3. mail väitlesid TalTechi tudengitiimid European Ethics Bowl võistluse siseriiklikus voorus tehisintellekti kasutamise väljakutsete üle hariduses. Tehisintellekt avaldab haridusele olulist mõju, muutes nii õpetamis- kui ka õppimismeetodeid alates õppevahenditest kuni õppimisviisideni.
Eetikavõistluse eesmärgiks on panna tudengeid arutlema ühiskonnas olulistel teemadel, et arendada kriitilist mõtlemist, meeskonnatööd ning arutlusoskust. Selle aasta teema oli püstitatud aja vaimus, kaaludes tehisintellekti kasutamise võimalusi ja riske hariduses. Kuidas saaksime lahendada tehisintellekti tööriistade kasutamisest tekkivaid moraalseid dilemmasid hariduses ning samal ajal tagada, et õppimise eesmärk ei kaoks tehnoloogiliste edusammude virrvarris?
Kohtunikeks olid ärikorralduse instituudi dotsent Merle Ojasoo, IT teaduskonna bakalaureuseõppe prodekaan Birgy Lorenz ja Riigikantselei avaliku sektori innovatsioonifondi projektijuht Aivar Hiio.
Peakorraldaja Aive Pevkur:
Tehisintellekt suudab juba praegu täita tööülesandeid, mis varasemalt olid reserveeritud ülikooliharidusega inimestele. Seega peab ülikool arendama oskuseid, milles tehisintellekt on nõrk. Üheks selliseks oskuseks on väärtuste ja eetiliste valikute kaalumine. Selle aasta tudengivõistkonnad demonstreerisid eetiliste valikute kaalumisel suurepärast debati- ja analüüsioskust.
Tiimid tõid välja, et sel aastal on teema väga huvitav ja päevakohane ning innustas võistlusest osa võtma. Seekord saavutasid võidu majandusteaduskonna õiguse instituudi tudengid Veronica-Mariana Stefan, Nicole Tünni ja Kaisa Keerd, kes kommenteerivad võistluste kogemust järgmiselt:
Miks otsustasite osaleda?
Osalemine European Ethics Bowl'i võistlusel oli võimalus näidata oma oskusi veidi teises formaadis kui tavalises klassiruumis. Soovisime end proovile panna ning samal ajal osaleda õppekavavälises tegevuses, mis rikastaks meie erialast kogemust. Kuna võistlusel on nii riiklik kui ka rahvusvaheline mõõde, lisas see motivatsiooni, sest soovime luua kontakte sarnaselt mõtlevate kolleegidega ka väljaspool oma tavapärast ringkonda.
Mida arvate tänavuse võistluse teemast?
Esiteks ühendab meid kõiki ühine huvi uute tehnoloogiate vastu, mistõttu teema „tehisintellekt hariduses“ sobis suurepäraselt meie meeskonna kogemuste ja huvidega. Teiseks, õigusteaduse üliõpilastena oli meil loengutes möödunud õppeaasta jooksul mitmeid võimalusi arutada selle tehnoloogia tagajärgi ning erinevaid avalikkuse tähelepanu keskmes olevaid regulatsiooniettepanekuid. Selles kontekstis tundub arutelu tehisintellekti kasutamise üle hariduses väga ajakohane. Üliõpilastena soovime aktiivselt nendest aruteludest osa võtta ja oma panuse anda. Oleme teadlikud, et diskussioonid hariduses kasutatava tehisintellekti üle võivad olla seotud konkreetsete tehnoloogiate, näiteks ChatGPT, ümber tekkinud vaimustusega, kuid kuna sellel on potentsiaali ühiskonda tundmatuseni muuta, ulatuvad selle rakendused hariduselus kindlasti kaugemale.
Kas võistluseks oli raske ette valmistuda?
Meie ettevalmistus oli segu klassiruumis õpitust, individuaalsest uurimistööst ja värskeimate materjalide lugemisest. Umbes kuu aega enne konkurssi alustasime erinevate allikate kogumisega, ulatudes UNESCO ja Euroopa Nõukogu aruannetest kuni regulatiivsete algatusteni, ning seejärel asusime video kontseptsiooni koostama. Tõenäoliselt oli kõige keerulisem osa kõigest teadaolevast kokkuvõtte tegemine ja selle 5-minutilisse esitlusse mahutamine. Kui aga video kontseptsioon oli paigas, muutus töö oluliselt lihtsamaks. Kolmeliikmelises meeskonnas töötamine osutus tõhusaks, kuid keerulise teemaga tegelemisel ei puudunud väljakutsed. Kokkuvõttes ei olnud ettevalmistus tingimata lihtne, kuid olime väga motiveeritud võistlusel osalema ja sellest parimat võtma. Meie jaoks oli see võimalus teha midagi erinevat tavapärastest tundidest, võtta vastu väljakutse ja tegeleda millegi erialasega.
Kas soovite veel midagi lisada?
Eriti kõrgelt hindasime võistluspäeva. Meile meeldis teistelt õppida ja osaleda teemakohastes vestlustes. Võit oli kindlasti tore, kuid sama huvitav oli kuulata tagasisidet ja saada teada, mida saaksime sellistes olukordades parandada. Lõppkokkuvõttes on see kõik õppimine. Oleme tänulikud korraldajatele, kohtunikele ja kaasosalejatele nende raske töö ja pühendumise eest – see oli lõbus päev, kus sai tehisintellektist rääkida!