10. detsembril kogunesid Tallinnas, Riigilaevastiku Hundipea sadamasse Eesti ja Soome merenduseksperdid, teadlased ja ettevõtted, et osaleda Soome-Eesti koostööprojekti DIGIMARIS avaüritusel ning autonoomsete meretehnoloogiate demopäeval. Projekti eesmärk on töötada välja nutikad ja kuluefektiivsed lahendused Läänemere reostuse ennetamiseks ja tõrjeks, keskendudes eelkõige mehitamata meresüsteemidele ja sensorite arendamisele.
Hommikune programm Hundipea sadamas, mille eestvedajaks oli Riigilaevastik, pakkus praktilisi demonstratsioone mehitamata veepealsetest laevadest (USV-dest), mida testiti kontrollitud reaaltingimustes. Seadmed võimaldavad tulevikus tuvastada õlireostust, piirata selle levikut ja koguda reostust kiiresti ning ohutult. Eksperdid rõhutavad, et autonoomsed laevad võivad mängida kriitilist rolli just esimestel tundidel pärast õlireostust, mil reageerimiskiirus ja inimeste ohutus on esmatähtsad.
Foto autor Robert Markus Liiv
Kuigi USV-de võimekus on praegu piiratud, aitavad regulaarsed testimised ja arendustöö tuua tehnoloogia praktikas üha lähemale. Projekti käigus otsitakse lahendusi, mis sobiksid eelkõige Soome lahe tingimustesse ning võimaldaksid täiendada riiklike ametkondade olemasolevat reostustõrje võimekust.
Läänemerel on teada ligi 200 laevavrakki, millest mitmed eraldavad keskkonda kütuse- ja õlijääke. Ohtlike lekete kõrval tekitavad riske ka vanad või hooldamata alused ning tahtlikud heitmed. Eestis vastutavad merereostuse tõrje eest Merevägi ja Riigilaevastik, kuid suured operatsioonilaevad on kulukad ja ei sobi kõikidesse olukordadesse. DIGIMARIS-e eesmärk ongi leida väiksemaid, nutikamaid ja kuluefektiivseid töövahendeid Läänemere kaitseks.
MindChip-i esindaja Heigo Mölder sõnas Kanal 2 Reporterile võimalikku tulevikuperspektiivi: „Me liigume suunas, kus satelliidid tuvastavad Läänemerel reostuse ning autonoomsed robotlaevad liiguvad kiiresti sündmuskohale ja alustavad koristamist. See muudab reageerimise kiiremaks ja tõhusamaks.“
Foto autor Kristi Treffner
Päeva teises pooles jätkus programm TalTech Eesti Mereakadeemias, kus professor Pentti Kujala eestvedamisel toimus töötoa vormis arutelu sensorite ja nende testimisvajaduste üle. Osalejad käsitlesid, kuidas ettevõtete, teadlaste ja ametkondade koostöös saaks paremini toetada merenduse innovatsiooniprojekte.
Demopäevast võttis osa ligi 60 osalejat, nende hulgas ametkondade, ülikoolide ja merendussektori ettevõtete esindajaid Eestist ja Soomest. Osalejate seas oli ka HELCOM – Läänemere Merekeskkonna Kaitse Komisjoni – eksperte, kes tõid esile autonoomsete lahenduste potentsiaali täiendamaks rahvusvahelisi merekaitse meetmeid.
Osalejate sõnul oli päev hariv ning pakkus hea ülevaate tehnoloogiate hetkeseisust ja tulevikusuundadest. Rahvusvaheliste külaliste jaoks oli tegemist ka võimalusega tutvuda TalTechi õppe- ja teaduskeskkonnaga.
DIGIMARIS on Interreg Central Baltic programmi rahastatud 30-kuuline Soome-Eesti koostööprojekt, mis lõpeb 2028. aastal. Projekti peapartneriks on Kotka Mereteaduskeskus ning partneriteks Riigilaevastik, Soome rakenduskõrgkool Xamk, Kymenlaakso päästeteenistus ja TalTech Eesti Mereakadeemia.