Tallinna Tehnikaülikool

Seekordses TalTech Taskus saates on külas Tallinna Tehnikaülikooli rektor, professor Tiit Land, kes on võtnud oma südameasjaks muuta ühiskonnas matemaatikaga seotud hoiakuid ja nügida haridussüsteemis muutusi, mille tulemusena kaoks matemaatika eristamine kitsaks ja laiaks, matemaatika õpetamine muutuks elulisemaks ning suureneks nende noorte hulk, kel oleks võimalus jätkata  oma haridusteed majanduse seisukohast väga olulistes valdkondades, nagu inseneeria ja infotehnoloogia.

Tiit Landiga vestleb ajakirjanik ja saatejuht Urmas Vaino.

TalTech Taskus

Saatest kuuleb, milline on Eesti laste ja noorte seis matemaatika teadmistega ja miks peaks üldse matemaatikat õppima. 

Miks on oluline matemaatikaga sina peale saada juba põhikoolis, enne veel kui gümnaasiumisse jõutakse? Mida see täna annab? Kuidas meie matemaatika õppimist muuta?

Tänases maailmas, kus me elame, ei saa ilma matemaatika alaste teadmisteta enam keegi hakkama ei saa. Lisaks infotehnoloogiale, majandusele, inseneeriale ja loodusteadustele on matemaatikat vaja ka humanitaaridel. Meeletu infotehnoloogia areng tähendab ka pidevat vajadust andmetega töötada ja ka see vajab matemaatika teadmisi. Võime matemaatikat vaadata on nagu keelt, mille õppimine peab olema huvitav. Et see ei oleks kuiv on vaja see teha näidetega elulisemaks.

Muret tekitavad eriti põhikooli õpilaste matemaatikaeksami tulemused. Sel aastal ei ületanud ligi veerand põhikooli lõpetajatest matemaatika eksami lävendit ehk 50 punkti. See tähendab, et kõigist põhikooli lõpetajatest saavad gümnaasiumis oma õpinguid jätkata 75%.

Miks me oleme sellesse olukorda jõudnud, kus veerand põhikooli lõpetajatest ei saa üle lävendi? Mida me põhikooli süsteemis teeme valesti või jätame tegemata? Kuidas seda parandada?

Oluline on uurida ja mõista, kus on tegelikult probleemid - kas selles, kuidas õpetame või kes õpetavad, kas neil on piisavalt matemaatika õpetamise oskusi? Probleemide ring on väga laia ja kindasti ei taha ma õpetajate suunal näpuga näidata. Probleem on matemaatika õpetamise süsteemis. Peame uurima, miks ja millal huvi matemaatika vastu kaob.

Gümnaasiumis kitsast või laia matemaatikat valides teevad noored otsuse, mille tagajärgi nad täna tegelikult näha ja hinnata ei oska. Näiteks, kas nad saavad jätkata oma õpinguid TalTechis, kuna välja arvatud rakenduskõrghariduse õppekavade puhul, on lai matemaatika meile sisseastumise eeltingimuseks.

Kitsast ja laia matemaatikat õppima asudes noor tegelikult veel ei tea, mida ta edasi soovib õppida. Me ei ole naiivsed, et kõik teavad - TalTechis õppimiseks on vaja laia matemaatikat. Kindlasti peame ka ise seda sõnumit koolides veel rohkem levitama - see võib tulla päris paljudele üllatusena. Enamus noori ei teadvusta ega mõtle nii palju ette.

Valikud on head, aga kitsa ja laia matemaatika valik on ebaõnnestunud. Valik peaks olema mujal. Täna on lihtne valida kitsast, see on justkui lihtsam versioon, aga me lükkame edasi teadmise, et mis pärast saab. Tegelikult tuleb see tõdemus, mida see valik tegelikult tähendab ja endaga kaasa toob palju hiljem. Vahest liiga hilja.

On võimalik ka nii, et gümnaasiumis on põhikursus üks ja see sama, ei ole kitsast ja laia, on lihtsalt matemaatika, aga kes soovib rohkem õppida, sellel on võimalik õppida läbi valikainete. Matemaatikaga seotud valikaineid on 14, see on reguleeritud riiklikus õppekavas.

Miks on kitsa ja laia matemaatika valik ebaõnnestunud?

Vaadates kitsa matemaatika tulemusi, just keskmisi, siis sel aastal oli see 39,2, eelmisel aastal 32. Ma arvan, et seda valikut ei tehta nii, et valin kitsa ja hea tulemuse, vaid minnakse kergema vastupanu teed ja vaadatakse, et mis saab. Sellega ei ole aga hiljem midagi peale hakata. See on pigem loobumise strateegia. Kui kitsa matemaatika tulemus oleks laiast parem, siis saaksime öelda, et noored saavad oma võimete kohasel tasemel õpitu raames hea tulemuse. Aga see ei ole nii.

Kui räägime matemaatikast, nagu keelest, siis võiks küsida, et miks me siis ei tee eesti keele eksamite puhul kergemaid ja raskemaid variante? Matemaatika puhul on see võimalus antud ja tulemusi vaadates, siis tulemus on halb.

Kuidas praeguste reeglite järgi ennast mänguväljal aidata? Et kehv kohemus põhikooli ajast saaks gümnaasiumi ajal üle joonistatud, et saaks lõputunnistusele need tulemused, mida tahame?

Kuiv õpetamine ei tööta, ülikoolid peavad minema appi, ja lähemegi, et õpetada matemaatikat elulisemalt ja näitama, kus seda on vaja ja miks. TalTechil on palju partnerkoole ja me pakume väga palju valikaineid, aga me ei jõua ka igasse kooli. Me ei leiuta sellega jalgratast - ka paljudes teistes riikides on näha, et kui insenerid tulevad matemaatikat õpetama, siis see töötab - õpilased näevad, kus seda vaja on ja see on neile palju huvitavam. Me levitame seda sõnumit, et see on oluline ja toetame õpetajaid.

Vaata podcasti siit

Kuula podcasti Spotifyst ja SoundCloudist