10. mail 2024 toimunud Tallinna Tehnikaülikooli (TalTech) aastaseminaril kogunesid teadlased, õppejõud ja tööstuse esindajad, et arutada inseneeriahariduse tuleviku ja Eesti järgmise tehnoloogiahüppe üle. Seminari keskmes oli küsimus, kuidas TalTech võib ja peaks olema pioneeriks tehnoloogia kiire arengu juhtimisel, suunates nii majandust kui ka ühiskonda jätkusuutlikumale rajale.
Seminari keskmes olid ka arutelud rohepöörde ja kõrghariduse tuleviku üle. Rõhutati, et tänase tudengi ootused ja väärtused on muutunud; tudengid otsivad hariduselt suuremat paindlikkust ja individuaalsemalt kohandatud õpiteid. TalTech on sellele vastates kujundamas õppemeetodeid, mis toetavad üliõpilaste personaalseid ja erialaseid ambitsioone ning mis on samal ajal kooskõlas ülemaailmsete jätkusuutlikkuse eesmärkidega.
Kõrged ootused inseneriakadeemiale
Inseneriakadeemia on vastamisi kasvanud nõudlusega kvalifitseeritud inseneride järele, mida kinnitavad nii tööandjad kui ka turu trendid. Selles kontekstis on Tiia Randma, SA Kutsekoja juhatuse liige, ja Ando Leppimann, TalTechi vilistlane ning alates septembrist 2024 Eesti Inseneride Liidu president ja Eesti Varude Keskuse juhatuse esimees, rõhutanud vajadust inseneriakadeemia õppekavade uuendamise ja koostöö tihendamise järele tööstussektoriga. Videos, kus mõlemad eksperdid esinevad, tuuakse välja, kuidas inseneriakadeemia peab kohanema kiiresti muutuvate tööturu vajadustega, integreerides uuenduslikke õpetamismeetodeid ja suurendades praktilise töö osakaalu õppetöös, et koolitada tulevikuks valmis insenere.
Rohkem tudengeid lõpetama
Kõrgharidusasutuste ees seisab väljakutse kohaneda järjest muutuvate ja mitmekesisemate tudengiprofiilidega, kelle ootused ja väärtused on pidevas muutumises. Tuleviku konkurentsivõimeline kõrgharidus peab olema oluliselt paindlikum ja kohaldatavam, vastates erinevate tudengite personaalsetele vajadustele. Ülikoolid peavad pakkuma paindlikke õppevorme nagu osakoormusega õppimine, e-õpe ja isikustatud õpiteed, mis võimaldavad tudengitel kujundada oma haridustee vastavalt individuaalsetele karjäärieesmärkidele ja elustiilile. Samuti on oluline pakkuda tugevaid tugistruktuure nagu mentorlus ja nõustamine, mis aitavad tudengitel ületada akadeemilisi ja isiklikke raskusi, suurendades seeläbi nende motivatsiooni ja pühendumust õpingutele. Kombineerides need lähenemised praktilise suunitlusega õppimisega, mis integreerib teooria reaalse töökogemusega, saavad ülikoolid tõsta lõpetamise edukust ja vastata nii tänaste kui tulevaste tudengite ja tööandjate vajadustele.
Tehnoloogiahüppe ohjad meie kätte
TalTech seisab silmitsi kasvavate ootustega oma rolli osas tehnoloogiahüppe eestvedajana. Ühiskond ja riigi poolt kehtestatud arengukavad nõuavad TalTechilt mitte ainult aktiivset osalemist tehnoloogilistes innovatsioonides, vaid ka strateegiliste lahenduste pakkumist, mis aitaksid majanduskasvu piirangutest läbi murda. Ando Leppiman, ülikooli vilistlane, toonitab vajadust praktiliste lahenduste järele, samas kui vilistlane ja visionäär Linnar Viik rõhutab ülikoolide rolli laiendamist poliitikate aktiivses kujundamises. See lähenemine mitte ainult ei tugevdaks TalTechi positsiooni tehnoloogia ja inseneeria valdkonnas, vaid aitaks ka riigil ja ühiskonnal tervikuna saavutada jätkusuutlikku majanduskasvu ja tehnoloogilist edasiminekut.
Tehnoloogiahüppe efektiivne juhtimine on kriitilise tähtsusega, et suunata kiireid tehnoloogilisi muutusi ja integreerida need organisatsiooni strateegiasse. Selles kontekstis on otsustajatel vajalik luua uute reeglite, normide ja ärimudelite raamistik, mis vajab teadmispõhiseid terviklahendusi ja soovitusi, et need toetaksid innovatsiooni ja tagaksid selle jätkusuutliku rakendamise. Tehnoloogiahüppe eestvedajatena vajavad erinevad majandussektorid nii tehnoloogiate innovatsiooni, kui tarku majandusmudeleid ja oskustega uue aja insenere ja juhte.
TalTechi aastaseminaril joonistus välja selge pilt: ülikool ei ole mitte ainult haridus- ja teadusasutus, vaid ühiskondlik muutuste eestvedaja, kes on võtnud endale kohustuse juhtida rohepööret ja kujundada inseneeriahariduse tulevikku. Seminar kinnitas, et interdistsiplinaarne koostöö ja avatus uuendustele on TalTechi strateegia keskmes, võimaldades ülikoolil olla esirinnas nii Eestis kui ka rahvusvaheliselt. TalTechi edukriteeriumiks on potentsiaal siduda tehnoloogia ja inseneeria sotsiaal- ja majandusteadustega tagamaks võimekused näiteks tööstusökonoomikas, erinevate tehnoloogiate ja majandussektorite õiguslikes mehhanismide või tarkades äri- ja juhtimismudelites.
Tervet TalTechi aastaseminari 2023/24 saab vaadata SIIT.