustades kujutasin oma tulevikku ja ametit ette mereromantikule kohaselt. Arvasin, et eesootav elu on suur seiklus, kus hommikuti äratavad mind merepinnal sillerdavad päikesekiired ja uinun loojuva päikese saatel ja elu rikastavad tormid, kauged maad, sadamad ja imelised juhtumised.
Täna olen oluliselt pragmaatilisem. Olen aru saanud, et aeg on raha ning sadamas seismise ajad on läinud lühikeseks ja meeskonnad väikeseks. Suvepraktikal, kus sain veelgi kinnitust õigesti valitud eriala osas, ütles vanemtüürimees: „Meri, see pole enam ammu romantika, meri, see on orjatöö.“ Nõus ma selle ütlemisega ei ole. Minu jaoks on meri siiski eelkõige romantika. Kui ma oleksin saanud sündida purjelaevade ajastul, mil meremehi kimbutasid küll muud probleemid, oleks vast hingelist rahu lihtsam leida olnud.
Oma tulevikku kujutlen ikkagi laeva juhtides ja kaugemas tulevikus õppejõuna. Kindlasti areneb tehnoloogia pidevalt ja juba hakkavad ilmuma autonoomsed laevad. Seda enam peab tänapäevane laevajuht olema mitmekülgne ning ennast pidevalt harima ja täiendama. Ootan juba pingsalt uut praktikavõimalust, sest mere kutse on tugev.
Üks lõbus tõik, mida sa enne sel erialal õppimist ei teadnud.
Laev on nagu linn, kus kõik on pisidetailideni välja arvestatud ning selles olevad inimesed töötavad pideva arengu ja koostoimimise nimel. Linnapeaks on kapten ning pootsman linna serif, kes hoiab kõigel silma peal.
Kuula ka TalTechi podcasti, kus Taavi räägib oma kogemusest Bellinghauseni pardal olemisest.
Üle 70% maakera pindalast moodustab vesi ning maailma meredel sõidab üle 110 000 laeva. Kas teadsid, et maailma suurim konteinerilaev on kiilust masti tipuni sama kõrge kui Viru hotell? Kui oled unistanud vastutusrikkast juhiametist kauba- või reisilaeval, rahvusvahelisest töökeskkonnast ja reisimisest ümber maailma, siis laevajuhi eriala on sinu jaoks. Tutvu laevajuhtimise õppekavaga: taltech.ee/laevajuhtimine