Tallinna Tehnikaülikool

Täna TalTechi majandusvisiooni konverentsil „Juhtimine keeruliste muutuste ajastul“ esinenud Sten Saar tunnistas, et ehkki tema asutatud ettevõttel Zego läheb Londonis hästi, on aastate jooksul tehtud ka palju vigu. 

Sten Saar majandusvisiooni konverents foto Kristin Rammus
Zego asutaja ja juht Sten Saar TalTechi majandusvisiooni konverentsil (Foto: Kristin Rammus)

„Vigu teha on okei, aga nendest tuleb õppida ja kiiresti edasi liikuda. Kui pikali kukud, siis tuleb püsti tõusta,“ rõhutas Saar, kes kakskümmend aastat tagasi alustas Eestis eduka õpilasfirmaga, seejärel õppis TalTechis ärindust ning alates 2009. aastast elab-töötab Inglismaal. 

2016. aastal asutas ta Zego, mis pakub liiklus- ja kaskokindlustust Ühendkuningriigis ja Iirimaal. Nende kindlustusmaksete maht oli 2024. aastal 160 miljonit eurot, mis Eesti mõistes on suur, aga Suurbritannia turgu arvestades siiski imeväike. 2025. aasta plaan on müügimahtu kahekordistada.

Heade autojuhtide kindlustus

Oma tegevuses lähtub ettevõte reeglist, et seitse autojuhti kümnest on head. Kui autojuht ostab neilt poliisi, annab ta ühtlasi nõusoleku oma andmete kasutamiseks telefoni kaudu, mille põhjal analüüsib Zego autojuhtide sõidustiili, kasutades telemaatika tehnoloogiat. Kui sõidustiil on hea, saab klient 40% hinda alla, kui juht on kehv, siis tõuseb kindlustuse hind 60%. „Kui tõstame su hinda ja lähed konkurendi juurde, siis see ongi hea,“ avaldas Saar, kelle sõnul põhjustavad halvad juhid poole kõigist kahjudest. Nii et kui halbu juhte on vähem, seda vähem avariisid ja seda parem kindlustaja jaoks. „Kogueesmärk ongi pakkuda hea sõidukäitumisega juhtidele kõige madalama hinnaga kindlustust.“

Küsimusele, mis on Zego edu valem, ei saa Saare sõnul otse vastata. „Ükski valem ei kordu samamoodi, küll on aga teatud printsiibid, mille järgi peaks toimetama, et oma šansse suurendada. Üks on see, kui kiiresti sa asju teed – kui kiiresti toote välja mõtled, selle turule saad, katsetad ning kui kiiresti muudad, kui on vead jne.“

Teiseks soovitas Saar keskenduda olulistele asjadele. „Paljud alustavad nime valimise ja logo kujundamisega – see ei loe kokkuvõttes midagi. Eesmärk on saada toode-teenus ülikiiresti kliendini, et aru saada, kas seal üldse võiks olla potentsiaali.“ Fookus peab samuti olema kliendil: ettevõte peab teadma, mis probleemi tahetakse lahendada ja siis ülikiiresti selles suunas liikuda. Kui kukud pikali, tuleb tõusta püsti, parandada vead ja edasi liikuda, mitte nutma jääda. 

Hea ja väga hea töötaja vahe võib olla meeletult suur

Õppetunde on olnud teekonnal samuti palju. „Olen teinud palju vigu inimeste palkamisega. Ma ei osanud algul aru saada, kes on hea ja kes väga hea.“ Tuhandeid intervjuusid teinud Saare sõnul ei ole hea ja väga hea inimese vahel väike, vaid lausa kümnekordne vahe. „Hea teeb, mida sa palud tal teha ja teeb kõike nii, nagu sa soovid. Väga hea on aga proaktiivne, kes näitab ise initsiatiivi. Neil on tugev töötahe ja soov kasvada, areneda.“ Kolmas oluline asi on nullego. Näiteks tunnistas Saar, et suhtub skeptiliselt vägevates koolides käinud inimestesse, sest tihti on neil suur ego ja vähe meeskonnamängija materjali, mida on vaja.

Nii võtabki 300 inimest juhtiv Saar ka ise kõigist värbamistest osa, tehes viimase vestluse. „Eelkõige püüan leida isikuomadusi. Tahan saada aru, mida nad mõtlevad, millised väärtused neil on, kas nad oleks tiimis edukad.“ On vaja ka distsipliini – ainult nii tulevad tulemused.

Ettevõtja jaoks on seejärel oluline neid inimesi leida ja hoida. Ehk nagu spordis: „Kui sa mängid väga hästi, oled väljakul, aga kui ei mängi, siis sa ei ole tiimis.“ 

Suuremad vead

Tagasi vaadates võib Saare sõnul öelda, et Zego rahaliselt suurim viga ulatub kümnetesse miljonitesse. „Täna kindlustame üksikomanikke, aga varem kindlustasime ka autoparke, tegime seda neli aastat ja kulutasime 40 miljonit. See ei toiminud.“ 

„Teine suur viga oli see, kui kasvatasime tiimi väga kiiresti üheksa kuuga,“ nentis Saar, kelle sõnul selle tulemusel palkamisstandardid langesid, aga samas kulus väga palju raha. „Tegelikult on vigu olnud tohutult palju, aga oluline neist õppida, aru saada, sest seda kiiremini saad õigele asjale lähedale – see on protsessi osa.“

Mis on Zego?

  • Zego on Ühendkuningriigis tegutsev innovaatiline kindlustusettevõte, mille Sten Saar asutas 2016. aastal. Eesmärk oli täita kindlustusturul valitsenud tühimik platvormitöötajate jaoks, kelle vajadusi traditsioonilised kindlustustooted ei katnud. 

  • Enne Zego asutamist töötas Sten Deliveroo (Eesti Bolt/Wolt) operatsioonide direktorina ning asutas vaid 17-aastaselt Eestis eduka õpilasfirma Valemivihik. Täna juhib ta ettevõtet, mis on saavutanud ükssarviku staatuse, kus töötab 300 inimest ning ettevõte kindlustab igapäevaselt sadu tuhandeid autosid.