Tallinna Tehnikaülikool

Eesti, Soome ja Tuneesia teadlased arendasid välja uue teekonnaplaneerimise meetodi, mis aitab autonoomsetel laevadel teha korraga nii ohutumaid kui ka kütusesäästlikumaid meresõiduotsuseid.

Laev
Rahvusvahelise teadlasterühma uus lahendus aitab autonoomsetel laevadel kavandada oma teekonda ohutumalt ja kütusesäästlikumalt. Pilt on illustratiivne. Foto: Getty/Unsplash

Enamik maailma kaubast liigub mööda merd, mistõttu kasvab iga aastaga surve muuta kogu merendusvaldkond turvalisemaks, energiasäästlikumaks ja keskkonnahoidlikumaks. Autonoomsete laevade areng on jõudnud piisavalt kaugele, et teooriast on saamas praktika. Ometi on jäänud lahendamata üks kaalukas küsimus: kuidas panna masin mõtlema merel samamoodi nagu kogenud kapten?

Laevandus põhineb rahvusvahelistel kokkupõrgete vältimise reeglitel ehk COLREG-del – raamistikul, mis määrab, kes annab teed, millal manööverdada ja kuidas hinnata kokkupõrkeohtu. Inimlaevnik loeb olukorda, s.t tajub kaugust, kiirust, tuult, lainet ja teise laeva käitumist instinktiivselt. Masin aga vajab struktureeritud mudelit ja selget loogikat, mis suudaks vajalikke andmeid jooksvalt ja vahetult töödelda.

Just siin astub mängu TalTechi IT-teaduskonna Tugevalt tagatud tarkvara laboratooriumi teadlaste ja partnerite värske teadustöö, Two-phase Path Planning for Fuel-Efficient Safe Navigation (“Kahefaasiline marsruudi planeerimine kütusesäästlikuks ja turvaliseks laevatamiseks”).

Loe edasi Trialoogist