Tallinna Tehnikaülikool

Tallinna Tehnikaülikooli (TalTech) IT- ning peagi ka energeetikamajas töötavad targad KONE liftid, mis analüüsivad sõitjate käitumist ning oskavad iseseisvalt sõita sinna, kuhu inimene soovib.

Lift alustab iseseisvalt sõitu, kas tuvastades sõitja näo järgi või siis, kui enne sõidu algust öelda liftile „Hei, lift“.

„Soovime koostöös KONE-ga pakkuda külastajatele liftiga sõitmisel uut ja meeldivat kogemust, kus ooteajad on väiksemad ja lift saab abistada inimesi erinevates olukordades. Selleks rakendame mitmeid uusimaid tehnoloogiaid,“ sõnas TalTechi IT-teadlane Mairo Leier.

Tark lift TalTechi IT-majas

Liftid on osa TalTechi targast linnakust, kus arendatakse tarku keskkondi, asjade internetti ning kus juba sõidavad ringi iseautod, töötavad 5G testvõrk ja liginullenergia ühiselamu ning kuhu on rajamisel tark teekate.

Praegu mõistab lift eesti keelt, kuid peagi lisandub ka inglise keel. Lisaks korrustele saab öelda ka selle inimese nime, kelle juurde on vaja jõuda, ning lift teab ise viia külalise juba õigele korrusele.

Tark lift jätab meelde kõik liftikülastajad ning kui mõni inimene on  sõitnud korduvalt, analüüsib programm näotuvastuse baasil, mis korrusel on keegi peale tulnud ja maha läinud ning mis kellaajal. Igal sõidul teeb lift igast sõitjast pildi ning peale kolmekümne pildi kogunemist suudab lift piisava täpsusega ise inimese tuvastada ja talle sobiva korruse välja pakkuda. Kui lifti siseneb rohkem inimesi, tuvastatakse automaatselt kõik sõitjad ning sõidutatakse soovitavatele korrustele.

Lifti tööle saamisel on juhtunud ka ootamatusi. TalTechi IT-teadlane Mairo Leier meenutas, et arendustiim pidi inimese asukoha jälgimise algoritmi C++ keelde ümber kirjutama kuna algselt kasutatud Python oli aeglane ning kippus kogu süsteemi vaba mälu ära sööma. „Samuti on mitmeid kuid aega võtnud inimeste näotuvastusalgoritmi ja asukoha jälgimise süsteemi andmete sidumine nii, et need alati õiget inimest jälgiksid ja tuvastaksid korrektselt iga inimese lifti sisenemise ja sealt väljumise. Väiksemaid tehnilisi probleeme jätkub teisigi ning koostöös KONE-ga püüame leida neile parimad lahendused,“ lisas Leier.

Uue funktsioonina lisanduvad peagi ka sensorid, mis tuvastavad lifti ootajad ning saadavad lifti neile järgi õigele korrusele. Arendusprojekti kestab kuni 2020. märtsikuuni ning projekti käigus arendatud funktsionaalsust hakatakse kasutama muuhulgas ka uut tüüpi turvalahenduste ja ligipääsusüsteemide välja töötamisel.

Lifti kogutud andmetele on juurdepääs väga väikesel osal arendustiimist ja liftis sõitjate nägusid ei isikustata. Lisaks tegeleb arendustiim ka võimalike küberrünnakute ennetamisega.

Laeb infot...