Tallinna Tehnikaülikool

Tallinna Tehnikaülikooli õppimise ja õpetamise hea tava tutvustamiseks toome esile 12 inspireerivat õppejõudu, kelle head õpetamist on üliõpilased kõrgelt hinnanud. Üks nendest on Virumaa kolledžist Karolina Kudelina. 

Karolina Kudelina
Karolina Kudeline. Foto: Henri-Kristian Kirsip

TalTechi Virumaa kolledži teadur Karolina Kudelina on üliõpilaste seas tuntud kui õppejõud, kes väärtustab dialoogi, empaatiat ja õppija mõistmist. Tema erialaks on energeetika, kuid õpetamises seob ta tehnilise täpsuse inimliku lähenemisega.

Õpetamine kui dialoog ja empaatia

Kudelina jaoks ei ole õppimine kunagi lõppev protsess, vaid elu loomulik osa. "Ma ei kujuta ette elu ilma õppimiseta - ma õpin pidevalt ise ja seda mitte ainult enda pärast, vaid ka selleks, et paremini õpetada," ütleb ta. Tema jaoks on õppimine sama, mis pidev eneseuuendus, sest maailm muutub kiiresti ja õpetaja peab olema arengus tudengitele eeskujuks.

Kui õppimine on eluviis, siis õpetamine on tema sõnul dialoog. "Õpetamine ei ole monoloog ega pelgalt teadmiste edastamine - see on suhtlus ja koostöö," ütleb ta. Tema tunnid on elavad protsessid, kus küsimused, arutelud ja tagasiside on sama olulised kui õppejõu seletused.

Kudelina rõhutab empaatia rolli - oskust kuulata, mõista ja toetada. "Kui näen, et tudengi silmad hakkavad särama, sest ta sai aru, siis see on minu töö kõige ilusam hetk," ütleb ta.

Pädevused, mis viivad edasi: kriitiline mõtlemine, suhtlemine, vastutus

Enda kui õppejõu iseloomustamiseks valib Kudelina kolm märksõna: empaatiline, sest ta peab tähtsaks õppija vajaduste mõistmist; struktureeritud, sest teadmised peavad olema üles ehitatud loogiliselt ja samm-sammult; ning inspireeriv, sest ta soovib motiveerida õppijaid nägema oma piiritut potentsiaali.

Kudelina hinnangul ei vii pelgalt teadmised elus kaugele. Ta peab tudengi arengus kõige olulisemaks kriitilist mõtlemist - oskust analüüsida olukordi ja teha teadlikke otsuseid. Sama oluline on suhtlemisoskus, mis võimaldab teha koostööd ja vältida arusaamatusi, ning vastutustunne, mis tagab eetilised valikud ja usaldusväärsuse.

Ta arendab neid pädevusi oma ainetes läbi rühmatööde, päriseluliste probleemide analüüsi ja arutelude. "Kui tudeng oskab küll arvutada, aga ei suuda oma ideid arusaadavalt esitada või meeskonnas töötada, võivad head lahendused jääda kasutamata," toob ta näite.

Õpetamise hea tava - teaduspõhisus, ettevõtlikkus ja koostöö

TalTechi õpetamise heast tavast kõnetavad Kudelina enim kolm põhimõtet: teaduspõhisus, ettevõtlikkus ja koostöö. Tema arvates peab õpe olema seotud aktuaalsete teadustulemuste ja päriseluliste probleemidega, mitte ainult teooriaga. Samuti peab see arendama tudengi algatusvõimet ja oskust lahendada väljakutseid iseseisvalt ning koostöös nii kaasõppijate kui õppejõududega.

Tema tee õpetajaks algas külalisloengutest ja töötubadest, kus ta märkas, kuidas laste ja noorte silmad hakkasid särama uute teadmiste peale. "Siis sain aru, et õpetamine ei ole ainult teadmiste jagamine, vaid võimalus inspireerida ja aidata tudengitel kasvada paremateks inimesteks," meenutab ta.

Kudelina unistuste TalTechis oleks õpe praktiline, inspireeriv ja koostöine. Ta usub, et iga kursus peaks olema seotud päris probleemide lahendamisega, tiheda koostööga ettevõtete ja kolleegidega ning looma tudengile ruumi avastamisrõõmuks.

Tema õpetamise moto on lihtne, kuid sisukas: "Aita õppijal mõista, mitte meelde jätta." 

Tutvu hea õppimise ja õpetamise kohta lähemalt: taltech.ee/õppimine