Tallinna Tehnikaülikool

Kui keegi ütleb, et füüsika on liiga raske või et inseneeria pole tüdrukute ala, siis Milena vastus on lihtne: "Do it scared." Tema lugu algab lapsepõlvest, kus armastus mere vastu suunas ta õppima hoopis laevade ehitamist. Täna on ta kolledži meretehnika ja laevaehituse 2. kursuse tudeng ning tõestus sellest, et julgus kahtluste kiuste tegutseda viib edasi. Milena Vaakmann jagab oma mõtteid õppimisest tehnilises valdkonnas, kogetud eelarvamustest ja sellest, miks naiste kohalolu inseneerias ei ole lihtsalt oluline – see on hädavajalik.

Milena Vaakmann

1. Mis inspireeris sind meretehnikat ja laevaehitust õppima?

Ma olen lapsest saati merd armastanud ja lahtise peaga olnud, nii et valikus olid see eriala ja midagi Mereakadeemiast. Kuna mu suhted meresõiduga pole kõige paremad, otsustasin hakata laevu ehitama.

2. Millised on olnud suurimad väljakutsed inseneeria õppimisel?

Peamiselt on väljakutsed seotud konkreetsete õppeainetega, kuna inseneeria-alased raskused ületame me kursakaaslastega koos.

3. Kas oled kohanud eelarvamusi või stereotüüpe seoses sellega, et oled tüdruk inseneerias?

Minu meessoost füüsikaõpetajad on pigem arvanud, et ma ei saa asjadest aru, kuid mu naisfüüsikaõpetaja uskus, et ma saan selle erialaga hakkama. Väljaspool kooli üks meestuttav oli väga õnnelik, et ta nüüd ühte pärisinseneri tunneb, eriti rõõmustas ta veel, et tegemist on naisinseneriga. Aga üldiselt pole keegi midagi öelnud.

4. Kuidas on seni olnud õppida valdkonnas, kus domineerivad mehed?

Minu jaoks ei domineeri mehed, vaid kogemused ja on loogiline, et rohkem on kogemusi vanematel kursakaaslastel, kes juhuslikult on mehed.

Milena Vaakmann

5. Kas tunned, et sinu valdkonda on tarvis rohkem naisi? Miks?

Naisi on vaja igale poole, sest kõige rohkem on tehtud uusi avastusi pärast seda, kui naised kodudest välja tulid.

6. Kas sul on mõni eeskuju või inspireeriv naine inseneerias?

Margherita Hack – kui ta eelmise sajandi teises pooles astrofüüsikuks sai, domeineerisid seda ala mehed, kuid tänu oma teadmisjanule ja sihikindlusele murdis ta naistele tee teadusesse ning sai esimeseks naiseks, kes juhtis Itaalias observatooriumi. 

7. Kuidas võiks rohkem tüdrukuid inseneeria vastu huvi tundma panna?

Alustuseks võiks ära jätta jutu, et matemaatika/füüsika on raske, sest juba see peletab võimalike insenere eemale. Muidugi võiksid esimesed reaalainete õpetajad olla ägedad inimesed, või kui mitte ägedad, siis sellised, kes on huvitatud oma ainest ja selle hästi edasi andmisest.

8. Milline on su unistuste projekt meretehnikas või laevaehituses?

Minu suurim soov on olla meeskonnas, kes loob uue põlvkonna sõjalaeva.

9. Mida ütleksid tüdrukutele, sh gümnaasiuminoortele, kes tahaksid end siduda inseneeriaga, aga kahtlevad?

Do it scared. Maailmas ei ole kunagi liiga palju insenere ning praktilised teadmised tulevad igal alal kasuks.