Tallinna Tehnikaülikool

Helsingis toimunud MIMIR Deep Dive võistlusel saavutas esikoha Soome tudengitiim Pesue, kes töötas välja kommertsialiseerimisidee TalTechi uurimisrühma VIDRIK-projektile. Lahendus võimaldab reaalajas jälgida prügikastide täituvust ja keskkonnaparameetreid, vähendades tühisõite ja ületäitumisi. 

„Hakkasime arendusprojektiga tegelema 2022. aasta kevadel. Silma jäi, et avalikus ruumis olevad prügikonteinerid ajasid tihti üle ja vaatepilt ei olnud kõige ilusam. Samuti olime märganud, et sageli tühjendatakse prügikonteinereid siis, kui need on praktiliselt tühjad. Sealt hakkas mõte liikuma, et tegelikult saaks tänapäevase tehnoloogia ja tehisintellekti abil reaalajas jälgida konteinerite täituvust ning vältida tühisõite ja ületäitumist.” selgitas TalTechi uurimisrühma juht Heiko Põdersalu.

VIDRIK-projekti arendamist toetas Keskkonnainvesteeringute Keskus (KIK). Lahendust on testitud Kohtla-Järve lasteaedades ja ettevõtetes, mis on kinnitanud selle usaldusväärsust aastaringselt. “Mitu ettevõtet on näidanud huvi lahenduse testimiseks nende tegevuses. Paraku on suurte jäätmekäitlusettevõtete huvi seni olnud leige, kuna jäätmevedu toimub pikaajaliste lepingute ja graafikute alusel ning hetkel puudub neil vajadus neid muuta,” lisab Põdersalu. 

Soome tudengid mõtlesid kastist välja 

Põdersalu koostas konkursi väljakutse ja toetas tudengeid mentorina. Kui esialgu keskendus VIDRIK andurite arendamisele, siis Pesue meeskond pakkus välja tervikteenuse: konteinerid koos andurite, tarkvara ja jäätmeveoteenusega.  

Kuigi konkurendid olid tugevad, mitmel olid olemas ka suured arendusrahastused, tõusis see idee enda lihtsuse ja selgusega esile. TalTechi uurimisrühma saavutuse muudab eriti märkimisväärseks see, et võistlusel osalevad sageli Soome teadusgrupid, kelle projektid on juba saanud kuni 400 000 eurot arendustoetust Business Finlandilt.  

VIDRIK jätkab lahenduse testimist reaalsetes töötingimustes ning otsib võimalusi kommertsialiseerimiseks. Deep Dive aitas neil näha suuremat pilti: see ei olnud lihtsalt tehniline arendus, vaid ka äriline mõtestamine. 

Tudengitiim Pesue / autor: erakogu
Tudengitiim Pesue / autor: erakogu 

Ka Eesti tudengid ei jäänud kõrvale – TalTechi meeskond jõudis võistluse finaali

Kuigi võit seekord koju ei tulnud, näevad tudengid kogemust väärtuslikuna. Nende projekt Audission keskendus masinõppe mudelile, mis suudab prognoosida videoreklaamide tulemuslikkust enne nende avaldamist, aidates reklaamide tõhusust märgatavalt suurendada.

„Suurim väljakutse oli ajasurve – 24 tunniga ideesse süveneda ja samal ajal eristuda teistest tugevate lahendustega tiimidest ei olnud lihtne,“ meenutab TalTechi tudengitiimi liige Rasmus Kalep. Kuna projekt oli juba suhteliselt küps, keskendus meeskond sellele, kuidas ideed turule viia ning millist sihtrühma kõige paremini kõnetada. Nad täiendasid kontseptsiooni müügisõnumite, visuaalide ja funktsionaalsuse osas, tuues mängu näiteks meeskonnatöö ja preemiate teenimise. 

TalTechi tudengitiim / autor: erakogu
TalTechi tudengitiim / autor: erakogu 

„See oli suurepärane kogemus, kus tudengid ja teadus kohtusid, tuues kaasa reaalseid tulemusi, mis aitavad teadustööd kommertsialiseerida,“ ütles Rasmus. Kuigi žürii tagasiside jäi napiks, tehti tihedat koostööd uurimisrühma juhendaja Geoffiga, kes tudengite tööd tunnustas.

Mis on MIMIR Deep Dive?

MIMIR Deep Dive on rahvusvaheline programm, mis aitab teadusarendusprojektidel jõuda turule. Tänavu osales 16 uurimisrühma peamiselt Soomest, aga ka Eestist ning isegi Singapurist. Iga projekti kallal töötasid tudengitiimid, kelle ülesanne oli 24 tunniga koostada toimiv ärimudel.  

Parimad ideed pääsesid 21. mail Helsingis toimunud finaali, kus hinnati toote ja turu sobivust, rahastusvõimalusi ning meeskonna tugevust.

MIMIR Deep Dive näitas, kui suur potentsiaal peitub üliõpilaste ja teadlaste koostöös, kui sellele antakse struktuur ja eesmärk. TalTechi uurimisrühma ja Eesti tudengite osalemine tõi rahvusvahelisele areenile nutikad lahendused ja tugevad ideed, millel on potentsiaali ka tegelikkuses rakenduda. Huvi formaadi vastu on üha kasvamas ning kõne all on võimalus tuua Deep Dive’i-sarnane koostöömudel tulevikus ka Eestisse.