TalTechil on hea meel teatada uuest professionaalse arengu võimalusest, mis on spetsiaalselt loodud meie akadeemilistele kolleegidele – nii neile, kes alles alustavad doktoritööde juhendamist, kui ka kogenud juhendajatele, kes soovivad oma oskusi täiendada.
Doktorantide juhendajate koolitusele on oodatud uued kui ka juba kogenud juhendajad, kes soovivad struktureeritult läheneda doktorantide juhendamisega seotud väljakutsetele. See on ühest küljest suurepärane võimalus enesearenguks, teisalt üldisemalt Tallinna Tehnikaülikooli doktoriõppe programmide kvaliteedi tõstmiseks. Kursust korraldavad äsja vastava koolituse läbinud doktorantide juhendajate koolitajad TalTechi loodus-, infotehnoloogia- ja inseneriteaduskonnast.

Koolitus sisaldab kuut olulist komponenti tõhusaks doktoritöö juhendamiseks:
- Sissejuhatus ja "Juhendaja biograafia" – mõtesta lahti oma juhendamisstiil ja -kogemus läbi juhendatud harjutuste ja grupiarutelude.
- Ootuste selgitamine, juhendaja rollid, suhted ja konfliktid – arenda strateegiaid, mis aitavad luua selge kommunikatsiooni oma doktorantidega ning juhtida ootusi.
- Kaitsevõtted ja tulemuslik õppimine – õpi tuvastama ja ületama eduka juhendamise peamisi takistusi ning toetama doktorantide õppimisprotsessi.
- Värbamine ja valik – uuri parimaid praktikaid sobivate doktorantide leidmiseks ning tulemuslike töösuhete loomiseks.
- Varajased ohumärgid ja juhendamisjuhtumid; doktorandi motivatsiooni hoidmine ja taastamine – arenda oskusi, kuidas märgata ning sekkuda, kui doktorandid on raskustes.
- Sissejuhatus grupisessiooni ("Intervision") – harjuta koostööpõhiseid probleemilahendusmeetodeid koos kolleegidega keerulistes juhendamissituatsioonides.
Viimase viie aasta tagasiside eelmistelt koolitusel osalejatelt on defineerinud levinumaid väljakutseid, mida see kursus hakkabki käsitlema:
- Ajajuhtimine ja kohustuste tasakaalustamine: paljude juhendajate jaoks on keeruline hoida tasakaalus oma juhendamiskohustusi teiste akadeemiliste ülesannetega. Töötuba pakub konkreetseid strateegiaid tõhusaks ja tulemuslikuks juhendamiseks.
„Peamine probleem on aeg. See aga tähendab, et õppida oleks vaja paremat ajaplaneerimist. Samuti kuidas efektiivsemalt juhendada.“
- Doktorantide motiveerimine: mitmed juhendajad on väljendanud muret, kuidas hoida doktorantide motivatsiooni, eriti kui seistakse silmitsi tagasilöökidega oma teadustöös. Töötuba sisaldab spetsiifilisi mooduleid motivatsiooni ja tulemusliku õppimise kohta.
„Kuidas jätkuvalt motiveerida oma doktoranti oma tööd jätkama isegi kui doktoriseminaridelt tuleb kriitikat, artikleid ei avaldata jne? Tagasilööke on rohkem kui progressi.“
- Ootuste selgitamine: juhendajate ootusi doktorantidele kommunikeeritakse väga ebaühtlaselt. Töötuba pakub raamistikke selgete ootuste kehtestamiseks, mis toetavad doktoranti tema teadustöös.
„Ma räägin iga uue tudengiga kõik alguses läbi ning seejärel perioodiliselt (iga 1 – 2 kuu tagant) tuletan meelde ja selgitan ootusi vastavalt vajadustele.“
„Semestritööplaan iga poolaasta alguses – et püstitada eesmärke ja arutada ootusi.“
- Erinevate juhendamisstiilide haldamine: juhendajad kirjeldavad oma stiile mitmel moel, näiteks "toetav", "nõudlik", "paindlik" ja "kollegiaalne". Töötuba aitab osalejatel mõista oma loomulikke eelistusi juhendamisel ning kohandada oma lähenemist vastavalt doktorantide vajadustele.
- Keeruliste olukordade lahendamine: paljudes juhendajates tekitab ärevust konfliktide lahendamine ning tagasiside andmine. Konfliktide lahendamise ja varajaste ohumärkide moodulid käsitlevad neid muresid otseselt.
„Kui doktorandi tulemused ei ole head, siis peaks olema ka juhendaja jaoks lihtsam lasta tal minna. Ei ole piisavalt regulatsioone, mis toetavad juhendajaid nendes protsessides.“
- praktilisi ajaplaneerimise tööriistu doktorandi ja juhendaja edukaks koostööks.
- paremaid suhtlemisoskusi ootuste selgitamiseks ja konstruktiivse tagasiside andmiseks.
- strateegiaid doktorandi motivatsiooni toetamiseks kogu doktorantuuri jooksul.
- tehnikaid, et tuvastada probleeme varem ning sekkuda vastavalt.
- toetavate kolleegide võrgustiku, kellega koos jätkata oma professionaalset arengut.
- enesekindluse oma oskuses viia doktorandid kaitsmiseni.
Koolituse ajakava
Koolitus algab 25. aprillil ja toimub reedeti kell 10.00 – 11.30
- 25. aprill: osalejate kohtumine, sissejuhatus
- 2. mai: sissejuhatus, "Juhendaja biograafia" (kaasa arvatud lühike grupiharjutus)
- 9. mai: ootuste selgitamine, juhendaja rollid, suhted ja konfliktid (kaasa arvatud lühike grupiharjutus)
- 16. mai: kaitsevõtted ja tulemuslik õppimine (kaasa arvatud lühike grupiharjutus)
- 23. mai: värbamine ja valik (kaasa arvatud lühike grupiharjutus)
- 30. mai: varajased ohumärgid ja juhendamisjuhtumid. Doktorandi motivatsiooni hoidmine ja taastamine (kaasa arvatud lühike grupiharjutus)
- 6. juuni: sissejuhatus grupisessiooni ("Intervision") (kaasa arvatud "Intervision" grupiharjutus)
- 13. juuni: tagasiside, kokkuvõte
Oluline on osaleda kõikidel koolituspäevadel.
Töötuba toimub kohapeal, täpne asukoht antakse registreerunutele teada.
Registreerimisinfo
Akadeemilised kolleegid, kes on huvitatud koolitusel osalemisest peaksid registreeruma hiljemalt 17. aprilliks
NB! Osalejate arv kursusel on limiteeritud, et tagada efektiivne õpikeskkond
Järgmine koolitus toimub 2025. aasta sügisel.