Tallinna Tehnikaülikool

Elektroenergeetika ja mehhatroonika instituudi üliõpilased sööstavad võistlustulle ning võtavad mõõtu parimate tudengitega Euroopast, et kirjutada kõige tõhusam algoritm tuleviku isejuhtivale sõidukile.

iseauto tudeng

 Meeskonna liige Celia Ramos Lopez-Contreras sõidukit testimas. 

1:10 skaalas autod sõidavad mini-linnakus iseseisvalt kindlatesse punktidesse, järgivad liiklusmärke, foore ning teekattemärgistust, peatuvad, kui teele astub jalakäija. Kõige selle juures on tudengitele võistluse põnevaimaks osaks auto algoritmide väljatöötamine – optimaalseim lahendus on kokkuvõttes ka kõige „targem“.

Bosch Future Mobility võistlust (BFMC) korraldab tehnoloogiakontsern Bosch Rumeenia. Rahvusvahelisel tehnilisel võistlusel arendatakse algoritme 1:10 skaalas autodele, mudel pannakse autonoomselt täitma etteantud ülesandeid.

Eesti üliõpilased võtavad alates suursündmusest osa kolmandat korda ning on täis otsustavust pääseda finaali. Sellel hooajal kuuluvad kvalifitseerituks osutunud meeskonda Diana Belolipetskaja, Celia Ramos Lopez-Contreras, Vladimir Volotšajev, Daniil Dudenkov, Vladimir Šulžik.

„Oleme esitanud mitmeid projektiaruandeid ja nüüdseks on teada, et oleme välja valitud ning ees ootab sõit Rumeeniasse Bosch Engineering Centre Clujsse, kus saame näidata, kui hästi meie auto sõidab,“ räägib võistlusel osalev tudeng ja meeskonna juht Diana Belolipetskaja.  

„Tänavu ehitatud auto on särav näide edukast mehhatroonikaprojektist,“ lisab Daniil Valme, kes on Tallinna Tehnikaülikooli mehhatroonika ja elektroenergeetika instituudis tiimide mentor. „Tudengitel ei olnud automaatsete sõidukite ehitamisega eelnevat kogemust, ent nad kasutasid teadmisi, mida olid erinevates ainetes õppinud ja said hästi hakkama. Tudengid õpivad rakendama ning kohandama AI-algoritme vastavalt konkreetsetele ülesannetele. See on tänapäeval oluline oskus.“

Vaatamata sellele, et tudengite jaoks oli tegu üsna ajamahuka väljakutsega, oli ülesanne sedavõrd põnev, et koguneti ka õppetööst vabal ajal ja leiti lahendused.

„Nii saavadki esmapilgul keerulised ülesanded valmis – väljakutse jaotatakse osadeks ning seatakse endale vahetähtajad. Kasvõi objektide tuvastamine on tegelikult tavaline koodi kirjutamine, kus mängus matemaatilised oskused, ent põhieeldus on, et inimene on valmis järjepidevalt panustama aega ja tähelepanu,“ usub Valme. Objektituvastus on tänapäevases maailmas väga oluline ja universaalne valdkond, olgu tegu liiklusmärgi, tootmisliini objekti või autonumbriga. Kui tudeng teab, kuidas kindel kontrollmeetod toimib ja oskab teadmisi väiksel autol rakendada, on suur tõenäosus, et oskab õpitut tulevikus ka mujal ellu viia. Niisugune praktiline probleemide lahendamine on inseneridele oluline oskus.“

Seega kulub kogemus Valme kinnitusel hiljem marjaks ära, sest annab võimaluse õppida ja õpitut praktikasse rakendada. „Mehhatroonikat õppides tekib noorel süstemaatiline arusaam inseneeriast tervikuna, sest õpe ühendab endas elektrotehnika, mehaanika, elektroonika ning IT. Toodete loomisel on vaja programmeerimisoskuseid, olgu tegu robotkulleri või tootmisliiniga,“ tutvustab Daniil Valme.  „Mehhatroonika on leiutajate eriala, sest eesmärk on luua uusi tooteid. Et olla edukas, peab olema pädev ka detailides, tulema mugavustsoonist välja ja mõistma iga detaili. Kui mehhatroonika oleks Minecraft, siis võtaksime hunnikust erinevaid klotse, et ehitada midagi uut. Seejuures peame iga üksikdetaili mõistma, muidu kukub ehitis kokku. Kui oleme detailid läbi mõeldud, hakkavad aga ka keerulised lahendused tööle.“

Tsitaat:

Võistluseks valmistudes selgub, kuidas mustkunst töötab. Et platvorm tööle hakkaks, peab tudeng mõistma selle komponente ning seda, kuidas need töötavad.  

Daniil Valme

Elektroenergeetika ja mehhatroonika instituut

Hea teada:

  • Bosch Future Mobility võistlust (BFMC) korraldab rahvusvaheline tehnoloogiakontsern Bosch. Bosch tegeleb autonoomsete sõidukite ja nende rakendusega, ettevõte teeb koostööd autotööstusettevõtete esindajatega, töötab järelkasvuga, et leida uusi spetsialiste.
  • Rahvusvahelisel tehnilisel võistlusel arendatakse algoritme 1:10 skaalas autodele, mudel pannakse autonoomselt täitma etteantud ülesandeid. Mudelitele loodud süsteemid sarnanevad autode abijuhtimissüsteemidega, seega on võistlus koht, kus kogutakse ideid nende süsteemide täiendamiseks.
  • Algoritmid põhinevad tehisnägemisel ja süsteemide iseõppel, mida saab edukalt kasutada nii nutikas transpordis kui mujal tööstuses: näiteks kvaliteedikontrollis või protsesside automatiseerimisel. Muu hulgas saab ummikuid ja liiklusvoogu tuvastavate valgusfooridega suurendada ristmikute läbilaskevõimet. 
  • Insenerprobleemi lahendamiseks saatsid osalejad iga kuu korraldajatele tehnilise aruande, lisades multimeediafailid tiimi edusammudest. Eelvoorust edasi saanud meeskonnad kohtuvad maikuu keskel finaalvõistlusel, kus selgub 7000-eurose  peaauhinna saaja.
  • Võistlus annab tudengitele võimaluse oma teadmisi ja oskusi praktikas rakendada. Uus linnakeskkond sünnib tänapäeval tehniliste ning IT-oskuste sünergias. BFMC on õige koht õppida läbi tegevuse rakendama tehnoloogiaid, mida tuleviku targad süsteemid kasutama peaks.
  • Alates sügissemestrist saab iga huviline õppida rohkem nutikate mobiilsete platvormide projekteerimise ning programmerimise kohta uues vabaõppe aines "Kaasaegne transport“ EEX5030 (3 EAP). Õppetöösse kaasatake eelmise aasta võistluse osalejaid, et noored saaksid värskeid mõtteid jagada.

Laeb infot...