Tallinna Tehnikaülikool

Mis on need pädevused, mis peavad olema igal TalTechi lõpetajal; mis on see pakett, ilma milleta ükski inimene tehnikaülikooli ei lõpeta, mille järgi tipikaid tööturul tuntakse ja valitakse? Seda on arutatud seminaridel ühes üliõpilaste, prorektorite, dekaanide ja õppeprodekaanidega ning õpperaja kaasprofessorite ja programmijuhtidega.

tulevikupädevused

Tulevikukindlad pädevused (ingl k future-proof skills) on oskused, teadmised ja hoiakud, mis aitavad edukalt hakkama saada kiiresti muutuvas maailmas täna ja tulevikus.

Need võivad olla nii erialased kui ka üldised pädevused. Tulevikukindlad pädevused ei teki ise, neid tuleb arendada süsteemselt lõimides erinevaid valdkondi või tegevusi. Näiteks probleemilahendusoskust, koostööd, kriitilist mõtlemist, ettevõtlikkust ja loovuse arengut saab toetada õppimisega, kui erinevate erialade tudengid lahendavad meeskonnas ühiskonna probleeme.

Oleme tänaseks kokku leppinud, et tulevikukindlate erialapädevuste omandamist toetavad üldised pädevused nagu ettevõtlikkus, digioskused, matemaatika ja füüsika, kestliku arengu ja elu oskused, näiteks õpioskused, meeskonnatöö jt.

Järgnevatel kuudel töötavad teaduskondade kokku pandud töörühmad välja nende üldpädevuste kirjeldused ja õpitulemused, milleni iga TalTechi lõpetaja peab jõudma. Need on lubadused nii õppijatele kui ka tööandjatele. Töörühmi hakkavad vedama Sirje Ustav (ettevõtlikkus), Kristjan Rebane (digioskused), Alar Leibak (matemaatika ja füüsika), Tiia Plamus (kestlik areng) ja Kärt Kase (elu oskused). Töörühmad tutvustavad oma töö tulemusi märtsis 2024. Edasi vajavad meie õppekavad analüüsimist, kuidas neid pädevusi praegu arendatakse ja kuidas neid võiks tulevikus arendada.

Tulevikukindlate pädevustega õppe arendamist toetavad ka sellel sügisel avanenud ELi rahastusmeetmed, nagu “Roheoskused ettevõtete rohepöörde toetamiseks”, “Oskuste reform ettevõtete digipöördeks”, ning rahvusvaheline EuroTeQ projekt, kus Euroopa tipp-tehnikaülikoolidega koostöös loome uusi õppimisvõimalusi üliõpilastele, õppejõududele ja tugitöötajatele.

Karoliina Rebane, üliõpilasesinduse juhatuse liige: “Õppekava võib sisaldada kõiki erialaseid teadmisi ja oskusi, mida hetkel tööturul vaja läheb, kuid sellest ei piisa. Me ei räägi enam vaid silmaringi laiendamisest, vaid selgest vajadusest ühiskonna muutustega kaasas käia, et elus toime tulla. Rohepädevustel elukeskkonna jätkusuutlikkuse tagamiseks ning eneseregulatsiooni ja vaimse tervise oskustel on siin keskne roll.”

Inseneriteaduskonna õppeprodekaan Ivar Annus: “Mulle tundub, et ajastusega oleme täppi pannud, kuna värskelt on oma tulevikupädevuste mudelid välja pakkunud näiteks CDIO, The International Engineering Alliance ja EuroTeQi konsortsium. Leian, et ülikooli sees on vajalik uuesti läbi mõelda, millised on need Tehnikaülikoolile omased üldpädevused, mille poolest meie lõpetajad tööturul eristuvad. Pean oluliseks, et lisaks tänasele mudelile, kus kõikidele tudengitele pakutakse häid baasteadmisi ettevõtluses või IT-s, saaks iga Tehnikaülikooli lõpetaja ka insenerile omased baasteadmised, hoiakud ja pädevused, mis ainult tõstaks spetsialistide väärtust tööturul".